Права споживача: чого ми не знаємо?

Права споживача: чого ми не знаємо?

Як захистити свої права при нав’язуванні послуг чи купівлі неякісного товару в ефірі Українського радіо пояснює начальниЦЯ відділу контролю у сфері торгівлі ГУ Держпродспоживслужби в м.Києві Ірина Мазепа.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Про безпечну покупку товарів в інтернеті

Інтернет торгівля зараз набула великої популярності, особливо в умовах коронавірусної інфекції та карантинних обмежень. Тому є кілька порад щодо покупки товарів в інтернеті.

Перевіряти інформацію про продавця. Перше, щоб я порадила, подивитися інформацію, яку дає продавець на сайті: його дані, гарантійний термін, який дається на товари і про порядок претензій. Важливо знайти адресу, куди можна звернутися, якщо буде необхідно, а також з’ясувати чи видаються розрахункові документи. Якщо ми говоримо про складну побутову техніку, тоді фіскальний чек, гарантійний талон, інструкція з експлуатації повинен бути. Люди часто шукають магазин чи сайт, де можна було б придбати обраний товар дешевше, тому бувають такі випадки, коли претензії нікому пред’являти, бо не перевіряють адресу продавця і не отримують документів про факт купівлі. 

Також я б радила прочитати відгуки про продавця. Можна перераховувати йому гроші на карту, але отримавши фіскальний чек, який свідчитиме про те, що транзакція відбулася. 

Не одразу перераховувати гроші. Якщо ви вперше співпрацюєте з продавцем, відгуків мало, ви не до кінця впевнені, тоді просіть накладений платіж (сума, яку одержувач має сплатити при отриманні посилки ― ред.). Ви маєте право нормально розглянути товар, ніхто не повинен змушувати вас його забирати чи купувати, а також обирати той спосіб доставки, який є для вас найбільш зручним.

Перевіряти товар до оплати. Бувають ситуації, коли дуже великий торговий магазин, який ви вже знаєте, який вам пропонує реклама в соціальних мережах, проводить акції і робить знижку, але перш ніж забирати цей товар, якщо вам його приносить кур’єр, ви маєте його обов’язково перевірити і оглянути. Цілісність упаковки не має бути порушеною, бо так ви не зможете повернути товар, впевніться, що коробка не пошкоджена, якщо ви замовляли парфуми чи косметику. Зверніть увагу на інформацію на товарі, перевірте дату виготовлення і термін придатності. Зазвичай знижки не пов’язані з тотальним розпродажем, таким чином продавець хоче позбавитися від вже протермінованих товарів, або від тих, де закінчується термін придатності. Якщо людине не перевірила товар, але розрахувалася за нього і підписала накладну, але він виявився неякісним, тоді процедура повернення ускладнюється. Дуже важко довести. що саме кур’єр доставив вам таку річ. Якщо вам товар не підходить, тоді не сплачуйте за нього.

Про ризики онлайн-шопінгу

Єдиний ризик полягає у тому, що споживач нічим не захищений. Якщо говорити про ті магазини, які мають фізичні крамниці, куди можна навідатися, а в інтернеті вони просто дають рекламу, тоді можна замовляти. Якщо ми говоримо про групи в Viber, Instagram, Facebook.com, тоді вам не дадуть розрахунковий документ, і ви не зможете повернути товар. У такому випадку продавець вас може просто заблокувати.

На жаль, у таких випадках Закон "Про захист прав споживачів" вас не захистить, бо це відносини між двома фізичними особами. Треба цікавитися, чи людина є суб’єктом господарювання чи це просто фізична особа. 

Про товари, які продавці включають у суму покупки без бажання покупця

Закон говорить про те, що перш ніж продати товар продавець має повідомити людині його ціну. Якщо в розрахунковому документі, крім тих товарів, які особа замовляла, є товар, який вона не планувала придбати, але отримала, тоді вона має право від нього відмовитися.

У нас були такі випадки, коли зверталися люди, які купували в аптеках маски, але ще додатково сплачував за пакети. Однак бувають випадки, коли громадяни купують кілька товарів в магазині, а окремою пропозицією йде подарунок, за який теж треба сплачувати. Таким чином йде введення споживача в оману. 

Якщо не замовляли товар, тоді маєте право відмовитися від нього.

Про неякісні вироби медичного призначення та ліки

Якщо ми говоримо про ліки і їхню належну якість, то є список товарів, які не підлягають обміну і поверненню, куди й входять лікарські засоби. Тобто, якщо товар належної якості, тоді споживач не має права повертати до аптечного закладу. Якщо товар, наприклад, вже протермінований, тоді можна взяти свій розрахунковий документ і йде в аптеку, адже має повне право на повернення грошових коштів.

