Чи відбулася реформа поліції
Так, поліція змінилася, якщо порівнювати те, що було до Революції Гідності, з тим, що є нині. Особливо, якщо говорити про блок громадської безпеки. Наприклад, більшість українців на дорозі тепер не мають таких проблем, які були з Державною автоінспекцією, коли існувала корупція, тоді при будь-якій зупинці у водія вимагали гроші або натякали на те, що треба їх дати. Та, звісно, це не означає, що амбітні плани, які ставив міністр Аваков чи грузинська команда, вже вдалося досягнути. На жаль, більшість з того, що було задекларовано, зробити не вдалося.
Хто чи що завадило реалізувати за цей час усі плани
Я б сказав, що завадила відсутність якогось далекоглядного планування. Реформа завжди коливалася від політичної ситуації. Перший етап, одразу після Майдану і до того, як у 2015 році запросили грузинських реформаторів, віддали одній команді всередині Міністерства, яка встигла зробити лише концепцію реформи. Але потім приїхали грузини, в яких було своє бачення, а також підтримка президента. У них був акцент на громадську безпеку, на патрульну поліцію, щоб люди бачили зміни, аби була можливість завоювати довіру суспільства. Проте кримінальний блок — це те, що стосується розслідувань, кримінальних справ, оперативних працівників — викликав найбільше питань. Бо з одного боку, якщо у громадянина вкрали велосипед чи речі з машини, щось дорогоцінне, то 60% українців готові йти у поліцію, заявляти про втрату, але це дуже малий показник у порівнянні з європейськими даними. Люди не вірять, що їм допоможуть, на їхню думку, це марнування часу. А з іншого, — коли вже йде розслідування, вручають підозру, починаються тактики психологічного і фізичного тиску, катування, які, на жаль, нікуди не поділися — є ситуації, які залишаються і дуже сильно підривають довіру до правоохоронних органів. Зміни у патрульній поліції тут абсолютно ні до чого. Далі реформа перейшла в руки Авакову і, якщо до 2018-2019 рр ще щось реформувалося, але надалі все припинилося. Тому, можливо, перезавантаження уряду разом з міністром Аваковим або окреме перезавантаження цієї посади, могло б дати поштовх до змін, повернення до базових стандартів, перезапуску реформи, відпрацювання тих ділянок, яким не приділили необхідної уваги.
Чому не відбулися зміни після скандальних справ
До речі, якщо згадали про Кагарлик, то там відбулося показове розформування відділу поліції, звільнили людей з посад. Але це завжди маніпуляція з боку правоохоронних органів, адже з посад зняли, проте всі залишилися поліцейськими, просто їх перевели в інші підрозділи. Це не той механізм, який варто було б застосовувати. Від того, що створили "братську могилу" і звільнили всіх, навіть непричетних, не буде стримуючого ефекту у майбутньому. Але, на мою думку, позитив полягає у тому, що є у нас Державне бюро розслідувань і профільний департамент протидії катуванню в Офісі генпрокурора, які доволі швидко розслідували цю справу і нещодавно передали цю справу до суду. Ця справа нині на стадії судового розгляду, там є 5 підозрюваних, яким інкримінують різні злочини. Найцікавіше, що керівнику цього відділу інкримінують те, що він знав і чув, що відбувалося, але не повідомив про вчинення тяжкого злочину. Тобто притягнули й тих, хто не вчинив злочин, але знав про нього і мав би відреагувати, проте не зробив цього.
Але було багато справ, які нанесли величезний репутаційний удар поліції і, на жаль, подібне трапляється й досі. Та й досі виникають питання до того, які заходи вживають правоохоронні органи.
Коли відбудуться реальні зміни в поліції
Складно сказати. Це можливо. У Міністерства внутрішніх справ є стратегія розвитку на 2017-2020 рр, адже нову поки не ухвалили, яку слабко, проте виконують. Але, якщо виконати все, що там написано, то ми дійсно отримаємо європейську поліцію. Питання лише у тому, чи буде на це політична воля.
Зазначимо, за даними Ігора Клименка, голови Національної поліції України, рівень довіри громадян до української поліції становить 40,8%. Для порівняння – в країнах Європи цей показник коливається від 39% в Угорщині до 94% в Фінляндії.
Фото: www.npu.gov.ua