Як розвивалися події
Було 5 днів довгих виборів. Потім були судові рішення, подавали як Вірастюк, так і Шевченко. Верховний Суд ухвалив рішення про те, що ЦВК неправомірно визнала нардепом Вірастюка. ЦВК ухвалила нове рішення. Шевченко пішов до суду і в кінці-кінців програв, і вже після того ЦВК визнала Вірастюка народним депутатом. Тобто етап був дуже довгий, і пройшли всі суди та інстанції, які можна.
Про рішення Верховного Суду, яке дозволило ЦВК зареєструвати Вірастюка депутатом
В цій ситуації хтось мав поставити крапку, і фактично це зробив Верховний Суд. Ніхто не хотів брати на себе політичну відповідальність за рішення, тому що в юридичній площині це серйозний казус. Ні ЦВК не хотіла брати відповідальність до кінця, ні парламент не хотів втручатися, хоча були прецеденти, коли обоє втручалися. Тому маємо те, що маємо.
Як ситуація на 87 окрузі вплине на майбутні виборчі процеси
Зараз у парламенті працює робоча група, яка розглядає зміни до Виборчого кодексу, тому що є моменти, які треба змінювати для того, щоб виборче законодавство відбувалося без такого цирку та театру, як ми мали, до прикладу, на 87 окрузі, щоб вибори були більш демократичними.
Члени територіальної виборчої комісії мають бути місцевими, жити в громаді, щоб вони після своїх рішень, таких, як були на 87 окрузі, могли глянути в очі громаді. На цих виборах члени були парашутистами, тобто приїжджали з інших громад, зокрема Києва та Київської області. Відповідно їм абсолютно не буде совісті мучити, якщо робити шкоду чи хімічити щось з результатами виборів. Тому члени мають бути місцевими і нести відповідальність перед своєю громадою.
Другий момент стосується квот і жеребкування. На тому окрузі головою комісії був представник "Голосу", причому "Голос" не мав свого кандидата. Але ми порахували, що за час підрахунку голосів змінилося 5 голів окружної виборчої комісії. Тому ми вважаємо, що якщо відбувається більше двох замін, партія повинна втратити право на квоту.
Крім того, я б хотіла наголосити на професійності членів виборчих комісій. Той, хто заходить в окружну виборчу комісію має мати хоча б досвід одного-двох термінів перебування в дільничній виборчій комісії. Ми бачили членів комісії, які були без поняття, що робити. Тобто вони не знали ні процедур, не розуміли, що відбувається, і навіть не могли стежити, чи все законно.
Ще один важливий момент — відповідальність: хто відповість за те, що голова комісії, його заступник перервали неперервне засідання, видалилися з приміщення і в цей момент пропали бюлетені. Наразі ніхто за це не несе відповідальність.
Крім того, треба не пускати народних депутатів на територію окружної виборчої комісії, тому що вони можуть впливати на результати підрахунку. В нас чітко визначено, що можуть бути кандидати, можуть бути журналісти, але нардепам там не місце. І ми бачили, який цирк влаштували представники "Слуги народу" на цьому окрузі.
Ще один момент стосується клонів. В Україні досить часто використовується ця технологія, коли є сильний кандидат і проти нього ставлять двох чи трьох клонів, які мають таке ж прізвище. Ми проаналізували документи і виявили, що окружна комісія двічі виносила попередження про те, що вони клони не відкрили виборчі рахунки. Це означало, що вони не мали намір вести кампанії. Також їм виносили попередження про те, що вони не подали проміжні фінансові звіти. Це чітка ознака, що кандидат технічний і він не буде змагатися, не буде вести кампанію, але розташовується в бюлетені, щоб вкрасти голоси у кандида, проти якого він працює. У таких випадках я б, можливо, розглядала момент, щоб видаляти їх з бюлетеня, щоб не вводити виборців в оману. Тобто є велика низка технічних моментів, які треба виправляти, щоб в подальшому ми не мали такої халепи, яка трапилася на 87 окрузі.
Фото: imi.org.ua
Про коментар президента Володимира Зеленського щодо впевненості у перемозі Вірастюка
Президент у це не має втручатися. Але президент втручався ще на етапі кампанії, коли Вірастюка включили на селекторну нараду, де була людина без повноважень, яка взагалі там не мала бути. Про це написали 6-7 сайтів ОДА. Тобто адмінресурс на користь Вірастюка вже вмикався тоді. І ми бачимо, що Зеленський неодноразово діє на користь "Слуг народу" і вмикається адмінресурс.
Чи варта була вся ця ситуація з виборами додавання ще одного депутата до монобільшості
Політична ціна мандата була дуже високою. Але в гонитві за цим одним мандатом був дискредитований інститут виборів як таких і підірвано довіру людей до виборів. І це нехороший сигнал для наступних парламентських виборів.
Фото: facebook.com/virastyuk87