Про законодавчі ініціативи влади
Йдучи до вас в ефір, я взяла з собою таблицю, яку склала за наслідками кроків щодо реформування судової системи з 2006 року, навіть не з 1991 року, коли її анонсували. Володимир Зеленський так як і попередній президент України, можливо, як і той, що був раніше, хоче забезпечити вплив на судову владу. Більше того, якщо попередні керівники держави намагалися забезпечити свій особистий, корпоративний, партійний вплив на судову владу, то Володимир Зеленський дореформувався у цій частині до того, що ми практично втрачаємо свій державний суверенітет, бо визначальним голосом при формуванні рішень у тій етичній владі, яка займається суддівською кар’єрою, будуть володіти іноземці, а не українці, не авторитетні фахівці від права у нашому суспільстві.
Так, ми говоримо про паритетний порядок формування, там має бути порівно кандидатів з обох сторін. Однак, коли ми говоримо про порядок ухвалення рішень цією Етичною радою, то тоді пріоритетне право, домінуючі голоси мають іноземці.
Почнемо з кінця, чому Вища рада правосуддя має цілу низку зауважень до законопроекту, яким проводять такі зміни, та й взагалі суддівська влада і органи суддівського самоврядування. Практично сьогодні вже у достатньо непрозорий спосіб визначені представники міжнародних організацій, які впливають на діяльність судової влади, надаючи ту чи іншу допомогу, до того ж законодавством не визначено, вони впродовж 5 років надавали організаційну, фінансову, інтелектуальну допомогу один раз чи постійно. Ми мали там серйозну проблему, про це замовчують. Втім, влітку ми мали проблему з переліком тих організацій, які це робили. Зараз фахова спільнота, зокрема й адвокатська, уважно вивчає кандидатури тих іноземців, які запропоновані в якості фахівців до Етичної ради та до комісії Вищої ради правосуддя. Я б не сказала, що всі з них мають бездоганну правову репутацію з погляду їхньої роботи і її результатів у своїх країнах, а також з огляду на ухвалені ними рішення. Це одна проблема, пов’язана зі змістом того, що зараз намагаються реформувати. І це проблема на майбутнє.
Читати далі: Чому судді блокують судову реформу? Пояснюють експерти
Чому виникла необхідність залучати іноземців до судової реформи
У мене було багато питань до тих конкурсів, які організовувала попередня влада. Взагалі у мене критичне ставлення до судової реформи Петра Порошенка. Один факт того, що у червні 2016 року при ухвалені змін до Конституції,. У парламентській залі не було тоді довіри між політичними силами, тому вони вирішили робити все не у конституційний спосіб, а іншим чином. Вони спочатку ухвалили Закон "Про судоустрій і статус суддів", який не відповідав на той момент чинній редакції Конституції України, а за декілька годин після цього вони ухвалили зміни до Конституції, які мали б відповідати цьому Закону. Навіть цей юридичний факт, який мало про що говорить людям, але мені як фахівцю зрозуміло, що було порушення конституційної процедури ухвалення відповідної судової реформи, свідчить про те, що справжньої судової реформи в Україні не відбувається. А далі критично можна оцінювати конкурси, які відбулися, зокрема й за участю іноземних спеціалістів, при доборі до Верховного суду на посади суддів. Особливо цікавою була процедура добору суддів у Вищий антикорупційний суд, який був створений у 2017 році. Тоді сформувалася особлива суддівська каста у всьому суддівському корпусі.
Україна дійсно за останній період часу, на жаль, не показала якості реформування судової системи власними національними силами. З цього погляду у мене найменше претензій до наших міжнародних партнерів, бо вони надають нам підтримку, а ефективності судової системи не бачать, доступ до правосуддя не забезпечено. Одна із серйозних проблем ― невиконання судових рішень в Україні. Судові реформи Петра Порошенка і Володимира Зеленського взагалі цих питань не зачіпають, хоча на сьогодні 80-90% судових рішень не виконуються. Головне питання всіх кроків щодо формування судової влади за часів двох попередніх президентів ― це питання впливу.
