Чи відбудуться незабаром вибори на прифронтових територіях
"Ситуація складніша, ніж видається, тому що мова йде про рішення суду, яке стосується постанови ЦВК, ухваленої у серпні 2020 року і яка стосується неможливості проведення виборів саме 25 жовтня 2020 року. Якщо виходити формально з тих положень законодавства, які є, місцеві вибори можуть бути проведені двічі на рік, у березні та жовтні, і ЦВК знову буде звертатися до військово-цивільних адміністрацій, які знову на момент наближення дати цих місцевих виборів, будуть визначати, чи можна проводити вибори чи ні. Тому тут я не бачу прямого впливу цього рішення суду на те, що вибори імперативно, обов'язкового відбудуться на всіх цих підконтрольних територіях.
Безумовно, знову буде процедура оцінювання можливості або неможливості проведення виборів. Але рішення суду важливе для того, щоб всі сторони, включаючи парламент, зрозуміли, що та недеталізована, непрозора процедура встановлення неможливості проведення виборів має бути переглянута. На рівні закону мають бути висунуті чіткі вимоги як до військово-цивільних адміністрацій, так і до Центральної виборчої комісії щодо обґрунтування рішень про неможливість проведення виборів. Тому що нинішня система нікому нічого не пояснює і ніхто не несе відповідальність за такі важливі рішення, як непроведення виборів, що є по суті тимчасовим обмеженням виборчих прав. Тому думаю, що Верховна Рада має сказати своє слово".
Чому на території Донецької і Луганської областей відбулися національні вибори, а місцеві — ні
"Є ще більша проблема. Там де реально небезпечно, вибори національні проводилися. Наприклад, у 2019 році в Горлівському окрузі, більша частина якого окупована і де реально відбуваються бойові дії, голосування на національних виборах проводили. Натомість на місцевих виборах, де мова йде про громаду, про можливість цієї громади використовувати кошти, ситуація така, що дуже часто на безпечних територіях України, де йде абсолютно стандартне для всієї країни цивільне життя, вибори не були проведені. Тому є проблема.
З одного боку, на місцевих виборах, враховуючи різні політичні інтереси, популістично заявляли, що неможливо проводити вибори, а на національних компаніях, коли треба було обрати або депутата Верховної Ради, щоб мати представництво у ВР, або на виборах президента України, коли треба було продемонструвати, що усюди можна провести вибори, тоді навіть проводилось голосування на реально небезпечних територіях. Оцю ситуацію двозначності і подвійних стандартів треба долати.
Я сподіваюсь, що це рішення суду сколихне експертне і політичне середовище. Треба чітко вказати, в яких умовах і за якими критеріями ми оцінюємо безпеку ситуації в регіоні, а також хто за це несе відповідальність. Крім критеріїв до безпекової ситуації, ми ще пропонуємо розглянути можливість наділення РНБО повноваженнями щодо оцінки безпекової ситуації і вже передачі рішення на рівень Центральної виборчої комісії для того, щоб вибори не проводилися, якщо безпекова ситуація є ризикована. Це потрібно для того, щоб був політичний рівень відповідальності за те, що на певних територіях обґрунтовано визначається неможливість проведення виборів".
Про вибори в окрузі 87 в Івано-франківській області
Велика палата Верховного Суду своєю постановою скасувала протокол Центральної виборчої комісії від 22 квітня, яким переможцем на виборах до Верховної Ради в окрузі номер 87 визнано Василя Вірастюка. Безпосередньо в Центральній виборчій комісії заявили, що виникла екстраординарна ситуація, при якій однозначного юридичного виходу немає.
"Воно якось вирішитися має, але варто погодитися з ЦВК, тому що ситуація дійсно надзвичайна. Закон не передбачає випадків, коли бюлетені кудись зникають або відбуваються інші обставини, коли не збігаються дані повторного підрахунку голосів і первинні протоколи від інших виборчих комісій. І тут виходу фактично правового виходу з ситуації немає.
Можна набратися сміливості говорити про політико-правове рішення і йти на відтворення виборчого процесу від самого початку. Але якщо такі проблеми вирішуються рішенням про проведення нових виборів, буде створено фундамент для технології зриву виборів, якщо тобі не подобається результат голосування. Тому я би на поточний момент поки не оцінював, які варіанти будуть прийняті ЦВК, тому що правового виходу, по суті, немає. ЦВК потрапила у складну ситуацію. Є рішення палати Верховного Суду, де аргументовано зазначається, що виборці не отримали чесний підрахунок голосів і встановлення результатів, але в рішенні суду немає чіткого алгоритму дій, як це рішення виконувати. Тому наразі реалістичним я бачу якийсь політичний шлях вирішення цієї проблеми".
Фото: pexels.com