Як міжнародні торгові мережі заходять на український ринок
Усе залежить від стратегії, яку обирає компанія. Деякі з брендів заходили на український ринок через купівлю наших невеликих мереж чи певних локацій, на яких вони вели свій бізнес. Але для таких операцій засновують українські дочірні підприємства, які здійснюють операційну діяльність в Україні. Тому на етапі заснування цього підприємства, і тільки тоді можна зрозуміти, наскільки воно пов’язане з іноземним капіталом, і входженням іноземного бренду на нашу територію.
Таке підприємсто може бути і франчайзинговим, тобто таким, яке підписало угоду з іноземною компанією, але буде повністю національним за капіталом та природою створення, проте матиме зв’язки з іноземним брендом.
Про іноземні компанії Metro, Auchan, Novus, Varus, Billa
У них є дочірні компанії в Україні. Billa — це німецька компанія, яка свій український бізнес, між іншим, продала литовсько-українській компанії Novus. Novus вважають іноземною компанією, проте за кордоном вона не працює, лише в межах нашої країни.
Хто дає дозвіл на вихід на вітчизняний ринок
Тут ситуація має дивний вигляд. У місцевих влад немає повноважень для здійснення навіть аналізу бенефіціарів тих компаній, які засновують і відкривають в Україні. Давайте звернемо увагу, що наплив відкриттів, які можуть бути, я маю на увазі за кількістю юридичних осіб, які здійснюють запити на отримання відповідних патентів чи дозволів, настільки великий, що місцева влада не зможе перевірити навіть першого бенефіціара. Місцева влада — не Національний банк, який призвичаївся контролювати всіх бенефіціарів. Та й взагалі у нас працює 5 банків з російським капіталом, яким ми не заборонили це робити, хоча є часткові санкції на 4 з них. Тому навіть створити можливості, щоб місцева влада могла контролювати російський бізнес на нашому ринку, без спеціального законодавства просто неможливо.
Сьогодні на наш ринок може зайти російська компанія, а ми навіть не зрозуміємо, з якої вона країни. Вона може придбати іноземну дочірню компанію, яка стане бенефіціаром третьої компанії, що зможе заснувати дочірню компанію в Україні. Це все буде зроблено в різних країнах і ми не побачимо прозорість такої угоди.
Якщо компанія вирішить придбати діючу українську мережу, то їй доведеться звертатися до Антимонопольного комітету, на цьому етапі ще є шанс обмежити якусь угоду. Проте все, що буде відбуватися на рівні маленької крамниці в селі, навіть у столиці, місцеві органи влади жодним чином це не зможуть проконтролювати. Тому для мене дивно звучить фраза "вводимо санкції проти місцевих органів влади". У нас є прокуратура, хай вона й наказує.
Чому в Україні продають російські товари
Тому, що у нас немає спеціального законодавства, яке обмежувало б ввезення товарів з Росії в Україну. Є постанова Кабміну, яка визначила перелік виробів заборонених до ввезення, але серед них немає стратегічних товарів, які вплинули б на міцність Росії. Ми продовжуємо дозволяти возити їм Україною свої залізничні вагони, навіть транзитом.
Взагалі питання війни з Росією на економічному фронті має підніматися на рівні законодавства, а не створювати дискусію "А давайте заборонимо". Давайте точно пропишемо в законі, як це має здійснюватися.
Чи цікавляться міжнародні компанії українським ринком
Україна цікавить міжнародних партнерів і бізнесменів. На нас дивляться не лише супермаркети, а й бренди одягу, виробники товарів харчування, бо ми знаходимося близько до Європи, до того ж у нас є порти, куди можна доставляти товари, у нас доволі висока щільність населення, що дозволяє запускати нові проекти. Проте наші національні мережі супермаркетів зробили все, щоб іноземці не змогли сюди зайти. У нас велика концентрація магазинів. Лідери нашого ритейлу можуть спокійно конкурувати на території інших країн.
Читати далі: Равликів та мед до Великобританії, руду у Китай: як український експорт збільшився у 2021 році
Чи допомагають акції, картки лояльності та знижки на залученість клієнтів
Наші магазини використовують широкий спектр засобів для привернення уваги споживачів. Іноземні мережі використовують менше таких заходів. У Європі, частково в Сполучених Штатах, можна побачити лише білборд поруч з магазином та газету з купонами всередині. Вітчизняні ж компанії навіть додатки розробили.
Зазначимо, мережа супермаркетів Світлофор належить бізнесменам з Красноярська - Сергію та Андрію Шнайдерам.
Фото: pixabay.com