Петро Порошенко спочатку реформував Вищу раду юстиції. Вона за тих часів не працювала майже рік. Також він формував новий склад Вищої кваліфікаційної комісії. Скажу вам, що органи, які займаються суддівською кар’єрою: від добору і доступу до посади аж до відповідальності судді, якщо він ухвалює неправильні рішення, цікавили лише такі дії. Начебто формували всі ці органи, принаймні до 2019 року було все сформовано в Україні. Але прийшов Володимир Зеленський і з чого починає судову реформу? Він починає її з формування Верховного суду. Заради чого? Щоб забезпечити свій вплив, перебрати суддів і призначити своїх людей. Паралельно з цим Володимир Зеленський і його команда заявляють, що їх не влаштовує кваліфікаційна комісія, яка добирає суддів, і вони хочуть свою. Тепер вони з осені 2019 року практично припинили діяльність Вищої кваліфікаційної комісії. Всі все хочуть "реформувати". Вже декілька місяців через це так зване реформування не працює Вища рада правосуддя, яка, треба сказати, також обрана за часів попередньої судової реформи. Я веду до того, що хоч і посли G7 беруть у цьому активну участь, вони займають ті чи інші позиції, але вони не мають серйозних фахових знань, які дали б їм можливості реально оцінювати ситуацію. У нас сьогодні склалася патова ситуація. Однак суспільство бачить проблеми суддівської влади, адже люди хочуть піти до суду, але їм це право не забезпечено, бо нині сформована система судоустрою так, і така кількість суддів працює, яка не дає можливість якісно працювати. Якщо на рівні району працює один суддя замість 3-4 суддів, як це передбачено штатним розписом. У нас сьогодні складається така ситуація, що в судах першої та другої інстанції на дві третини недосформовані суди, немає суддів і при цьому з осені 2019 році паралізована Вища кваліфікаційна комісія.
Чому не вистачає суддів у судах
Зараз проблема не лише в тому, що немає суддів. Нині йде мова про скорочення суддівських органів.
Чи будуть готовими юристи стати суддями
Я веду до того, що у мене душа болить, бо розумію, що це не є справжнє реформування. Ще восени 2019 року Венеційська комісія сказала Володимиру Зеленському, його команді і його монобільшості: "Ви чому беретеся за реформування Верховного суду України, органів суддівського врядування, Вищої кваліфікаційної комісії, Вищої ради правосуддя, якщо у вас невідреформовані суди першої і другої інстанції, якщо там є недобір суддівського корпусу?". Проте всі ці проблеми відкинули в бік, а взялися знов за старе.
Якщо вища кваліфікаційна комісія не працює два роки, то треба розуміти, що вакансії не заповнюються. Якщо Вища рада правосуддя, скажімо, за рік розглянула майже 40 проваджень, які стосуються суддів, то з літа вона знову не працює і всі судді, які займаються протиправною діяльністю просто з полегшенням зітхнули, адже ніхо їх не буде притягувати до відповідальності.
Чи зможе Етична рада суддів вирішити проблеми у суддівському корпусі
Безперечно, що недоліки у роботі Вищої ради правосуддя можуть бути. Для мене абсолютно зрозуміло, що народний депутат Федір Веніславський міг би закидати Вищій раді правосуддя, якби парламент заповнив свою квоту щодо членів ВРП, яка є незаповненою упродовж двох років. Президент України у Вищій раді правосуддя заповнив свою квоту лише на початку літа чи наприкінці травня, тобто більше року не була заповнена й президентська квота. Відбувається повний хаос у реформуванні судової влади. Народні депутати і представники влади сьогодні дуже гарно навчилися говорити, але коли знає проблеми з середини і коли розумієш, що за такими гарними словами стоїть беззмістовна діяльність, тоді це викликає серйозне занепокоєння. Вища рада правосуддя завдяки діяльності таких людей як Федір Веніславський уже декілька місяців не працює. Вони зараз вирішили, що якщо Рада суддів України не заповнила свою квоту, то тоді її будуть усувати, принаймні такі розмови вже є. Я б утрималася від таких висловлювань, що ВРП саботує роботу. Якщо відбувається реформа якоїсь гілки влади, то має бути серйозний концепт, план, аналіз, загальне розуміння того, як це буде відбуватися.
Я веду до того, що в країні відбувається хаос, зокрема це відбувається і в реформуванні судової влади. Багато претензій, які є до судів і суддів в Україні очевидно мають місце, але треба розуміти, що політична влада та уряд держави вважає за необхідне значну міру своєї відповідальності перекладати на інші гілки влади, зокрема судову. Ці безкінечні і непродумані реформи практично паралізують судову владу.
Фото: Суспільне