Що конкретно обіцяє президент?
Володимир Зеленський заявив, що з 24 серпня українські державні органи повністю відмовляться від будь-яких паперових документів.
“Раніше, щоб отримати низку дозволів, треба було платити хабарі. А зараз треба лише платити за Інтернет. Раніше — 10 кабінетів, зараз — 1 сайт. Раніше — 50 довідок в чергах, зараз — 3-4 кліки в смартфоні.
Ми — перша країна у світі, де цифрові паспорти мають таку ж саму юридичну силу, як і паперові. Низка документі, можливість зареєструвати новонародженого чи змінити місце реєстрації — все це можна зробити у смартфоні. Запущено десятки on-line послуг, портал і додаток Дія, якими на сьогодні користуються понад 10 мільйонів громадян України. Цифрова трансформація — інструмент подолання корупції.
24 серпня Україна увійде в режим paperless — ніяких паперів для державних органів. Ми зробимо все, щоб держава без паперу існувала не на папері”, — заявив президент України Володимир Зеленський 17 травня.
Наскільки реально за 3 місяці відмовитися від паперових довідок?
На думку Віталія Якушева, це цілком реально.
"Але потрібно розуміти, що це не є повноцінною відмовою від паперів. Це паралельна робота в електронному вигляді. Є ризик, що не встигнуть це реалізувати за 3 місяці.
Але питання насправді в тому, як це буде працювати. Наприклад, минулого тижня додаток Дія більш як 4 години не працював. А якщо уявити, що це буде 4 дні? Тому більше з'являється питань-викликів до Міністерства трансформації, їхніх технічних спеціалістів: щоб працював скрізь Інтернет і сам додаток Дія, уся інфраструктура і щоб усі структури (а не тільки державні), приймали електронні носії документів".
Про безпеку персональних даних українців
"Насправді проблема витоку інформації, крадіжки або продажу персональних даних існує в усьому світі, – зазначає Віталій Якушев. – Стосовно нашої держави, то у нас дуже низька відповідальність за технічні збої та зливи інформації. Відповідно, ці ресурси не надійно захищені. З одного боку, у нас є інформаційні ресурси, які можуть атакувати хакери, і білі хакери (фахівці, які перевіряють інформаційні системи на безпечність – ред.) якраз тут допоможуть.З іншого боку: хто буде відповідальний за цю атаку?"
За словами Олени Карнаух-Голодняк, якщо держава гарантує безпеку персональних даних громадян, то має і забезпечити її.
"З іншого боку, держава може потребувати довести втрату, і людина протягом довгого часу ходитиме по судах і доводити, що в неї щось трапилося. Краще сподіватися, що будуть створені резервні копії, а спеціалісти не відкриватимуть сторонніх сумнівних електронних листів. Якщо буде втрата персональних даних, думаю, що йтиметься про кримінальну відповідальність певних осіб, які відкривали такі повідомлення, знаючи про те, що це може призвести до небезпечної ситуації. Звісно, це має супроводжуватися компенсацією постраждалим особам. Однак, від нашої держави важко отримувати будь-яку компенсацію", – наголосила експертка.
Наскільки електронні версії документів можуть стати повноцінною заміною паперовим з юридичної точки зору
Олена Карнаух-Голодняк вважає, що це — питання часу.
"За один день чи, навіть, рік повністю перейти на електронні документи дуже важко, з точки зору психології як чиновників, правоохоронців на дорогах, так і представників пенсійного фонду у віддаленому райцентрі. У нас чимало людей зі складністю використовує гаджети і працює на комп'ютері — у цьому, власне, і проблема. Це не буде одномоментно".
Фото: diia.gov.ua