Чому ціни на таксі під час обмеження громадського транспорту карколомно зросли?
"Антимонопольний комітет нічого не перевірить і нічого не доб’ється, тому що 99 % таксі на ринку України в тіні. Де-факто їх не існує, тому що ці люди не є підприємцями, не внесені в реєстр тих, хто надає комерційні послуги. Де-юре ринку таксі в Україні майже не існує", – розповів Андрій Антонюк.
Він пояснив, що перевірка фактів різкого підвищення цін стосується таксі, які працюють через мобільні додатки: Uber, Uklon: "Але всі ці служби просто на своєму сайті говорять, що вони не є таксі, не є перевізниками і ні за що не відповідають. Люди не читають додаткову угоду, яку підписують, встановлюючи додаток, але там написано, що прав не має ніхто: ні пасажир, ні держава".
"В нас закон, що регулює ринок таксі, змінювався 25 років тому, коли таксі ще навіть по телефону не працювало, не те, що через інтернет-додатки. Тому закон варто переглянути, визначивши долю таких диспетчерських служб, адже де-факто саме диспетчерська служба встановлює ціну на ринку", –наголосив Антонюк.
Експерт пояснив, що ситуація із карколомним підвищенням цін у Києві з 5 квітня, коли обмежили проїзд громадським транспортом, сталась тому, що майже ніхто не отримав перепусток. За словами Андрія Антонюка, це спровокувало шалений попит: "Цим дійсно скористались посередники – великі додатки –бо в них така бізнес-модель. Вони встановлюють в 2-5 разів вищу ціну, тому що 30-35 % собі забирають посередники в якості комісії з кожної поїздки. Й вони захотіли на цьому нажитися".
"Але ця модель не спрацювала, тому що українці вже звикли до таких ситуацій з цими сервісами. Щойно погана погода, затори чи якісь катастрофи і ціна збільшується в 5-7 разів. Тому я думаю, що майже ніхто з людей, які виставляли скріни, не поїхали за тими цінами. Й буквально на наступний день ці ж сервіси, які хотіли заспекулювати, знизили ціну і з сьогоднішнього дня все працює в звичайному режимі", – розповів експерт.
Окремо Андрій Антонюк торкнувся питання безпеки під час поїздок на таксі: "Перевізники самі забезпечують безпеку: якщо я працюю сам на себе – забезпечую її сам, якщо в службі таксі – там діє групова підтримка. Якщо щось стається, то в них є приховані кнопки, рації та інше. Таксист натискає кнопку і за дві хвилини під’їжджає 30-50 колег-таксистів. Адже професія небезпечна: інколи громадяни за невеличку касу можуть йти на злочин. Але такі випадки поодинокі".
Як захистити свої права, коли ви – пасажир таксі?
"Для себе варто розрізняти операторів, які надають інформацію про поїздку, так звані інтернет-платформи, та таксі, які мають ліцензію на перевезення пасажирів. Вимогою для отримання ліцензії є і наявність транспорнтних засобів, і перевірка транспортних засобів перед виїздом, і перевірка водіїв", –пояснив Микола Голодняк.
Адвокат наголосив, що, на жаль, більшість людей плутає ліцензійне таксі та інтернет-ресурси, які фактично надають послуги з адміністрування: "Більшість таксі, які займаються перевезеннями в Україні, не перебувають в ліцензійних компаніях. Вони укладають угоди з інтернет-площадками, де адміністратор надає погодження користувачів на отримання даного сервісу. Відтак адміністратор не несе відповідальності за будь-яку шкоду життю і здоров’ю, а лише надає інформацію замовнику про перевізника та поєднує їх контактами".
"Влаштуватися в таку інтернет-площадку може будь-яка особа, яка має посвідчення водія та транспортний засіб, без технічного огляду і так далі. А якщо взяти компанію, яка має ліцензію, там зовсім інші вимоги: відповідний стаж, технічний стан автомобіля. І там відповідальність несе юридична особа, яка надає таку послугу", – пояснив Голодняк.
Наостанок адвокат розповів, як варто себе поводити у випадку, коли ви потрапили в ДТП, користуючись послугами таксі: "Якщо це ліцензійне таксі, то пасажир є застрахованим. В такому випадку відповідальність несе юридична особа, яка надає таку послугу перевезення. Якщо встановлено, що винен у ДТП водій таксі, то все відшкодує юридична особа".
"Якщо ж користуватися додатками, які укладають угоду з фізичними особами, які мають власний транспортний засіб, то відповідальність несе та особа, з вини якої сталася ДТП. Тягар відшкодування заподіяної шкоди перекладається безпосередньо на пасажира. Моя порада, якщо ви скористалися з будь-якої з таких площадок і потрапили в ДТП – слід зафіксувати свою присутність в автомобілі. Тому що інколи патрулі, які виїжджають, фіксують лише учасників ДТП-водіїв і не фіксують пасажирів. І потім пасажирам дуже важко довести, що вони знаходились в цьому таксі", – порадив Микола Голодняк.
Він пояснив, що слід зробити скріншоти замовлення через сервіс і потім звертатися до інтернет-площадки, аби довести, що сервіс підшукав для вас саме ту машину, яка потрапила в ДТП, і вона робила перевезення.
Фото: pixabay