"Демографія в питанні забезпечення пенсіями – це не головне. В світі є багато країн з подібною до України демографічною ситуацією або й навіть більш складною з точки зору пенсійної системи. Насправді це специфіка українського урядування, що на тридцятому році Незалежності в нас почали з’являтися такі висловлювання. Адже пенсійне забезпечення залежить саме від якості урядування і того, наскільки організованим є суспільство", – розповіла Лідія Ткаченко.
За її словами, солідарна пенсійна система є дуже прозорою та має простий механізм роботи: "Гроші прийшли – їх виплатили. Такий спосіб фінансування є нормальним для державних публічних систем. В держави є гроші і вона їх розподіляє".
Ткаченко наголосила, що попри демографічні показники, в України є величезний невикористаний резерв для економіки у вигляді тіньового працевлаштування: "Є способи підвищити рівень офіційної зайнятості, адже як для європейської країни Україна має непристойно низький рівень зайнятості серед усіх груп населення. Ми маємо дуже великі резерви спасіння пенсійної системи та загалом країни за рахунок зайнятості".
"Пенсійна система повністю базується на системі зайнятості, яка є в країні. Якщо люди не працюють або працюють неофіційно й намагаються не сплатити податки, це дуже велика проблема. Така країна завжди буде бідною і слабкою й найгірше в ній, звичайно, буде пенсіонерам", – констатувала експертка.
Ткаченко пояснила, що із солідарною системою все залежить від пенсійної політики держави, оскільки вона повністю підпорядковується державі: "Як урядовці нею керують, так вона і працює. Надзвичайно багато країн в Європі роблять дотації з державного бюджету або інших джерел. Швейцарія, наприклад, встановила 1 % від ПДВ, який спрямовується в пенсійну систему. В Німеччині третина всіх доходів пенсійного фонду забезпечується з федерального бюджету".
"Переважна більшість країн намагаються підтримувати зв’язок між зайнятістю і пенсією. Чим більше людина працювала, чим більший внесок вона зробила в розбудову держави та економічне зростання, тим більшу пенсію вона має отримати. Це, знову ж таки, стимулює політику зайнятості", – зазначила Лідія Ткаченко.
Наприкінці експертка пояснила, чим відрізняється накопичувальна пенсійна система від солідарної та як вона працюватиме в Україні:
"Накопичувальна пенсійна система відрізняється від солідарної тим, що внески, які будуть сплачені, будуть спрямовуватись не на виплату поточних пенсій, а на інвестування. Гроші будуть збиратися в великий грошовий "мішок" і на них будуть купуватися акції, облігації", – розповіла Ткаченко.
Проте вона додала, що для накопичувальної системи демографія має ще більше значення, ніж для солідарної: "Накопичувальна система з такою економікою, як в нас, буде приживатися значно складніше та має набагато більше ризиків. Для того, щоб пенсійні гроші добре працювали, дуже важливо, куди вони будуть інвестуватися. Всі сходяться на тому, що в перші роки держава буде вкладати ці гроші у внутрішні державні облігації. І ці гроші Мінфін витрачатиме на фінансування своїх поточних видатків, тому не факт, що ці гроші взагалі потраплять в економіку".
"Якщо, наприклад, вони підуть на велике будівництво, то це означає, що об’єкти цього будівництва мають принести якусь користь. Наприклад, дороги мають не просто бути дорогами, а мають бути платними. Тому агітувати за накопичувальну систему, пояснюючи, що в нас погана демографія – це ні про що", – підсумувала Лідія Ткаченко.
Фото: Укрінформ