Скільки людей переглянули серіалу про фінансову грамотність
Серіал "Фінансова грамотність для підприємців" є доволі масштабним, там більше 20 серій. Завдяки перегляду можна з нуля розібратися в таких показниках як P&L, Cashflow, дослідити їх. Всі серії знаходяться на сайті business.diia.gov.ua. "Дія. Бізнес" — це національний проект з розвитку підприємництва, який був ініційований Міністерством цифрової інформації України у 2010 році. У рамках цього проекту є веб-сайт, де розміщена онлайн-школа для підприємців, де є серіал. Його подивилися більше 2 тисяч людей, які покращили свої навички фінансової грамотності.
Як створити свою справу
Як фінансист я рекомендую спочатку опанувати базові навички фінансової грамотності, щоб підприємець міг рахувати базові фінансові показники (дохід, прибуток), спланувати витрати, а потім вже зміг би розрахувати фінансовий план як його бізнес може розвивався у перший місяць, які доходи він може приносити.
На веб-сайті "Дія. Бізнес" є багато можливостей, щоб почати. Там ще є серіал "10 кроків для початку власної справи", де розповідають як побудувати стратегію бізнесу, як вибрати продукт, побудувати продажі чи розібратися у фінансах. Крім того, на сайті є окремий розділ "Знайти ідею", де є більше 100 різних ідей в різних сферах: автомийки, салони краси, перукарні, кафе і так далі. Людина може зайти в цей розділ, подивитися конкретний вид бізнесу, почитати про нього інформацію, завантажити шаблони для старту власної справи і пройти інтерактивний тест, який покаже, які юридичні документи треба зібрати конкретно у вашому місті, які процедури треба покроково пройти. Це доволі простий механізм для тих, хто лише починає власну справу.
Читати далі: Міністр цифрової трансформації Федоров про додаток "Дія" та про те, як заробити на ньому мільйон
Про різницю між доходом, витратами і прибутком
Дохід — це те, що підприємець отримує, а витрати — це те, що він здійснює, кошти, які віддає. Дохід — це загальна вартість коштів, які надходять на підприємство в якості продажної вартості усіх тих послуг, які бізнесмен надає своїм клієнтам. Витрати — це все, що підприємець під час своєї діяльності сплачує аби заробити цій дохід. Якщо від доходу відняти витрати, то буде прибуток.
У кожній сфері бізнесу є професії, посади, люди, які займаються тими речами, які в них виходять дуже добре. Власник може дуже добре керувати підприємством, знаходити ринки збуту, просувати своє підприємство як бренд. У спеціалістів з продажів виходить добре продавати продукт, у маркетологів — знаходити аудиторію, у фінансистів— рахувати. У компанії кожен має робити те, що в нього виходить найкраще. Але, якщо це одна особа, то підприємець має опанувати базові навички з усіх дисциплін. Тоді на зароблені гроші підприємець може взяти одного спеціаліста, а згодом й інших.
Як спрогнозувати власні доходи і витрати
Перше правило — перегляньте серіал, бо там є детальні відео уроки, де ми показуємо в електронних таблицях як можна спланувати доходи та витрати. Там є відео інструкція, що в які комірки заносити, які формули як рахувати, а також ще є шаблони. Велике знання математики не потрібне, бо за нас все роблять електронні таблиці. Важливо отримати базові навички роботи в електронних таблицях, які також можна знайти в форматі електронного навчання.
З чого варто почати
Кожен бізнесмен, коли підходить до питання свого бізнесу створює в голові картину: я щось купупую, а потім це комусь продаю. Далі це питання поділяється ще на два: 1— скільки одиниць я купую, 2 — за якою ціною я ці одиниці купую та продаю. Чотири змінні: обсяг купівлі товарів або сировини, обсяг продажу в штуках, ціна покупки, ціна продажи. Треба провести дослідження ринку, щоб спланувати об’єм продажів продукції. Тобто розумієш, скільки ринок може купити, визначаєш ціну, за якою це можна продати і від цього виходить обсяг реалізації — дохід.
