"Саму угоду з ЄС, я сподіваюсь, ми зможемо фізично підписати вже восени. Вона означає, що українські авіаперевізники отримають розширений доступ на ринок ЄС. Натомість європейські компанії зайдуть в Україну. Конкуренція сприятиме зниженню цін, ринок авіаперевезень стане конкурентним, відкритим та прозорим", – наголосив прем’єр Денис Шмигаль.
Виконувач обов’язків міністра транспорту України в період 2000–2010 років Василь Шевченко в ефірі Українського радіо розповів, що ця Угода була парафована в 2013–му. "І, коли тодішній президент відмовився підписувати Угоду про асоціативне членство України в ЄС, то як альтернативу українська сторона запропонувала Угоду про спільний авіаційний простір. Тоді європейська сторона була дуже здивована, і ця угода не була підписана. Вона мала бути підписана вже в 2014–му році, коли була підписана Асоціація. Адже якраз розпочався новий етап, у якому ми зараз знаходимося. Декілька разів переносилося підписання".
"Це – угода, в першу чергу, про демонополізацію ринку авіаперевезень в Україні, про його відкритість змінам". Документ, вважає Шевченко, не просто дозволить українцям дешевше літати, він зможе запустити всю галузь через зростання конкуренції. "Її суть в тому, що авіакомпанії ЄС і фінансові та інші інструменти можуть бути задіяні, щоб Україна швидко отримала якісний авіаційний парк, якісні стандарти безпеки, щоб прибрала ось ці"рудименти" минулого, коли Державна авіаслужба замість того, щоб займатися питаннями безпеки, займається питаннями комерційними. Я хочу нагадати ситуацію з Ryanair – компанією, яка прийшла, і півроку разом із президентом та прем’єр–міністром вирішували як домовитися з компанією аеропорту "Бориспіль", бо директор боявся сам прийняти рішення. Бо загалом всі тарифи затверджуються Міністерством інфраструктури. І як наслідок, ми маємо ситуацію ручного керування у цій галузі. Якраз ця Угода зможе прибрати ці обмеження".
Чому зараз прем’єр не імплементує ці угоди навіть без підписання, питає Шевченко. "Тому що нині в Україні йде війна між монополією та вільним ринком", – переконаний експерт.
"Нині всі аеропорти повинні функціонувати як бізнес, тому що в нас за останні роки набудували аеропортів, але повідновлювали так, щоб не можна було використовувати традиційні літаки, які займаються регулярними перевезеннями. Ось це теж прояви монополізму, бо там неможливо запустити серйозний пасажиропотік".
І таких прикладів безліч, наголошує він. "Завдання уряду якраз ці всі угоди, імплементацію цього європейського законодавства внести в український законодавчий простір".
Відповідаючи на запитання про можливий опір запровадженню цієї Угоди в українському авіабізнесі, Шевченко сказав, що "тут йдеться не стільки про опір, скільки про звички". "Коли ми говоримо про нинішню Державіаслужбу, вони займаються питаннями призначення польотів, до яких вони не мають ніякого відношення. В ЄС такого немає, це є бізнес питання. Вигідно компанії, адже вона має угоду з двома аеропортами про зліт, про посадку, про перевезення пасажирів".
За словами Василя Шевченка, після підписання Угоди, ще має пройти довга процедура: "Її повинні ратифікувати Верховна Рада, парламенти всіх країн-членів ЄС, якщо не буде зауважень. Після того буде перевірка Європейської комісії з безпеки повітряного руху, і тільки після цього вона може набути сили. Крім того, ще певний проміжок часу буде тривати адаптація", – каже ексміністр транспорту.
Фото: УНІАН