Галина Григоренко
Що відомо про причину трагедії
Наразі є лише попередні висновки ДСНС, а більше і я нічого не знаю, бо слідчі ще працюють, збирають дані з камер спостереження та інформацію серед очевидців. Втім, робочою версією є коротке замикання.
Хто понесе за це відповідальність
Поки нічого не можу сказати, бо такі висновки мають зробити правоохоронні органи. З мого боку ― це була б маніпуляція, якщо б я почала когось звинувачувати.
Як довго триватиме оцінка ушкоджень і відновлення костелу
Ми думаємо про гастрольне життя наших органістів, які подорожують Україною, тому ми співпрацюватимемо з партнерськими інституціями. У нас є хороші інструменти в багатьох містах, тому будемо шукати шляхи, щоб відновити концертну діяльність. У Києві є інструменти, на яких можна продовжувати репетиції ― це питання ми вже також вирішуємо.
Думаю, на оцінку втрат піде мінімум 10 днів, бо коли заходиш в середину, то стан будівлі вражає. На щастя, будівля начебто не постраждала, але відновлювати багато чого треба буде: скло, вітражі, люстру. Потрібно одразу опрацювати втрати, а потім замовляти проектно-кошторисну документацію, яким чином це відновлювати. Звісно, якийсь час це буде тривати.
Фото: ДСНС
Чи не використають цю ситуацію, щоб прибрати органний зал
Я б дуже не хотіла, щоб так сталося, тому що розумію, що комусь конфлікти можуть бути вигідними. Хочеться, щоб ця трагедія і біда об’єднала людей, щоб ми відновили пам’ятку архітектури.
Чи є кошти на таку екстрену реконструкцію
Оцінити масштаб фінансових вливань складно. Ми розуміємо, що це десятки мільйонів гривень, але точну суму скажуть вже фахівці, коли закінчать свою роботу. Звісно, цього року не передбачалися екстрені витрати на подібне, схованки, звідки швидко можна дістати гроші, немає. Міністр, здається, вже опублікував на своїй сторінці координати банку, де є рахунок Національного будинку органної та камерної музики, щоб усі, хто хоче долучитися до цього, міг допомогти. Ми за останню добу вже отримали багато звернень, люди намагаються висловити свою підтримку і допомогти фінансово. Хочемо створити схему, яким чином відновити роботу Національного будинку органної та камерної музики. Поки ми не говоримо про те, що зможемо знайти заміну попередньому органу, але хоча б ті концерти камерної музики, які вже були там заплановані, пройшли. Все це питання часу. Будемо намагатися знайти всі можливі варіанти для відновлення.
Мені здається, що нині також важливо відпрацювати якісь заходи та механізми для попередження таких ситуацій. Щоб надалі боротися не з наслідками, щоб думали трохи наперед про такі ситуації, могли знайти способи, щоб запобігати таким пожежам.
Валерія Балаховська
Про реакцію музикантів на трагедію
Без сліз важко говорити про трагедію. Це горе і біда. Для музикантів і органістів орган був живою людиною, яка загинула. Завдяки Арсенію Котляревському ми отримали цей музичний зал, де знаходився один з найкращих органів.
Фото: ДСНС
Чи легко органісту адаптуватися до нових умов
Музиканти — професійний народ, який звик працювати на різних інструментах. Звісно, специфіка інструментів буває різною, ми підлаштовуємося під кожен конкретний інструмент. Все можливо, адже це наше завдання.
Я вдячна своїм колегам, які зараз нас дуже підтримують. Сьогодні мені телефонували зі Сполучених Штатів, Нідерландів, а Одеська опера запрошує до себе. Ця пожежа і втрата — це наша спільна біда. Хочеться зробити новий орган, щоб ця справа продовжувалася і розвивалася.
Чим київський орган відрізнявся від інших
Будь-який інструмент є специфічним, своєрідним. Він відрізнявся набором тембральних фарб.
Іван Остапович
Чи готовий Львівський органний зал допомогти своїм колегам у столиці
Зрозуміло, що трагедія, яка сталася вчора вночі — це непоправна шкода для українського мистецтва взагалі, зокрема й для органного, оскільки українська органна традиція є відмінною від інших європейських традицій.
