Чому не ухвалили законопроєкт минулого року?
"Проблема назви законопроєкту 3023 ("Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки окремих категорій учасників дорожнього руху (користувачів персонального легкого електротранспорту, велосипедистів та пішоходів)" – прим. ред.) в тому, що в юридичній площині немає назви "легкий персональний транспорт" чи "електротранспорт". З ними ніхто не може працювати, тому що, аби вони з'явилися, треба їх назвати", – пояснила Ганна Даниленко.
Вона зазначила, що сьогодні в Україні ведеться велика дискусія, де їздити людям на електросамокатах та інших видах транспорту, які з’явились нещодавно. Й, оскільки спільної позиції у цьому питанні не досягнуто, це могло послужити причиною затримки розгляду проєкту закону у Верховній Раді:
"Велодоріжок в нас немає і з'являться вони не скоро, люди все одно будуть їздити тротуарами, адже ризикувати своїм життям та здоров’ям на дорогах вони не будуть. Як вирішити цю проблему зараз консенсусу немає, але він знаходиться. Проте через гостру дискусію, мабуть, проєкт не вийшов на друге читання. Ми сподіваємось, що восени він таки буде розглядатися в другому читанні".
Що пропонують нові законодавчі ініціативи зараз?
"Два нові законопроєкти, на жаль, не дуже якісні, адже вони містять перелік всіх видів транспорту. Потім в правилах дорожнього руху доведеться прописувати, як їздить електросамокат, самокат, моноколесо, гіроскутер і т.д. Також слід враховувати, що кожного року можуть виникати нові девайси", – наголосила Ганна Даниленко.
Також, як зауважила експертка, нові ініціативи законотворців містять низку суперечливих пропозицій: "Самокат називають самобалансуючим транспортним засобом й ми розуміємо, що народні депутати взагалі "не в темі". Якщо люди не розуміють, як працює той чи інший транспортний засіб, і намагаються його зарегулювати – це проблема".
"Також пропонують обмежити потужність легкого персонального транспорту. Але цього робити не варто, оскільки потужність – це те, що допомагає транспортним засобам бути більш стабільними, безпечними та добре гальмувати", – пояснила Даниленко.
Що слід додати до законодавства, аби вдало регулювати дорожній рух?
Ганна Даниленко наголосила, що в законодавстві слід визнати таку категорію транспорту, як "легкий персональний транспорт", який наразі об’єднує більше 13 видів транспорту: "А вже деталі можна прописати в правилах дорожнього руху. Це зніме конфлікти та буде правильно з юридичної точки зору".
Наостанок експертка додала, що українцям слід не лише змінювати законодавство, але й розвивати транспортну культуру: "В нас зараз надзвичайно високий рівень смертності та травматизму. Але користувачі самокатів не збивають людей так масово, як автівки, і це не призводить до таких самих наслідків, як зіткнення з автомобілем. Просто це новий транспорт і такі випадки на слуху, він викликає острах і нерозуміння. Культура взаємодії лише формується, потрібно пояснювати, що користувачі легкого персонального транспорту мають не лякати пішоходів. Якщо вони пересуваються тротуаром, то пішохід має бути в пріоритеті".
"Зараз, якщо користувач легкого персонального транспорту збиває пішохода, то його кваліфікують як користувача транспортного засобу та прирівнюють до велосипедиста. Вже є випадки, коли виписують штраф чи дають умовні роки покарання", – підсумувала Ганна Даниленко.
Фото: BBC