Як ускладнить закрите небо життя українським туристам
Цей напрямок в Білоруссю з точки зору туризму не входить в топ-3 напрямки, але при цьому досить значний пасажиропотік. Він не стільки пов’язаний з самим попитом на поїздки до Республіки Білорусь, скільки з попитом на поїздки до Російської Федерації. Адже не секрет, що основна частина пасажирського трафіку, який курсував у напрямку аеропорту Мінська, це були пасажири, які, прибуваючи в Мінськ, потім здійснювали пересадку заздля подорожі до міст РФ. А з точки зору саме туризму значного впливу не буде.
Якщо порівняти пасажиропотоки в Білорусь і з Білорусі, то до закриття неба між Україною і Білоруссю тільки між Мінськом і Києвом курсувало близько 40 рейсів на тиждень. Загалом до міст України було більше 60 рейсів тиждень. Щодо кількості пасажирів, то до 2013 року, коли було відкрито авіасполучення між українськими містами та Російською Федерацією, аеропорт Міська обслуговував 2,2 млн пасажирів, а вже в 2019-му році показники склали близько 5 млн. І майже 2,5 млн пасажирів — це трафік у напрямку Росії. Говорити, що цей трафік взагалі зникне на сьогоднішній день, швидше за все, не можна. Компанії перебудують свої мережі і пасажири продовжать свої поїздки через інший аеропорт-хаб. Це може бути або аеропорт Кишинева, або аеропорт Варшави. Частина буде користуватися наземним транспортом.
Проте, навіть з точки закриття повітряного простору, не дуже коректно сказати, що він повністю закритий. Є заборона на відправлення пасажирів з аеропортів України до Білорусі, є заборона на прийняття літаків, які курсують з Республіки Білорусь, але при цьому заборони на проліт повітряним простором України для білоруських авіакомпаній немає. Відповідно, якщо білоруські компанії будуть виконувати польоти до Туреччини чи до інших місць, вони можуть абсолютно спокійно використовувати повітряний простір України для всіх подорожей.
Які країни не обмежили проліт над повітряним простором Білорусі
На сьогоднішній день це не є масовим рішенням, тому що ті обмеження, які країни ввели для своїх авіаперевізників, переважно були селективні. Тобто кожна країна сама приймала рішення і, звичайно, ефективність такого рішення може бути виключно тоді, коли всі країни Європейського Союзу та країни Північної Америки ухвалять таке рішення, тому що велика частина їх авіакомпаній використовують повітряний простір як Російської Федерації, так і Республіки Білорусь для виконання своїх польотів.
Наскільки авіакомпаніям легко чи складно перебудувати повітряні маршрути
Для авіакомпаній це не є складним завданням. Просто необхідно подивитися можливі альтернативні варіанти. У випадку якщо у них немає договорів з цими країнами, то необхідно заключити договори на обслуговування повітряного руху. І далі виконувати такі польоти. Тут більше питання не у тому, як це технічно організувати, а у тому, чи у разі обльоту на деяких маршрутах може бути збільшений час польоту, більше палива і відповідно подорожчання квитків.
Наскільки Мінськ як хаб був важливою точкою в загальноєвропейському авіасполученні
Не можна сказати, що маршрути нем можна перебудувати. Навіть українські авіакомпанії, які виконували польоти Вільнюса, Хельсінкі, Риги, вже оцінили наслідки від таких обмежень на польоти. Відповідно, наприклад, тривалість умовного рейсу до Вільнюса чи Хельсінкі просто буде збільшена на 30-40 хвилин. Звичайно, це додатково може вплинути на незначне подорожчання авіаквитків.
Щодо самих білоруських авіакомпаній, швидше за все, буде скорочення маршрутної мережі. Авіакомпанія говорить про можливе скорочення на 50% персоналу. І через загрозу зниження пасажиропотоку вдвічі починають готуватися економічні заходи для збереження самої авіакомпанії.
Чи зможе Київ прийняти на себе частину рейсів Мінська і чи зможуть українські авіакомпанії отримати додаткові прибутки
Зараз складно сказати, який буде ефект. Якщо ми говоримо про потенціал транзиту, то за даними 2015-2017 років транзитним повітряним простором з Республікою Білорусь користувалося близько 700 рейсів на добу. І більше половини цього транзиту були літаки російських авіакомпаній. Якщо ми говоримо про європейських авіаперевізників, то це близько однієї третини, тобто 120-450 рейсів на добру залежно від сезону. І цей транзитний трафік потенційно може бути перерозподілений в повітряний простір або України, або країн Прибалтики. Тому з точки зору доходів можна вийти в плюс і заробити у цьому випадку.
Щодо українських авіакомпаній, то протягом останнього часу до Мінська виконувала польоти лише "Мотор Січ". Інші компанії таких польотів не виконували. Основним перевізником українських пасажирів була саме білоруська авіакомпанія "Белавіа". Тому основний удар від такого обмеження отримає саме вона.
Якщо говорити про прибутки аеропортів, то якщо потенційний пасажиропотік обере інший вид транспорту, а не повітряний, наприклад, автомобільний чи залізничний, то тоді аеропорти не отримають якусь частку доходів, яку вони отримують у вигляді пасажирських та авіаційних зборів. З іншого боку, значна частка пасажирів продовжить використовувати повітряний транспорт, просто аеропортом пересадки, яким раніше був аеропорт "Мінськ", стане якийсь інший.
Фото: BELAVIA.BY