Які нині виклики стоять перед державними службовцями
Напевно, головний виклик для державного службовця як і для всього українського суспільства — це подолання коронавірусної інфекції. Та разом з цим і зміна функціоналу місцевих державних адміністрацій, ліквідація більшої їхньої частини, перехід державних службовців на роботу в органи місцевого самоврядування туди, де створені територіальні громади, зміна функціонального навантаження на територіальні органи центральних органів виконавчої влади, завершення роботи Міністерств по лінії формування політики в межах Міністерства, в межах державних служб, агенцій, інспекцій, місій, тощо. І, звичайно, це якісний рекрутинг людей на посади державної служби, адже всі ми прекрасно розуміємо, що це достатньо динамічний процес, і люди, які здобувають певний фах, не завжди хочуть будувати своє життя на державній службі. Я, наприклад, почав свою службу у серпні 1999 року. На той момент держслужбовцями були всі працівники органів місцевого самоврядування, потім був ухвалений закон, за яким відбувся розподіл. Громадяни, які працюють в органах місцевого врядування — це достатньо серйозна чисельність людей у нашому суспільстві, які забезпечують функціонування держави. Часто саме з ними найбільше контактують мешканці населених пунктів. Держслужбовці зосереджені в центральних органах виконавчої влади, в їхніх територіальних підрозділах. Наприклад, Пенсійний фонд є одним з найбільших органів виконавчої влади. У напрямку діджиталізації, позбавленні невластивих функцій, особистого контакту — така чисельність буде постійно зменшуватися, що є достатньо об’єктивним процесом.
Скільки сьогодні держслужбовців в Україні
У нас зараз є понад 180 тисяч державних службовців. Станом на кінець першого кварталу було близько 32 тисяч вакансій. Ми очікуємо зміну, тому що після відновлення конкурсної процедури, коли була скасована процедура доборів, значно збільшилася кількість конкурсів на всі посади.
Що заважає реформі державної служби
По-перше, у 2021 році ми завершуємо перший етап реформи держуправління, також затвердили концепцію на наступне 5-річчя, яка передбачає завершення цього процесу. Ми маємо стратегію, де вказані конкретні кроки, щоб завершити реформу. Тому я б не казав: "Всі займаються — нічого не робиться". Простий приклад — це запроваджена реформа Міністерств і запровадження розподілу на процес політики і реалізації, вона точно потребує коригування, бо змінюється час, процеси цифровізації розширюються, і, звичайно, пріоритети в держави зміщуються в залежності від викликів сьогодення.
Державна служба достатньо консервативна. Державні службовці — це люди, які готуються до виконання своїх обов’язків в інтересах держави і громадян, вони мають бути хорошими фахівцями, постійно проходити підвищення кваліфікації, відчувати впевненість і стабільність у своїй кар’єрі. Люди повинні розуміти, якщо вони пройшли за конкурсною основою, то будуть працювати на цій посаді, якщо виконують свої KPI (прим. ред. — Key Performance Indicators – ключові показники ефективності, за допомогою яких можна оцінити роботу співробітників і те, наскільки витрачені зусилля збігаються з отриманим результатом).
Про зміни до закону про державну службу
Після 2016 року закон зазнав численних змін. Ті зміни, які відбулися у 2019 році мені важко оцінювати об’єктивно. Буду суб’єктивним. Я вважаю, що це було погіршення умов і мені приємно, що внесли кілька урядових законопроектів, відповідно до яких народні депутати врахували пропозиції, зокрема про скасування статті 87-1 про так звані політичні звільнення. А також врахували конкурсну процедуру, де скоротили кількість переможців з 5 до 3, врегулювали питання їх проведення.
Про зарплати державних службовців
Зарплата державного службовця прозора. Є кілька видань, які щомісяця надсилають запити до всіх центральних органів виконавчої влади, там чітко висвітлюють заробітки міністрів, державних службовців категорії "А", іноді державних службовців категорії "Б". Не можна порівнювати керівника державної компанії з державним службовцем. Це одна з найбільших помилок нашого суспільства, коли всіх "чиновників" вважають держслужбовцями. Вчителі, лікарі, працівники ЖЕКів не є державними службовцями.