На ліках має буде інформація про виробника і представника цієї компанії в Україні, дата виготовлення і документ, який засвідчує якість товару ― декларація відповідності, декларація якості. 

Якщо споживач придбав, але не користувався товаром, тоді протягом 14 днів, якщо зберігся розрахунковий документ, пломби, ярлики, товарний вигляд, його можна повернути. У тому випадку, коли людина скористалася товаром, але помітила недоліки, порушене програмне забезпечення медичного виробу, теж можна здати товар до аптечного закладу як товар неналежної якості.

Чи потрібно завжди вимагати чек

Розрахунковий документ завжди є підтвердженням права того, що ми можемо відстояти своє право споживача у подальшому. Так покупець може підтвердити покупку у певного продавця.

 Як не стати жертвою хімчистки

Коли споживач віддає річ у хімчистку, то отримує квитанцію на прийняття товару. Дуже часто суб’єкти, які надають послуги хімічного очищення речей або їх перешиву, зазначають фразу, що в процесі хімічного чищення можливі негативні наслідки обробки. Однак люди часто не звертають на це увагу, не читають те, що там написано, а просто ставлять підпис, автоматично погоджуючись з цим.
На квитанції обов’язково має бути вказано: хто надає цю послугу, де знаходиться хімчистка, термін виконання замовлення і ступінь зносу речі. Наприклад, 10% зносу означає, що річ взагалі не була у використанні, 25% ― 2 рази, 50% ― це на вигляд більш-менш нормальний стан, а 75% свідчить про те, що річ була вже у такому використанні, що підприємство не несе відповідальність за чистку.

Є дуже багато випадків, коли люди приносили нормальну річ, але за документами у речей був ступінь зносу 75%. Щоб відстояти своє право на повернення коштів за чистку, людині потрібно мати розрахунковий документ на річ, щоб довести вартість товару.

Якщо видають квитанцію, де нічого не можна прочитати та розібрати, тоді краще від підписання таких документів утриматися і знайти інший пункт хімічного чищення. Звертайте увагу на куточок покупця і всі документи, а ситуації обговорюйте завчасно.

Як притягнути до відповідальності продавців, які реалізують парфумерію

Можливо повернути будь-який товар. Важливо в якому магазині людина його придбала, який документ підтверджує його якість. Споживачу мають видавати документ, який підтвердить оригінальність і якість продукції, а також ланцюг постачання.

Кожен споживач перед покупкою може поцікавитися у продавця чи адміністратора, щоб йому показали документ, який засвідчує оригінальність даної продукції. Якщо у магазині таких документів немає, тоді їх може не бути взагалі. 

Споживач, який не впевнений у якості товару, може звернутися до підприємця з вимогою проведення незалежної експертизи і його обов’язком є організація цієї експертизи протягом триденного терміну, про це мова йде у ст.17 (Ч.2), адже покупця мають проінформувати про причини втрати якості продукції, чи оригінальний це товар чи ні. Якщо екпертизу не проводять, адже об’єкт господарювання не сам проводить її, а звертається до акредитованих установ, які встановлюють на відповідність еталону продукцію, тоді треба повідомляти про такі випадки в Держпродспоживслужбу. Проте і не бійтеся звернутися до продавця, однак намагайтеся не купувати товар в сумнівних магазинах, особливо, якщо мова йде про підземні переходи.

Як реагувати і куди скаржитися

В першу чергу, якщо людина замовляла товар в інтернеті, тоді споживач має подати відповідну вимогу до суб’єкта господарювання з тими питаннями, які його не влаштовують. Якщо суб’єкт ігнорує і добровільно не вирішує питання, тоді варто звертатися до Держпродспоживслужбу. Можна подати форму звернення онлайн на сайті або листом. Головне ― долучити всі документи для розгляду справи.

Якщо продавець надав товар з іншими характеристиками

Магазин порушує право споживача, якщо надає йому товар не з тими характеристиками, з якими їх замовила людина. Якщо покупець має бланк замовлення, але отримав іншу модель, то він повинен вимагати повернення грошей чи обміну товару.

У нас були такі ситуації, ми оштрафували мережу. Споживач має право отримати той товар, який замовляв. Якщо продавець його не має, то повинен про це повідомити.На жаль, таких випадків вистачає, коли покупцю доставляють товар дорожчий або з іншими характеристиками.

Фото: pixabay.com