"Індустріальні парки в усьому світі використовуються як дуже ефективний інструмент стимулювання промислового розвитку. Це певний аналог офісного центру, тільки для промислових виробників. Йдеться про ділянку землі промислового призначення від десяти гектарів, до якої підведені мережі: газ, електроенергія, вода, дорога, можливо, залізниця. Там можуть бути побудовані або ні виробничі корпуси і потенційному інвестору, який хоче побудувати підприємство, треба лише завезти обладнання і побудувати, якщо її немає, будівлю. Йому не треба шукати землю, думати, як "тягнути" туди електроенергію, як вирішувати питання з облгазом та обленерго", – розповів Дмитро Кисилевський.
Друга, дуже важлива частина суті індустріальних парків, за словами нардепа, – це спеціальний пільговий митний чи податковий режим, який діятиме на їхній території: "Індустріальний парк – це фактично оранжерея, куди приходить підприємець і отримує дуже хороші стартові умови для започаткування свого промислового чи виробничого бізнесу".
"Певні аналогії можна провести з вільними економічними зонами. Проте колись казали, що від таких зон потрібно відмовлятись, бо це нефективно. Але як інструмент вільні економічні зони в Україні спрацювали дуже ефективно. Наприклад, на Закарпатті завдяки такій зоні з’явився повноцінний автомобільний кластер. Але були вільні економічні зони на Сході України – в Донецьку та Луганську, кожна з них створювалась окремим законом, що зробило їх осередками відвертого "схематозу". Саме вони кинули тінь на інструмент, який в інших частинах України ефективно працював", – пояснив експерт.
Тому Кисилевський наголосив, що при розробці законодавства щодо індустріальних парків народні обранці подумали про запобіжники, які унеможливлять податкові або інші махінації.
"Серед учасників індустріального парку, як це визначено в законі, можуть бути підприємства, які займаються або переробною промисловістю, або науково-технічною діяльністю, або діяльністю у сфері комунікацій чи переробкою відходів, окрім захоронення. Тобто ми визначили види діяльності, які би ми хотіли, аби вони розвивалися в індустріальних парках. Саме на них будуть спрямовані і фінансові стимули, передбачені прийнятим законом, і податкові та митні стимули, які незабаром будуть розглянуті Верховною Радою. Йдеться про пакет з трьох законопроєктів, один з яких ми вже прийняли в другому читанні. Два проєкти – зміни в податковий та митний кодекси, які й нададуть податкові та митні стимули – ще будуть розглядатися попереду", – зазначив Дмитро Кисилевський.
Він розповів, що таким економічно вигідним інструментом, як індустріальні парки, користуються багато країн світу: "Наприклад, третина ВВП Угорщини формується саме в індустріальних парках. Вони почали це у 80-х- на початку 90-х років.
Вся промисловість Туреччини в прямому значенні цього слова "вирощена" в індустріальних парках. На початку 90-х років промисловість і Туреччина були не співставними речами, а зараз – це промислова країна, яка своїми товарами вже витісняє українських виробників з внутрішнього ринку".
"Проте у кожної ідеї в Україні є й ризики, адже намагання обманути систему – це наш національний вид спорту. Тому й у вже прийнятому законі, й в митному та податковому кодексах ми заклали запобіжники, аби унеможливити махінації та маніпуляції. По-перше, компанії, які мають якусь афіліацію з країною-агресором не можуть там знаходитись. В індустріальних парках заборонене виробництво підакцизних товарів, окрім автомобілів, і гральний бізнес.
Разом з тим, є перелік видів діяльності, які можна там здійснювати, та пільги, які можна отримувати. Якщо говорити про податкові та митні пільги, то компанія може не сплачувати ввізне мито на обладнання за переліком КВЕДів, буде звільнена від імпортного ПДВ та зможе не платити впродовж десяти років податок на прибуток", – розповів народний депутат.
Він додав, що новий закон містить ряд запобіжників, які мають стримувати компанії, які працюватимуть в індустріальних парках, від махінацій: "Наприклад, станок, ввезений без мита, не можна буде продати чи здати в оренду. Якщо компанія скористалась пільгою щодо податку на прибуток, всі гроші має залишити всередині, їх не можна виводити".
"Найбільш зацікавленими в індустріальний парках, на мою думку, є громади – міста та ОТГ. Голови міст та об’єднаних територіальних громад вже розуміють, як вони скористаються цим інструментом на благо своєї громади. Наприклад, в місті Дніпро є індустріальний парк. Влада розуміє, що в них є промислові території, які зараз не використовуються. Для міста – це територія, на якій нічого немає і з якої воно могло би отримувати прибуток у вигляді податку на доходи фізичних осіб. Там могла би бути розвинута інфраструктура та робочі місця. Тому мери розуміють, що якщо вони цю територію заселять, вони дадуть роботу своїм мешканцям та поповнять міський бюджет. Тому громади дуже зацікавлені у створенні індустріальних парків", – підсумував Дмитро Кисилевський.
Фото: УНІАН