Рукавиці, скло та кісточки з-під вишень: як захиститися від небезпечних сюрпризів у продуктах харчування. Поради від експерта

Рукавиці, скло та кісточки з-під вишень: як захиститися від небезпечних сюрпризів у продуктах харчування. Поради від експерта

В одному із київських супермаркетів знайшли хліб із будівельною рукавичкою. Про те, як контролюється якість продуктів у столичних магазинах, в ефірі Українського радіо розповідає заступник начальника управління — начальник відділу державного контролю Управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві Юрій Миркєєв.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

У чому небезпека наявності стороннього предмету в продукті харчування?

Наявність будь-якого стороннього предмету в харчовому продукті — недопустима. Небезпеки харчових продуктів поділяються на фізичні, хімічні та біологічні. Якраз будівельна рукавичка і є фізичним чинником, який може призвести до хімічного забруднення через наявність певних небезпечних домішків. 

Про захід державного контролю

Захід державного контролю — це реагування Держпродспоживслужби на звернення громадян позаплановим заходом. Підставою для таких заходів є звернення громадян, невідповідність або підозра до невідповідності норм харчових продуктів. До Держпродспоживслужби інформація повинна надходити офіційно. Якщо буде звернення від громадян або громадської організації, то ми проінспектуємо цей суб’єкт господарювання.

Як подати звернення 

Потрібно зазначити суб’єкт господарювання (товариство чи ФОП), адресу місця, де відбулася та чи інша ситуація і коротко описати проблему. Для Держпродспоживслужби цієї інформації вже достатньо. Можна подавати заяву поштовим відправленням або електронною поштою, прикріпивши, як додаток, відскановану або сфотографовану заяву з датою і підписом. Це — важливо, адже анонімні звернення не розглядатимуться. 

Скільки потрібно часу для розгляду заяви Держпродспоживслужби?

Державному органу надається 30 календарних днів. Якщо ж скарга потребує додаткового розгляду, то додається ще 15 днів. Але, наразі, якщо немає великого навантаження на інспекторів, то на другий-третій день надаємо інформацію щодо створення наказу. Загалом, для створення наказу йде 5 днів. А потім, в зазначений період, інспектори виходять на потужність, розглядають питання і якщо воно не підтвердилося, то громадянину надається письмова відповідь. Якщо ж порушення підтверджується, то інспектори складають акт щодо його усунення. Якщо ситуація створює загрозу для життя, то може бути прийняте рішення про тимчасове призупинення виробництва або обігу певного виду харчового продукту. 

Чи має право споживач на матеріальне відшкодування, якщо харчовий продукт або його вміст нашкодив його здоров'ю?

Держпродспоживслужба встановлює наявність порушень законодавства. Якщо ми підтверджуємо це порушення, то громадянин може звернутися до суду. Важливо звертатися саме до Держпродспоживслужби щоб вирішити проблему, а не до самого закладу. 

Якщо виріб виготовлений в супермаркеті, то заходи державного контролю здійснюються безпосередньо на цій потужності. Якщо ж спірний продукт виготовлений іншим суб'єктом господарювання, а супермаркет лише здійснює його реалізацію, то ми виходимо безпосередньо на виробника, якщо виробник знаходиться у Києві. Якщо ж суб’єкт з іншого міста, то ми переадресовуємо це звернення до територіального органу за місцем потужності і всі заходи здійснюються там.

Чи пішла на користь споживачам заборона здійснювати перевірку суб'єктів господарювання?

З однієї сторони, цей мораторій на проведення заходів державного контролю для суб'єктів господарювання полегшив роботу. Але ж якщо суб'єкт господарювання розуміє, що його ніхто не контролює, то відбуваються певні ситуації, які погіршують загальну безпеку. Відповідно до критеріїв ризику цих субєктів, щороку ми визначаємо які з них у Києві потраплять під планові заходи. Тобто вони будуть планово перевірені та проінспектовані. Фактично, під час карантину, ми можемо перевіряти тільки високий і надзвичайно високий ступені ризику. Решта ступенів середнього ризику, які приходяться якраз на суб'єктів господарювання, що здійснюють виробництво харчових продуктів або гуртове зберігання, наразі нами не перевіряються. 

Про скарги на продукти дитячого харчування

Якщо говоримо про скло, то протягом 2-х років з цим питанням не зверталися. Були скарги щодо харчування в шкільних їдальнях, але це стосувалося більше якості харчових продуктів, які використовуються для виробництва дитячих справ.

Чи можна викликати інспектора Держпродспоживслужби на місце події одразу?

Можна зателефонувати на гарячу лінію Держпродспоживслужби і оператори одразу зафіксують це звернення. Але для того, щоб здійснити захід держконтролю треба створювати наказ. 

Номер гарячої лінії: (044)-279-12-70.

Які вимоги для кандидатів у інспектори Держпродспоживслужби?

Наявність вищої освіти, володіння державною мовою та розуміння сфери діяльності, в якій спеціаліст працюватиме, певний багаж знань.

Чи допускається ГОСТом кісточки від вишень у хлібобулочних виробах?

Якщо виробник в даному випадку на маркуванні позначає, що продукт може містити кісточки, то, таким чином, попереджає споживача, про можливість їхньої наявності. Якщо ж цієї інформації не вказано, то тут вже питання до виробника та написання скарги до Держпродспоживслужби.

Про суми штрафів для суб'єктів господарювання 

Суми штрафів по харчовому законодавстві складають від 3-х до 50-ти мінімальних зарплат. У нас є такий суб'єкт господарювання, на якого за півтора місяця складено протоколів на півмільйона гривень. Якщо ж Держпродспоживслужба виграла суд, а суб'єкт господарювання протягом 15 діб не сплатив кошти, то ми направляємо інформацію на державну виконавчу службу, яка, у свою чергу, блокує його рахунки і працює в певному напрямку, щоб держава отримала фінанси щодо штрафних санкцій. 

Чи часто кияни звертаються до держпродспоживслужби щодо якості харчових продуктів?

Звернення існують, періодично з'являються. Ми розглядаємо питання саме безпечності харчового продукту, адже харчовий продукт має бути безпечним.

Як споживачам уникнути негативних ситуацій?

В першу чергу, ми самі себе маємо захистити. Харчовий продукт має візуально відповідати своїм показникам. Також важливо звертати увагу на температуру, за якої відбувається реалізація чи зберігання, зволоження, маркування, тощо.

Фото: "Життя Оболонського Району та Мінського Масиву", спільнота у Facebook