Треба легалізувати свою справу, коли у вас є готова бізнес-модель, ви прорахували все. Коли ви впевнені, що ця ідея буде реалізована, то ви можете зареєструвати бізнес, це можна зробити і онлайн, що дуже швидко та зручно. На сайті diia.gov.ua ви можете за 10 хвилин подати заявку на реєстрацію ФОП або ТОВ, це вже залежить від вашої мети, продукту та формату бізнесу
У чому відмінність між ФОП і ТОВ
Про ФОП ми говоримо, коли мова йде про невеликий бізнес, який людина може реалізовувати самостійно, де вона є єдиним засновником. А про ТОВ, — коли є партнери і потрібно розділяти прибуток.
Читати далі: Влада і бізнес: як захистити підприємців в Україні
Чи можливо спрогнозувати дохід бізнесу у період пандемії
У модель можна закладати показники, за якими потім вдасться оцінити позитивний і негативний розвиток подій. Якщо ми розуміємо, що на економіку будуть впливати фактори пандемії або обмежень, тоді у негативному сценарії можемо поставити такі змінні: зменшений обсяг продажів, зменшена ціна. І у фіналі побачити результати від таких змін. Після цього треба вирішувати, що робити, чи варто запускати бізнес.
Чи потрібно наймати бухгалтера
Якщо говорити про фінансову звітність, то на сьогоднішній день в рамках проекту "Дія. Бізнес" є такий сервіс "Безкоштовні консультації для підприємців". Там є 12 напрямів та 58 видів консультацій для початківців та діючих підприємців. Наприклад, є консультації з оподаткування, тобто як почати правильно вести звітність, правильно її подавати, як організувати юридичний супровід підприємства. Ці консультації є безкоштовними для всіх громадян України, їх можна отримати онлайн чи офлайн в усіх Центрах "Дія".
Зараз є чудова тенденція до цифровізації, тому і звіти можна здавати онлайн. Наприклад, через електронний кабінет платника податків у Державній податковій службі. Це добре рішення в умовах карантину.
На Заході бухгалтер — це людина, яка не тільки рахує, а й веде фінансову звітність. В Україні так сталося, що податковий облік дуже сильно відділений від фінансового обліку, тому тут бухгалтери сфокусовані на тому, щоб підприємство правильно порахувало і вчасно заплатило податки. Та питаннями фінансів у компаніях мають займатися фінансисти тому, що бухгалтер і фінансист — це різні посади. Бухгалтер сконцентрований на копійках і на минулому, фінансист — на великах цифрах і майбутньому. Бухгалтер — це агент держави в компанії, а фінансист — агент власника.
Читати далі: Як коронакриза вплинула на бізнес: скільки за рік відкрилося та закрилося підприємств
Чи можуть люди з інвалідністю займатися власною справою
Винятків немає, власною справою можуть зайнятися і люди з інвалідністю. Всі матеріали доступні кожному громадянину, просто треба зайти на портал "Дія. Бізнес". У нас є розділ, який називається "Бізнес без бар’єрів", де провідні українські компанії розповідають про те, як люди з інвалідністю можуть заснувати власну справу, наймати людей, допомагати людям інвалідністю, облаштувати робоче місце.
Де взяти кошти на створення власного бізнесу
По-перше, вже якийсь час працює на базі декількох банків державна програма допомоги бізнесу "Доступні кредити 5-7-9%". Підприємець, подавши свою ідею до установи банку, може отримати кредит на пільгових умовах.
Також на ринку ще є два інструменти, окрім банківського кредитування: доступ до грошей інвестора і краудфандинговий спосіб зібрання грошей. Тобто можна працювати з інвесторами або зібрати гроші через краудфандинг, коли багато людей на спеціальній платформі надсилають гроші. Для роботи з інвестором потрібна підготовка, він має бути зацікавленим у бізнесі, бачити, яким буде прибуток.
Якщо говорити про гранти, то можна зайти на веб-портал "Бізнес. Дія", там є розділ "Кейси та новини", де регулярно публікують інформацію про існуючі гранти, про різні програми кредитування, зміни у податковій сфері.
Фото: pixabay.com