Як Маріуполь став лідером обох рейтингів
Відповідь буде дуже простою. У нас є розроблені методології, відповідно до них у Маріуполя виявилися кращі показники ніж у інших міст.
Четвертий рік ми працюємо з міськими адміністраціями і вчетверте презентуємо Рейтинг прозорості. Весь цей час ми даємо рекомендації стосовно того як підвищити відкритість, більше повідомляти про їх роботу. Так ми отримували чимало відгуків від мешканців і працівників громадських організацій, які розповідали, що засідання міських рад відкриті, але люди не могли туди потрапити. Саме такі відгуки і показували Рейтинг підзвітності. Очільники міст і місцеві депутати люблять багато говорити і декларувати, але вже на стадії імплементації так не відбувається. Рівень підзвітності у чотири рази відрізняється від рівня прозорості в гірший бік. Можливо тому, що ніхто далі не думав ухвалити документ про громадське обговорення бюджету міста. У багатьох містах він є, але насправді це проводили лише в Маріуполі та Львові.
Чому Київ не потрапив до рейтингів
Якщо говорити про Рейтинг прозорості, то у п’ятірці лідерів опинилися: Маріуполь, Львів, Дрогобич, Вінниця і Тернопіль. У ньому 3 обласних міста з 5. Якщо говорити про підзвітність, то там опинилися: Маріуполь, Львів, Покров, Біла-Церква, Чернівці. Тут гірше — лише 2 міста. Чому немає Києва? Можливо, приділяють замало уваги саме цій проблематиці. Але несправедливо казати, що Київ знаходиться десь в іншому кінці Рейтингів. Він на 15-му місці, місто повільно рухається вгору. Я думаю, що йому потрібно більше часу.
Які показники враховували
Взагалі ідея щодо рейтингування міст виникла не в нашому офісі. Це робили наші колеги з офісу в Словаччині. Вони рейтингують не лише міста, а й обласні ради. Ми вирішили взяти їхню методологію і адаптувати її до нашої країни. Насправді така ідея провалилася, нам довелоя переписати 90% матеріалів. Щодо прозорості — це велика методологія, яка складається з 15 різних сфер і 90 індикаторів. У підзвітності така ж кількість сфер і трохи менша — індикаторів. Я завжди відповідаю, що будь-який рейтинг є суб’єктивним. Після презентації Рейтингів наша команда буде комунікувати з містами, розсилати рекомендації, що їм треба поліпшити і виправити. У нас немає мети робити рейтинг заради рейтингу, щоб просто зробити публічну подію і поговорити про це з журналістами.
Що ці Рейтинги дають містам
Користь від цього отримують мешканці міст. Громадяни будуть більше знати, якщо у них, звісно, є таке бажання, чим саме займається їх міська рада, як вони ухвалюють рішення, чи є у них можливість брати участь у життєдіяльності їх міст та впливати на політику не лише під час виборів. Тобто вони дають українцям більше доступу до впливу на політику. Ми вже помічали, що чим вище місто в Рейтингу прозорості, тим швидше інвестори йдуть на співпрацю. Вплив є. Рейтинг сприймають доволі серйозно. Додатково минулого року ми запустили онлайн-платформу, де мешканці міст можуть залишати відгуки про роботу міської ради, а ті можуть оперативно реагувати. Ми враховували ці відгуки в Рейтингу підзвітності. Тепер плануємо до кінця року залучати більше громадян до цього порталу, адже громадські організації тепер мають свої кабінети там і можуть проводити власні аналізи. За 5 місяців до нас приєдналися 29 регіональних громадських організацій, які більш професійно працюють з певними проблемами, вони теж залишають відгуки і роблять аналітику.
Рекомендації для підзвітності міських рад
Ми даємо рекомендації індивідуально кожному місту. Та однією з найбільш проблемних сфер є сфера управління комунальним майном. Є велика проблема наявності і відкритості інформації про це. Ми помітили, що швидкість додавання балів, середній ріст у Рейтингу прозорості Топ-100 найбільших міст України суттєво знизився. У минулому Рейтингу середній ріст був десь 36 балів, а цього року — 6 балів. Міста вже чотири роки працюють з цією проблематикою і багато хто вже виріс. Далі залишаються такі пункти як управління комунальним майном, які варто вже вирішувати на загальному законодавчому рівні, адже їх важче втілювати. Та є такі міста, які все ще залишаються в кінці Рейтингу, нічого в них не змінилося.
Що може мотивувати міста ставати кращими
Однозначно мотивує конкуренція. Тобто мер, який дійсно вболіває за своє місто, не лише за світло на вулицях та їх чистоту, має розуміти, що воно конкурує з іншими населеними пунктами за тих же туристів. Чим вище місто в рейтингу, тим краще там живеться мешканцям. Рейтингування допомагає підживити конкуренцію між мерами міст. Це, мабуть, відбувається на людському рівні. Та й інвестор не піде в те місто, де невідомо як ухвалюють рішення.
Хто повинен допомагати містам втілювати надані рекомендації
Для того, щоб реалізувати всі наявні рекомендації дійсно потрібні ресурси. В очільника міста має бути політична воля, щоб розвиватися. Та цього однозначно буде недостатньо. Необхідно мати критичну групу місцевих депутатів і дієвців, як я їх називаю, всередині міської адміністрації. Це повинні бути в основному чиновники, які вболівають за своє місто.
Трансперенсі Інтернешнл Україна — акредитований представник глобального руху Transparency International, що комплексно підходить до розробки та впровадження змін задля зниження рівня корупції.
Фото: pixabay.com