Чому Україна потрапила в цей перелік
Коли раніше дезінформація на теренах Facebook та й взагалі це був елітний спорт, то зараз це роздрібна торгівля. Тобто всі ці способи та інструменти дезінформації стають все доступнішими. І де-факто зараз проблема дезінформації всередині країни, яка не пов'язана з російською агресією, не менша, чим сам зовнішній вплив з боку Росії. Тому ми маємо два ворога, і дуже важливо не недооцінювати кожного з них.
Про доступність інструментів медіа та поширення інформації
Ми зараз живемо в новому для нас етапі цифрової ери. Одна з його характерних особливостей — це те, що не тільки стало більше інформації, а те що взагалі способів поширення інформації кожним стало набагато більше. Крім того, вони стали або безкоштовні, або дуже бюджетні. Раніше для того, щоб маніпулювати суспільною думкою у великих масштабах, потрібно було мати вплив на центральне телебачення, мати владу в країні чи ще щось, то зараз потрібно мати кількасот доларів. А якщо ти маєш кілька тисяч доларів, то вже можеш робити достатньо вагомі речі і впливати на ситуацію, наприклад, на виборах у невеликому місті чи селищі або на якусь певну групу людей. Насправді ми інколи недооцінюємо, наскільки багато нас кожної хвилини оточує саме дезінформаційних компаній. Крім того, дуже часто компанії по дезінформації запускаються кимось одним, а потім їх підхоплюють інші. І вони починають модифіковано виконувати інші задачі, тому що будь-яка інформація, яка потрапляє в інтернет, там і залишається. І те, що сьогодні туди потрапило, завтра може бути використано для інших цілей. І це постійно росте, накопичується і тисне на нас.
Про що мають пам’ятати користувачі соцмереж
На жаль, зараз вкрай небагато інформації про абетку інформаційної гігієни. Все починається з таких банальних речей. Наприклад, немає безкоштовної інформації. Коли ми користуємося Facebook, це не безкоштовно. Ми платимо за це великим обсягом свої персональної інформації, яку потім Facebook використовує, продає і на цьому заробляє гроші. І допоки ми як люди, які живемо в цей трансформаційний період аналогової ери в цифрову, не зрозуміємо, як цей світ працює, ми не зможемо ефективно протистояти будь-яким дезінформаційним компаніям. Тому що вони на це спираються і, маючи достатньо бюджетні і доступні інструменти, маніпулюють, як хочуть.
Про дезінформацію з боку Росії і яка в цьому роль України
Росія була і залишається феноменом. Це так само Facebook підкреслює у своєму звіті, що той прецедент, який був у 2016-му році, який був зафіксований по масовості комплексності впливу Росії на ситуацію в інших країнах, не був побитий ще ніким. Тобто це рекордна масованість атаки. Росія і надалі не зменшує свій вплив, постійно піддає атакам інші країни, і зокрема ми знаходимося на другій позиції. Тобто якщо загалом брати всі країни, які піддаються впливу зі сторони зовнішніх агресорів, то Україна на другому місці. Тобто Росія свою роль тут відіграла і, на жаль, ми маємо великий вплив з її боку на нас, навіть порівняно з іншими країнами світу, якщо глобально дивитися на це. Тому маємо і зовнішнього дуже сильного агресора, і так само не просту внутрішню ситуацію.
Найбільше атак зазнають Сполучені Штати, тому що 2016 і 2020 роки по впливу на їхні вибори велику роль відіграв. Але якщо Сполучені Штати — це вже відкатана технологія, то Україна, швидше, полігон. Тобто на нас всі технології опрацьовуються, відточуються і потім апробовуюються у решті світу, на зокрема в Сполучених Штатах. Тому ми перші, хто приймає на себе цей удар, і перші, хто коригує цю ефективність.
Тобто ми виживаємо і відбиваємося. Всі компанії з дезінформації спочатку йдуть на нас в тій чи іншій мірі в силу того, що нам особливо немає на кого розраховувати, ми в себе всередині за всі роки російської агресії достатньо набули хорошої компетенції по протидії дезінформації. Насправді вона багато в чому унікальна для всього світу та наших фахівців охоче запрошують для консультації інші країни, щоб розуміти, як можна протидіяти дезінформації. Тому ми не тільки ініціюємо ці компанії по дезінформації, а самі реалізовуємо їх своїми руками, хоча у нас немає такого бюджету і ресурсів, які витрачаються на компанії по дезінформації. Я не можу констатувати, що всі ці компанії по протидії ефективні, тому що велика сила дезінформації на на іде й протистояти їй важко, проте є достатньо великі напрацювання.
З чого починається дезінформація
Коли ми натискаємо на тести у соцмережах, ми віддаємо цій платформі великий масив нашої персональної інформації. Саме з неї починається персоналізація маніпуляції, яка буде на нас направлена. Тобто зараз компанії по деінформації вже перестають бути масовими. Вони стають чітко націлені на певні групи людей для того, щоб сегментувати людей. Тобто зрозуміло, хто і чим живе, які в кого є схожі емоційні гачки, а це основа того, щоб ми взагалі зачепилися за інформацію і виділили її з інформаційного шуму. Тому перше, що робиться — це збирається інформація про нас від соціальних мереж.
На другому етапі створюються штучні акаунти, які називають ботами, які власне або розповсюджують цю інформацію, або виконують інші ролі, наприклад, вмикають наш стадний інстинкт. Тобто ми бачимо якусь публікацію, бачимо, що під нею 10 тисяч лайків, і наш мозок, який втомлений від інформаційного шуму, думаєш, що якщо 10 тисяч людей вподобали це, значить то правда. Для того, щоб ми повірили цій інформації і використовується персоналізація. Крім того, щоб ми повірили сторінці, яка штучно створена, вона має бути схожою на живих людей. І ці штучні акаунти не просто вигадують, а копіюють з реальних людей. Тому останнім часом в Україні масово пропонують за гроші взяти в оренду акаунт або купити сторінку людини. Але коли такий акт відбувається, то людина втрачає доступ до своєї сторінки. І потім від його імені починають продукувати фейки і маніпуляції. Цих двох етапів достатньо для того, щоб почати щось робити з дезінформуванням нас.
Звісно, потім підключається дуже багато інших інструментів, є лідер громадської думки, які за гроші розміщують інформацію та сайти чи сторінки-сміттярки, що спеціалізуються на поширенні фейків і маніпуляцій. І ми думаємо, що це реальні медіа, а насправді це не медіа.
Правила інформаційної гігієни
По-перше, треба розуміти, що немає безкоштовної інформації. Якщо ви щось бачите, що вам дається безкоштовно, ви за це платите іншу ціну. Як правило, це ваші дані, які проти вас потім і використовуються. По-друге, треба знайти для себе 3-5 джерел інформації, з яких будете брати достовірну інформацію. Для цього є "білий список" медіа Інституту масової інформації, які продукують об'єктивну інформацію.
Фото: pexels.com