Про причину нестачі мікросхем
Насправді ситуація наростала поступово. Ті, хто дійсно цікавляться цією темою, можуть пам’ятати, що вже рік, а може й більше, почалися проблеми з відеокартами, зокрема на них активно майнили криптовалюту і був шалений попит, виробники не встигали їх виробляти, тому вони швидко зникали з продажу і ціни на них зростали. Відбувався звичайний ринковий механізм ― не вистачає товару і ціна на нього збільшується. Попит був таким, що в достатній кількості їх не могли виробити і стабілізувати ситуацію. Причин для цього декілька, серед яких: карантинні обмеження, тобто заводи були змушені частково зупиняти виробництво, також було багато природних катаклізмів, відбувалися пожежі на заводах, а ще експерти говорять про ряд політичних причин, які теж на це вплинули. Наприклад, Сполучені Штати розірвали співробітництво з Huawei ― одним з найбільших розробників техніки в Китаї.
Як це вплине на споживачів
В автоіндустрії стандарти щодо безпеки і забезпечення якості транспорту набагато вищі і складніші, ніж в авіаіндустрії. Автомобільна індустрія ще більш регульована. Це означає, що "чорні" трейдери не потраплять до європейських чи японських виробників, адже стандарти галузі не дозволять здійснити "сірі" поставки. Можливо, китайський ринок сам себе забезпечить, але ціна ― єдиний пріоритет― зміниться. Поки незрозуміло, скільки це триватиме, але нас запевняють, що вакцинація виведе заводи з карантину і все стабілізується. Однак не треба забувати, що є багато додаткових факторів. У світі щороку виробляють 100 мільйонів автівок, тобто за 10 років буде вже мільярд ― це явне перевиробництво. Можливо, природним чином відбулася корекція, щоб не було такого виробництва. Та й в інших галузях, зокрема й в електроніці, є така ж проблема з перевиробництвом. Для автівок гостро стоїть питання подальшої утилізації. В Україні лише 5% автомобілів утилізують, а решта ― шкодять навколишньому середовищу. На мою думку, є ще більш дивний фактор ― середній термін використання автівки з часом не збільшується, а зменшується. Здавалося б, технології зростають, якість покращується, проте автівки слугують менше. Можливо, певний спад піде на користь. До того ж за цей час можуть виробити більше технологій для електронних автомобілів, які взагалі не споживають паливо. Ми ж знаємо про плани до 2030 року повністю перейти на електрокари. Тому, можливо, ця ситуація правильно скерує розвиток галузі.
Якщо загально говорити про критичність будь-якої ситуації, я думаю, що часто подібне переоцінюють. Згадайте про проблему у 2000-х роках, коли люди думали, що всі комп’ютери на світі зупиняться, тому що вони не будуть працювати після 1999 року. Втім, у 2021 році ми якось живемо. У 2008 році теж була проблема, тоді вважали, що фондові ринки припинять свою роботу, але нині вони себе добре почувають і торги продовжуються. Однак тепер вони показують, що гроші обезцінюються. Можливо, це є причиною подорожчання автівок, чіпів, електроніки. Ми живемо в глобальному світі, де всі процеси взаємопов’язані. Тобто наслідками будь-якої проблеми є сукупність факторів, які не видно в певному моменті.
Чому українці надають перевагу вживаним автомобілям
Це хвороблива тема. Добре, що ще завозять американські автомобілі, мабуть, вони в кращому стані. Якщо від’їхати трохи від столиці і подивитися на чому їздять люди в регіонах, то видно, що багато українців навіть не перереєстровують литовський номер. У нашого населення не дуже висока купівельна спроможність, тому купують не найкращі машини. І, на жаль, завозять автомобілі, які краще утилізувати. Думаю, що наші люди купують тільки, щоб була автівка, не задумуючись про те, що можуть негативно впливати на здоров’я.
Чи може через нестачу мікросхем відбутися подорожчання техніки
Скоріше за все відбудеться, адже нестача призведе до зростання ціни. Втім, завдяки конкуренції і великому вибору електроніки, згодом ціни стабілізуються: буде дешевша електроніка, але менш якісні, і буде клас топової електроніки.
Зазаначимо, спеціалісти тайванського TSMC ― найбільшого виробника мікросхем, який обслуговує таких гігантів, як Huawei, Apple, MediaTek, AMD, Intel ― прогнозують, що криза триватиме до кінця 2022 року. А генеральний директор Intel Пет Гелсінджер стверджує, що дефіцит напівпровідників зберігатиметься ще два роки.
Фото: pixabay.com