Уряд дійсно знизив тарифи на електроенергію чи в цьому є якийсь підступ?
Сам факт зниження тарифів — правда. Є 1,68 грн за кВт для колективних побутових споживачів, гуртожитків, які розраховуються за електроенергію за загальним лічильником, а з жовтня стане 1,44 грн для індивідуальних побутових споживачів, які використовують менш ніж 250 кВт. Але це — формальне зниження.
З однієї сторони, це — добре для населення. А з іншої — уряд порушує права споживачів, за великим рахунком. Адже він не пояснює, чому один споживач використає 250 кВт і заплатить 1,44 грн, а інший — 300 кВт і не зможе скористатися нижчою ціною, а повністю оплатить і, фактично, переплатить. На основі чого уряд ухвалив таке рішення? На основі чого він керується? Рішення носить політичний характер. В контексті цього, влада вирішила розширити популістичний аспект зниження ціни не тільки для тих, хто потребує цього, наприклад пенсіонери, а й на всіх, хто споживає до 250 кВт, а це — близько 10 мільйонів споживачів.
Якщо дивитися з точки зору ринку, то насправді рішення мало бути дуже простим. Більш того, воно прописане і в законі України "Про ринок електричної енергії", і в законі України "Про ринок природного газу". Якщо держава хоче допомогти тим категоріям населення, які не можуть оплачувати встановлену нею ціну, то держава має виділяти субсидію. Є дотації напряму підприємствам, і це вже другий шлях. Але субсидія чітко прописана. В нашому випадку, якби тариф був підвищений до економічно-обґрунтованого, а насьогодні мінімальний тариф — 2,5 грн для всіх, і держава хотіла би фінансово допомогти тим, хто споживає до 250 кВт, то вона мала би закласти до бюджету додаткову гривню на кожен кВт спожитої електроенергії у вигляді субсидій. Тому, повторюся, зниження тарифів на електроенергію — політичний аспект, який має на меті продемонструвати дієвість влади.
Які можуть бути наслідки від зниження тарифів?
Основна маса споживачів буде задоволена, а це на руку владі. Хто заплатить за це зниження? Об'єктивна ціна насьогодні за електроенергію — 3,5 грн за кВт. Більше того, той, хто споживає меншу кількість електроенергії, повинен платити найбільшу ціну. Завжди в умовах ринку оптовий покупець отримує пропозицію за нижчу суму. В нас — навпаки. Платить за це до теперішнього часу "Енергоатом" і "Укргідроенерго". В ситуації зі зниженням тарифів, плата ляже, частково, на їхні плечі, а частково на "Обленерго". Ціна ж економічно необґрунтована, відповідно хтось отримає збитки. Для того, щоб "Енергоатом" і "Укргідроенерго" отримали менше збитків, це переклали на "Обленерго", забравши в них кошти (до 9-ти мільярдів гривень), які вони мали спрямувати на ремонтні роботи.
Чи можна було б зафіксувати ціну 1,68 грн за кВт/год?
Це можна було б зробити за умови, якби "Енергоатом", який продає весь обсяг електроенергії для населення припинив за спекулятивними схемами продавати електроенергію. Адже компанія укладає двосторонні договори і продає електроенергію двом найбільшим трейдерам в Україні: компанії Ахметова "ДТЕК" та, близькій до Коломойського, "Юнайтед Енерджі" за нижчою ціною, а вони вже перепродають на ринку за вищою. В будь-якому випадку, споживачі повинні розуміти, що вся ця радість ненадовго. Квітень 2022-го року — максимальний час, до якого можна потягнути. Тарифи будуть підвищуватися.
Про програму з МВФ
Чому влада дозволила це зниження тарифів? Тому що програма з МВФ призупинена. І ті 2,7 мільярдів доларів, які ми отримуємо — це кошти, які МВФ розділили, фактично, між усіма країнами у світі. Україна не виконала ніяких своїх зобов'язань, за які би ми отримали додаткові кошти, програмні кошти. А їх немає, бо ми порушуємо правила, в плані електроенергії. Думаю, коли ми дійдемо до наступного меморандуму, МВФ більш жорстко пропише умову до підписання меморандуму здійснити підвищення тарифів на електроенергію до ринкового рівня.
Фото: www.pexels.com