З яких джерел беруть воду у столиці
Я б хотіла розповісти про систему водопостачання міста Києва, адже кияни мають знати, що воду вони п’ють з двох джерел: перше ― це річка Дніпро, друге ― Десна. У столиці є дві великі водоочисні станції: Дніпровська та Деснянська. Також Київводоканал має скважини, але використовує їх не постійно, бо там очистка води значно складніша. Тому зараз у повному обсязі працюють обидві станції. Одна з них знаходиться у районі колишнього бульвару Перова, там можна побачити величезні резервуари, інша― у районі Десни, але обидві вони добре забезпечують киян водою.
Чи впливає цвітіння Дніпра на якість води
Цвітіння річки не впливає на якість води у нашому крані. Це впливає на якість очистки, бо тоді Київводоканалу вдвічі складніше очищати цю воду, там витрачають більше реагентів, вода проходить більше циклів фільтрації
Дніпро чи Десна: яка з річок чистіша
Не можна порівнювати річки, адже у кожної з них є своя особливість. В одній може бути більше синьо-зелених водоростей, а в іншій ― заліза чи фосфатів. Процес очистки для кожного водозабору є окремо специфічним. Це сезонна історія. Наприклад, коли починається паводковий період, то річка стає абсолютно іншою, так само вона змінюється і в літній час. Майже 20 регламентів очистки води існує у кожного водоканалу, однак все залежить від складу вихідної води в річці.
Київводоканал застосовує всі регламенти, вони є надійними, забезпечують санітарно-епідеміологічний стан. Там існує класична система очистки води, коли річкова вода заходить на очисні споруди, туди додають певні реагенти, які на першому етапі видаляють брудні домішки, потім додають реагенти, які осаджують ці домішки, згодом вода проходить величезний цикл фільтрації, через гравійні та піщані фільтри, після чого її дезінфікують, у Києві це роблять за допомогою змішаних оксидантів, а не хлору, що не дає утворюватися канцерогенним сполукам, які є шкідливими для нашого організму, аж потім вона потрапляє в водопроводи, транспортується до наших домівок.
Які технології очищення води використовують у Києві
Технології Київводоканалу достатньо передові у контексті певних етапів, вони є класичними. Їх треба вдосконалювати тільки технічно. Наприклад, замінювати насосне обладнання на більш ефективне, покращувати систему фільтрації, ремонтувати труби у тих місцях, де вони стали старими. Це може призвести до здорожчання процесу, але так він буде більш надійним.
В інших країнах вже застосовується технологія зворотного осмосу, технології мембранної очистки води. Ми можемо використовувати такий досвід ― це є питанням еволюції, адже прогрес нас робить сучасними. Питання ще в тому, що ми маємо розуміти такий момент як доступність для споживача, адже будь-яка нова технологія очистки ― це інвестиції і вплив на тариф. Завдання кожного водоканалу, зокрема Київводоканалу ― підібрати таку технологію, яка дасть достатню якість води і буде доступною для споживача. Якщо ми проаналізуємо вартість води в інших країнах на більш сучасних технологіях, то побачимо, що вона вища, ніж українська, хоча якість приблизно однакова. Все має бути зважено, обираючи технологію ми маємо думати про споживача. Для нас стоїть важка задача: при нинішніх умовах забезпечити належну якість у рамках обмежених питань ціни. У Києві цей баланс дотримується, тому ми можемо зважено і спокійно рухатися у цьому напрямку.
Про воду, яку продають у крамницях
Тим, хто купує бутильовану воду у магазині, я раджу поцікавитися сертифікатом і джерелом. Адже, коли підприємство виробляє бутильовану воду, то десь її бере. Я можу підтвердити те, що велика кількість підприємств, які реалізують воду, беруть її з крана, пропускають через фільтри, заливають у бутлі і продають.
Читати далі: Бутильована, розливна, мінеральна: як обрати якісну питну воду?
Про систему зворотнього осмосу
Ця система не є досить хорошою для людського організму, особливо, якщо людина постійно вживає таку воду у побуті. Якщо вода завжди очищається таким способом, то не містить корисних речовин. Вода, яка не має потрібний обсяг мінералів та корисних речовин, вимиває це з нашого організму. Люди мають замислюватися над тим, що постійно п’ють, чи достатньо в ній вітамінного балансу. Адже домішок сульфатів і кальцію має бути у воді в певній пропорції.
