Марія Землянська
Про реакцію правоохоронців та чиновників на розслідування про те, хто заробляє на евакуації автівок у Києві
Після виходу нашого матеріалу місцева влада жодним чином не відреагувала тому, що там і так про це знали, адже це їхня ініціатива працювати з компаніями без конкурсів.Тому реакції на локальному рівні не було.
Звісно, ми багато чого пов’язуємо з нашими розслідуваннями. Я знаю, що в процесі того як ми робили матеріал, правоохоронні органи займалися цією схемою і ми сподіваємося, що наше розслідування буде долучено до матеріалів справи, ми готові передати документи, які маємо.
Найцікавіше в цій ситуації ― те, що місто практично нічого не заробляє на евакуації. Дуже хороша ініціатива штрафувати порушників, і у нас існує інспекція з паркування, яка має контролювати, щоб не було порушників, але гроші з цього отримують приватні компанії. Замість того, щоб слідкувати за дотриманням правил паркування, інспектори фактично шукали жертв, аби якнайбільше заробити. Ми зафіксували як автоінспектор пересідає з одного евакуатора на інший, і вони кожні 10 хвилин забирають автівку на штрафмайданчик.
Як працює цей бізнес
КМДА не проводила жодного конкурсу. За словами керівника інспекції, ті, хто встигли, одразу швидко підписали договори з комунальним підприємством і почали евакуйовувати автівки. Коли ми готували матеріал, тоді в столиці працювали майже 100 евакуаторів, з яких місту належали лише 15, а інші ― приватним фірмам. Тоді було 8 компаній, які мали контракт з комунальним підприємством, але так чи інакше всі вони зводилися до однієї.
Андрій Кулібаба
Про реакцію на розслідування, яке проводить Офіс генерального прокурора
Якщо говорити глобально, то евакуатори ― це добре. Напевно, це єдиний механізм, який дозволяє звільнити місто від порушників, бо водії часто запарковують тротуари чи велодоріжки. У мене була неоднозначна реакція, коли я прочитав цю новину тому, що я зрозумів ― є проблема з завищеним тарифом на роботу евакуатора, надто мало отримує київський бюджет з евакуації. Наприклад, за 3 квартал 2020 року було евакуйовано 17 тисяч автомобілів, міський бюджет заробив на цьому 5 мільйонів гривень, а приватні евакуювальники забрали 35 мільйонів гривень. Отож, коли я побачив цю новину, то зрадів, бо подумав, що нарешті розберуться зі схемою, адже конкурс не був проведений нормально, а також були розслідування журналістів, що посадові особи працюють разом з приватними компаніями. Однак говорять не про порушення у роботі системи, а про те, як паркувальники вдавалися до хитрощів ― біля припаркованого автомобіля встановлювали знак "Дорожні роботи". Це смішно, бо ця історія може не змінити правила гри, не реанімувати такий прекрасний механізм як робота евакуаторів і паркувальних служб, а може бути спрямованою лише на переділ ринку.
Читати далі: Кабінет Міністрів вдосконалив правила паркування в Україні. Що зміниться – пояснюють експерти
Чи дійсно гроші зі штрафів за неправильне паркування використовують для розвитку інфраструктури для водіїв
Перехоплюючі паркінги не будують. Наше місто більше автомобілізується, збільшується трафік, люди частіше купують автівки. Однак громадяни, які користуються громадським транспортом і використовують пішохідні зони хочуть, щоб місто було менш запаркованим, тому з’являється конфлікт. Можливо, на це немає грошей, це не в пріоритеті або немає розвиненого плану як це зробити. Нині ще заявляють, що будуть перехоплюючі паркінги на в’їзді в місто, проте цього нічого відбувається. Ми з вами рахували гроші, які отримав міський бюджет за 3 квартал 2020 року. Що таке 5 мільйонів для київської інфраструктури, якщо Шулявська розв’язка коштувала місту 1,5 мільярда? 5 мільйонів ― це не та сума, яка дозволить побудувати великий перехоплюючий паркінг, навіть підземний пішохідний перехід за такі гроші важко відремонтувати.