Не скрізь оклади невеликі. Є великий дисбаланс між зарплатами. Мені здалося, що це неправильно, тому ще минулого року було ухвалено концепцію оплати праці, яка стосується всіх державних службовців. Цього року розпочався експеримент у Кабінеті Міністрів, Міністерстві цифровізації, Мністерстві фінансів, а також в Національній агенції державної служби. Відповідно до концепції було розроблено систему сімей посад, було проведено дослідження всіх посадових обов’язків і підготовлено так звані грейди. Для того, щоб державні службовці отримували достойну заробітну плату, яка відповідає їхнім особистим внесками та виконаним завданням, тому й розробляється система грейдів і сімей посад, у межах яких і буде змінена оплата праці. Маю надію, що Верховна Рада підтримає закон, за яким планується, що більша частина зарплати буде складатися з посадового окладу, а також пропонується кілька варіантів преміювання — щоквартальне, щомісячне і річне, а також зменшення надбавок. Є проблематика з правильною оцінкою вислуги років, бо люди мають бути зацікавлені у тому, щоб довго робити кар’єру, а не міняти постійно роботу. Є питання з надбавками, які стосуються спеціальних підрозділів, що здійснюють оцінку тих чи інших заходів. Це багато рутинної, але дуже потрібної роботи.
Коли переглянуть і чому не індексують пенсії держслужбовців
Не тільки державним службовцям не індексують заробітну плату. Уряд готує комплексну пропозицію по вирішенню питання пенсійного забезпечення як на гарантованому державному базовому рівні, так і запровадженні другого і третього рівня пенсійного забезпечення.
Про конкурси на посади державних посадовців
Я став секретарем Міністерства молоді та спорту з четвертого разу. Був конкурс, де я був другим на посаду голови Волноваської районної державної адміністрації. Був другим на конкурсі державного секретаря Міністерства внутрішніх справ, другим на конкурсі Міністерства тимчасово окупованих територій. Тому я категорично не приймаю закиди, що неможливо нічого досягти на державній службі.
Про іспит з державної мови
Цей іспит складатимуть не лише ті, хто планує працювати на держслужбі, а й ті, хто подаються на посади у правоохоронні органи чи на інші категорії посад. Позаминулого тижня за ініціативою міністра освіти й науки нам зробили презентацію цієї системи. Вони стверджують, що готові до цієї процедури. Але, як завжди, диявол криється у дрібницях. Дуже детально прописані тестові випробування, але турбує пропускна спроможність центрів оцінювання. Законодавець, який у 2018 році ухвалював чинну редакцію закону, всіх людей, які свого часу склали тестування, що існували до цього, отримали сертифікати, він позбавляє цього права і не дає можливість їх використовувати. Люди, які є фаховими філологами і складали ділову українську мову, які мають належний рівень знань, теж мають вкотре складати іспит. Що, на мою думку, створює надмірне навантаження і неефективне використання бюджетних грошей на таке тестування. Сертифікати люди будуть отримувати через два тижні, тобто за цей час не будуть відбуватися конкурси та призначення. Мені відомо, що народні депутати внесли декілька варіантів законів, які дозволять трохи змінити процес.
Де здобути освіту держслужбовця
Я думаю, що проблем з тим, де здобувати освіту, немає. У нас закінчується реорганізація Академії державного управління, вона перейшла в підпорядкування профільних гуманітарних і технічних ВНЗ. Збережена її структура: у Києві — це Київський національний університет імені Тараса Шевченка, у регіонах — це різні місцеві виші. Є багато вищих навчальних закладів, де адміністрування викладають достатньо давно, а також велика кількість тренінгових програм, які дозволяють на високому рівні отримати знання майбутнім державним службовцям. Але треба розуміти, що зазвичай освіта державної служби є другою, тому дуже важливими є базові знання людини, яка планує працювати в тій чи іншій царині.
В Україні зафіксували небезпечний штам коронавірусу "Дельта": що робитиме уряд
За ініціативою Міністра охорони здоров’я сьогодні на засіданні уряду ми ухвалили зміни до карантинної постанови. На жаль, вони не одразу набудуть законної сили, бо відповідно до рішення Верховної Ради будь-які посилення карантинних обмежень вступають у дію через 7 днів після голосування. Воно буде стосуватися переліку країн, погодженого з Міністерством закордонних справ, в’їзд для громадян яких в Україну буде можливий тільки в разі отримання відповідного тесту. Оскільки відповідно до Конституції ми не можемо не пускати своїх громадян, то для них буде передбачена процедура самоізоляції, а також обсервації. Хочу наголосити, що мова йде про країни, які будуть погоджені МОЗ та МЗС, а також громадян України, які прибувають з цих країн. Не секрет, що у нас немає прямого сполучення з Росією та Білоруссю, де нині дуже висока захворюваність, натомість буде проводитися за визначеною процедурою опитування на кордоні, де будуть визначати країну первинного виїзду. Кордони закривати не будуть, ми готові зустрічати всіх, хто в законний спосіб до нас приїжджає, але ми дбаємо про безпеку наших громадян, тому люди з країн, де вже зафіксований цей штам, повинні будуть здати відповідний тест, щоб продемонструвати, що вони не є носіями Covid-19.
Фото: Суспільне