Львівський будинок органної музики готовий якомога швидше запросити артистів, долучитися до збору коштів всіма силами. Національний будинок органної та камерної музики є таким стовпом в українській музичній культурі, який ми мусимо підтримати.
Чи бували непорозуміння з аудиторією, яка відвідувала Львівський органний зал як релігійну територію
Як директор Львівського залу я можу сказати одну річ — дуже важливою є публічна комунікація саме будинків органної та камерної музики. У нас у Львові, якщо колись такі ситуації і виникали, то нині їх немає, оскільки з розумінням треба ставитися до всієї аудиторії і завжди знаходити компроміси.
Про техніку безпеки догляду за органом
Цей інцедент змусить усіх ще раз переглянути всі свої заходи безпеки. У Львівському залі органної музики встановлені додаткові датчики для диму, встановлена спеціальна сигналізаційна система. Ми трохи раніше змінили цю модель, встановили спеціальні сенсори, також важливою є кваліфікація працівників, які за це відповідають.
Орест Коваль
Про попередні випадки пожеж
Це вперше в Україні згорів орган. Був ще випадок зі знищенням органом, сталося це колись у Вінниці, але це було за часів Радянського Союзу. Раніше органи встановлювали в храмах, бо там відповідна акустика. Однак, після виходу з СРСР громадам почали повертати храми і так люди однієї з громад просто розібрали орган.
Так само нещодавно у Харкові відбулося. У храмі був орган, щоправда, його вже не використовували, тому його дозволили розібрати і передати в громаду іншого міста. Але орган був на балансі держави, тому вона мала передати всі права якійсь концертній організації, бо це був великий концертний орган.
А та страшна подія, яка сталася вчора — це непоравна втрата. Була така історія, коли після Другої світової війни Німеччина була в розрусі, але німці розбирали руїни, а потім заходили в храми і перше, що там відновлювали — були органи, щоб відновити богослужіння. Їм потрібно було зібратися після великої поразки і вони розуміли, що орган може структурувати якось душу. Виявилося, що орган — це своєрідний тамтам (Ударний музичний інструмент — ред.) німецького народу. Тамтам нашого народу — це бандура, а ми не вміємо навіть шанувати тамтам свого народу, як же тоді пошануємо іншої.
Органна культура — це невеликий сегмент культури, але ж він існує 50 років. Національний будинок органної та камерної музики важливо зберегти.
Фото: Галина Григоренко
Скільки часу потрібно на встановлення нового інструменту
Той орган, який був вже не підлягає відновленню, судячи з того, що я бачив на відео. Перш за все повинно подбати Міністество культури, щоб створити новий зал. Щоб на фірмі виготовили орган, потрібен 1-2 роки. Питання у фінансах та відношенні влади і суспільства до цієї культури. Також повинно бути відповідне приміщення для органу. Цим повинна опікуватися влада України.
Колись ми спостерігали пожежу в Нотр-Дам де Парі, а потім люди співчували і зібрали кошти на відновлення храму, там орган, між іншим, не постраждав. Тут ми не знаємо, чи зможемо зібрати стільки коштів хоча б на новий орган. У нашому суспільстві держава думає про те, як заробити гроші, а не про те, щоб допомогти людям. На культуру, на жаль, не значно витрачають.
Зазначимо, костел Святого Миколая у Києві — один з двох римсько-католицьких у місті, побудованих до 1917 року. Він розташований у центрі столиці на Великій В асильківській вулиці. Храм побудований у 1899—1909 роках у неоготичному стилі київським архітектором Владиславом Городецьким.
Декілька підприємців та приватних осіб вже виділили кошти на відновлення Костелу Святого Миколая у Києві, що горів у п'ятницю ввечері. А для всіх, хто хоче долучитися до відновлення, міністр культури у себе на фейсбук сторінці опублікував рахунок Національного будинку органної та камерної музики:
ЄДРПОУ: 05509524
ІПН: 055095226553
Р/р UA 893003460000026006016844102
Акціонерне товариство "Альфа-Банк" в м.Києві
Призначення платежу: Благодійна допомога на реставраційні роботи
Замовник є неприбутковою організацією за ознакою 0031
Фото з місця подій