Чи може громада впливати на витрачання коштів київського бюджету
Є така проблема в українському законодавстві, коли мер міста є водночас і головою Київської міської державної адміністрації, тому так складається ситуація, що він контролює і вигадує, що зробити, і робить це. Через недосконалість законодавства немає того, хто буде це контролювати, а корупція виникає там, де відсутній сторонній контроль. Я не звинувачую владу міста в корупції, але одна з причин цього полягає у тому, що відсутній розподіл повноважень. На мою думку, треба змінити закон, де в одних руках буде вся виконавча влада і керування містом ― цим мають займатися мер і Київська міська рада, а також має бути той суб’єкт, який контролюватиме ці дії ― це має бути керівник обласної державної адміністрації.
Бюджет міста Києва складає 61 мільярд гривень. Жодне інше місто не може наблизитися навіть до такої цифри. Проте на транспортну інфраструктуру чи школи і лікарні йде занадто маленька сума. Бюджет Києва співставний бюджету Праги, тому можна порівнювати стан цих міст.
У нас є громадський бюджет ― механізм, який дозволяє впливати громадянам на те, куди будуть витрачатися гроші, це така частка бюджету, який розподіляють самі громадяни голосуванням. Загалом бюджет повинні контролювати всередині структури, а громада може бачити як це відбувається. Також громаду мають залучати до тих чи інших обговорень під час різних робіт. Наприклад, якщо у нас вирішують питання витрат на парк, то у громади мають запитати про те, яким має бути цей парк. А ще у нас є такий інструмент як Prozorro (це відкритий офіційний портал, що надає централізований доступ до всієї інформації про публічні електронні закупівлі ― ред.), де видно, яким чином комунальні підприємства міста Києва витрачають кошти. Між іншим, цікаво, що Центр економічної стратегії робив дослідження і вказав, що одні з найвищих закупівельних витрат прослідковується у київських комунальних підприємствах. Завжди за якоюсь неякісною дією йде мовчазне споживання таких послуг громадою. Якщо нам не подобається, що за громадський транспорт можна оплатити телефоном, хоча три роки тому закупили необхідні пристрої і витратили ан них багато, то нам треба про це говорити, звертатися у необхідні структури, можливо, вийти до стін КМДА.
Як вирішити ситуацію з евакуаторами у місті
Спочатку треба подивитися на ті договори, які вже підписали з компаніями, які володіють евакуаторами. Якщо є можливість їх розірвати, то треба зробити все, щоб були проведені прозорі публічні конкурси, куди можна було б запросити різних підприємців, можливо, навіть з різних міст. Однак треба і визначити вимоги для таких компаній. Але перед конкурсом треба змінити правила евакуації, адже знову можуть виникнути зловживання з боку евакуаторів, як це робили ті, кого зараз затримала прокуратура. Спочатку за неправильне паркування можна накладати штраф, якщо водій критично порушив рух чи блокує проїзд, тоді забирати. Однак спочатку варто розробити систему додаткових попереджень ― це теж механізм контролю і стимулювання тої чи іншої поведінки. Евакуатор ― це не зло, а те, що робить центр міста комфортнішим. А ця ситуація може відкинути реформу паркування дуже далеко.
Чи дійсно Офіс президента перевіряє роботу КМДА та Віталія Кличка
З травня в Київській міській державній адміністрації, її управліннях, департаментах та комунальних підприємствах відбуваються масові обшуки. Так, існує конфлікт між Офісом президента та головою КМДА. Якщо дійсно є підстави для притягнення посадових осіб, у цьому мають розібратися правоохоронні органи, тоді причетні до таких ситуацій мають понести відповідальність. Однак, на мою думку, є і політична гра у цьому. Але треба говорити лише по суті, необхідно вирішувати проблему з паркуванням і шукати способи, щоб це не ускладнювало життя пересічним киянам.
Зазначимо, у травні перший заступник голови КМДА Микола Поворозник заявив, що у столиці відбувається "навмисна дестабілізація роботи міських служб". Так, за два тижні було проведено понад 70 обшуків. А мер Києва Віталій Кличко стверджує, що йому постійно погрожують звільненням з посади голови КМДА, а силовики влаштовують обшуки в комунальних підприємствах.
Фото: pixaba.com