Акціонерна компанія "Укрзалізниця" та один з найбільших залізничних операторів Європи німецька компанія Deutsche Bahn Engineering & Consulting уклали договір щодо консалтингу у сфері пасажирських перевезень. Договір передбачає налагодження планування та розвитку пасажирських залізничних перевезень, оптимізацію закупівель та оновлення рухомого складу, також німецька компанія допоможе "Укрзалізниці" відділити пасажирські перевезення від вантажних і забезпечити ефективне управління.
Про договір між "Укрзалізницею" та Deutsche Bahn
Договір має 2 складові: перший — безпосередня консалтингова діяльність, згідно з якою німецькі спеціалісти мають допомогти знайти Укрзалізниці відповіді на питання, які та самостійно знайти не змогла. В першу чергу, це — відділення пасажирської вертикалі від інших видів діяльності. Це означає, що потрібно на фінансовому рівні виділити цей вид діяльності, зрозуміти скільки коштів компанія витрачає і скільки коштів, у вигляді платежів від білетів, отримує.
Наступним кроком стане перехід до моделі соціально-значимих перевозок, коли держава в особі місцевої або центральної влади виступає замовником послуг "Укрзалізниці" і перекриває всю різницю між витратами і доходами, які несе компанія.
І останній крок стосуватиметься технічних стандартів і закупок. В залізничному транспорті проходять зміни і зрозуміти, наприклад, яким вимогам має підлягати звичайний вагон, допоможе та ж німецька компанія.
Після реалізації цих кроків, до менеджменту управління цієї пасажирської вертикалі "Укрзалізниці" можуть бути залучені німецькі експерти. Це вже буде пізніше, бо спочатку треба розібратися із коренем проблеми.
Чи варто українцям очікувати на подорожчання залізничних квитків?
Зростання якості призведе до зростання цін. На жаль, це — ринкова аксіома. Ціна на пасажирські перевезення в українських поїздах часто є однією із найнижчою у світі. При цьому їхня якість - не найгірша у світі. Умовно буде виділено 2 сегменти: перший - соціальні перевезення в плацкартних або купейних вагонах з лімітованим рівнем комфорту. В цьому випадку головним замовником буде бюджет і на ціни впливатимуть не стільки реальна вартість, як платіжна здатність населення.
Другий сегмент — ринковий. Це те, що вже працює сьогодні: поїзди Інтерсіті або поїзди підвищеного комфорту, де "Укрзалізниця" має бути вільною у встановленні ціни і визначатиме її в залежності від того, якою є конкурентна ситуація з іншими видами транспорту, щоб бути більш привабливою для пасажира. Отже, ціни будуть зростати, але механізм цього соціального замовлення дозволить проводити це зростання поетапно і не призводити до негативних соціальних наслідків.
Чи зможуть іноземці змінити ситуацію в Україні, імплементуючи свій досвід?
Дуже часто залучення іноземних спеціалістів не призводило до відчутного результату. В цій ситуації головною рисою є фаховість. Немає підстав сумніватись у фаховості німецької компанії, однієї із найбільших європейських пасажирських перевізників. Питання в тому, наскільки їхній досвід може бути імплементований в Україні. Тут можна подивитися на досвід Казахстану, де Deutsche Bahn працює. Вони одразу включили німецьких представників до управлінської вертикалі пасажирських перевезень і навіть офіційна інформація говорить про те, що позитивний економічний ефект за 1 рік склав близько 10 мільйонів доларів.
Україна — не Казахстан, але, маючи такого німецького союзника, навіть проштовхувати якісь політичні зміни буде легше, адже це — успішний європейський досвід, підтверджений аналітикою, розрахунками та кейсами в інших країнах. Стосовно українських спеціалістів, варто зазначити, що не йдеться про те, що управління "Укрзалізницею" віддадуть іноземцям повністю. Йдеться про залучення експертів по певним напрямкам.
Про ймовірність поглинання української залізниці німецькою компанією
Ні фінансово, ні технічно "Укрзалізниця" не є привабливою для європейських інвесторів, адже якщо цей напрямок генерує збиток мільярди гривень, то такий бізнес нікому не потрібен.
Фото: АТ "Укрзалізниця", Facebook