Київводоканал на своєму сайті публікує інформацію про якість води, там є лабораторії, які цілодобово моніторять ситуацію і оприлюднюють дані. Для того, щоб порівняти, що ви п’єте з бутля та крану, достатньо взяти сертифікат з показниками на бутильовану воду і порівняти з сертифікатом Київводоканалу.
Чи справді виробники бутильованої води вказують правильні показники
Вони мають все писати, бо так само відповідають перед санітарно-епідеміологічною службою, зараз ця організація називається Держспоживслужба. На кожну партію води у виробника має бути сертифікат, тому вони також мають робити аналізи.
Перевірити це дуже просто: візьміть бутильовану воду, перелийте її у 1,5 літрову чисту пляшку і здайте в лабораторію. Візьміть оригінальний сертифікат виробника і замовте аналіз в лабораторії, а потім у вас буде можливість впевнитися у тому, яку воду ви отримуєте. 6 місяців тому середній аналіз коштував 500-700 гривень.
Якщо ви купили продукт і отримали на нього незалежну експертизу, але він не відповідає заявленому сертифікату, то можна звернутися Держспоживслужби щодо порушення права споживача. Тоді служба може застосувати санкційний механізм до цього виробника. Водоканали так само відповідають перед Держспоживслужбою. Треба віддати належне Держспоживслужбі, адже вона стимулює водоканали дотримуватися показників якості води. Особливо в Києві, тут це контролюють жорстко.
Як Держспоживслужба перевіряє воду
Відбувається цілодобовий контроль. У Київводоканалу є велика розгалужена система, де є точки відбору проб, які відбирає міський водоканал та Держспоживслужба для моніторингу технологій.
Якщо вода з крана має неприємний запах і темний колір
Це свідчить про проблеми з мережею. Я теж мала такі проблеми і розумію, що це трапляється через внутрішньобудинкову мережу, адже я мешкаю не в новому будинку і у нашому підвалі часто бувають прориви, проблеми з гарячою водою, тому ми переважно користуємося бойлером. Київводоканал у такому випадку має пояснювати, що відбувається. Коли у будинку погіршується стан води, тоді Київводоканал має повідомити споживачам про проблеми у будинку, щоб люди звернулися до своєї управляючої компанії. Мені самостійно довелося кілька місяців розбиратися, хто є управляючою компанією і кому телефонувати. Водоканал має щиро сказати, що вони дали хорошу воду, але у будинку є проблема з мережею. Тоді люди знатимуть, яким чином вирішити ситуацію.
Вартість обслуговування внутрішньобудинкових мереж входить у нашу плату за обслуговування будинку, вона не входить до тарифу водоканалу. Київ має опікуватися цим питанням, бо всі управляючі компанії належать місту. Споживачі мають право арбітражу, звернутися до міського голови, скаржитися, щоб вирішити питання якості води у будинку. Чим більше ми мовчимо, тим більше проблем виникає.
Чи можуть споживачі не платити за неякісну воду у крані
У споживача є таке право. У такому разі громадянин має заявити на аварійно-диспетчерську службу Київводоканалу, звідти мають приїхати спеціалісти, відібрати воду на обрізі будинку, з крану, зробити протоколи дослідження і встановити факт того, чи відповідає вода в крані тій воді, яку подають у будинок. На підставі цих документів можна зробити висновки, яка ж вода потрапляє у помешкання. Далі треба звернутися до управляючої компанії, Держспоживслужби і вимагати врегулювання питання.
Чи можна пити кип’ячену воду
Так, але небагато і не часто. Її можна вживати в компотах, чаях і всьому іншому, але вона не є корисною для нашого організму. В ній виварюється велика кількість поживних речовин, тому системно пити не можна. Вдома ми використовуємо звичайний фільтр-чашу.
Як вплинути на сільських водопостачальників
У нас є проблема з централізованим водопостачанням у селі, у населених пунктах. На рівні країни ми спостерігаємо, що там відбувається вторинне забруднення води нітратами через часте несанкціоноване використання добрив у сільському господарстві. Механізм Держспоживслужби діє на всіх постачальників води, тобто не лише в Києві можна викликати працівників санстанції. Тому моя основна порада споживачам ― не мовчати, а звертатися до будь-яких інстанцій і відстоювати свої права.
Зазначимо, за словами Олексія Данілова, на засіданні РНБО окремо порушили питання забезпечення якісною водою перед 1 вересня дитячих садків. Він зазначив, що в Україні зараз налічується 33 318 шкіл і дитячих садків.
Фото: pixabay.com