"Я особисто дуже скептично ставлюсь до підписаного меморандуму. Документ, про який йде мова, більше схожий на протокол про наміри, аніж на меморандум. З одного боку, Кабмін в особі міністра економіки та група компаній преміального сегменту ринку в особі Нафтогазової асоціації підписали протокол намірів за все гарне та проти всього поганого. Текст цього сумнівного документу включає перелік обов’язків сторін, які б вони мали виконувати й без всяких додаткових угод. Складається таке враження, що до цього часу покладені на них зобов’язання не виконувалися", – висловив свою думку Леонід Косянчук.
Разом з тим, як підкреслив експерт, в день підписання меморандуму всі учасники Асоціації знизили ціни на бензин до межі, вказаної в документі: "Як на мене, це дуже нагадує узгоджені дії компаній, який вже може бути предметом уваги Антимонопольного комітету".
"Після підписання цього меморандуму нічого не зміниться, тому що це домовленість між оператором преміального найдорожчого сегменту, які займають лише 12 % ринку нафтопродуктів України", –наголосив Косянчук.
Читати також: "Нелегальне пальне": експерт про те, як побороти проблему тіньового обігу на АЗС
Єдина конкретика в меморандумі, як зауважив експерт далі, це зазначення того, що ціна бензину не буде перевищувати 30 гривень за літр в період карантину: "Але зараз і так на більше 85 % АЗС ціна не дотягує до 27-28 гривень".
"А те, що Нафтогазова асоціація преміальних мереж бере на себе такі невластиві функції в особі такого собі податкового агента нагадує елемент недобросовісної конкурентної боротьби з мережами середнього цінового сегменту. Окремо додам, що ціна в 30-31 гривню за літр бензину на АЗС преміального сегменту була чисто декларативною. Кожен споживач, який отримував 4-5 гривень знижки на літрі по системі лояльності, по факту купував бензин по середній ціні ринку і навіть нижче. А минулого року навіть президент рекомендував цим АЗС ставити не цю декларативну ціну, а ціну з урахуванням знижок по системі лояльності. Проте ця рекомендація була проігнорована", – пояснив Леонід Косянчук.
Після підписання меморандуму планується, що Нафтогазова асоціація України щомісячно буде надавати Кабміну інформацію некомерційного характеру щодо форм, видів та місць існування нелегального обігу пального.
"Проблема нелегального пального є актуальною в Україні щонайменше останні років 10-15. Але ті місячники боротьби із нелегальним ринком, які час від часу в нас відбуваються, ні до чого не призводять: закрили одну заправку, поряд виросло три нові. Це безфундаментні блочні АЗС, які дуже легко перевозяться з місця на місце", – розповів Косянчук.
Частка тіньового бензину в Україні за різними оцінками становить від 17 % до 23 %. Як зауважив експерт, на сьогодні оцінити"“чорний" ринок палива дуже важко, оскільки він знаходиться поза межами РРО та контролю: "Фіскальні органи та Державна податкова служба ці заправки не бачить, тому що вони не дають звітності та не сплачують податки".
Наостанок Леонід Косянчук торкнувся питання цін на пальне та того, чи чекати підвищення вартості в майбутньому: "Основний драйвер, який може спричинити цінову турбулентність на ринку нафтопродуктів, включно з дизельним пальним та скрапленим газом, ми можемо відчути вже на початку травня. Ціна може зрости на гривню-дві, а можливо й більше".
Фото: pixabay