Криза в каналі: як один корабель може зупинити світову торгівлю

Криза в каналі: як один корабель може зупинити світову торгівлю

Про економічні та політичні наслідки блокування Суецького каналу контейнеровозом Ever Given в ефірі Українського радіо розповідає заступник директора Центру близькосхідних досліджень Сергій Данилов.

0:00 0:00
10
1x

В Єгипті вантажний контейнеровоз сів на мілину і заблокував Суецький канал, який з'єднує Середземне і Червоне море. Як підрахувала судноплавна компанія Lloyd's List, те, що судна стоять у заторі вартує світовій торгівлі майже $400 млн за годину.

Сергій Данилов пояснює, яке значення для світу і економіки має Суецький канал: "Є декілька центрів світової активності: Тихоокеанський регіон, Європа та Північна Америка. Суецький канал дає найкоротший економічний шлях для постачання близькосхідної нафти з країн Перської затоки, а також різноманітних вантажів з Китаю у Європу. Це приблизно 7,5%  всієї морської торгівлі світу. Це критично важливо для Європи і для азійських постачальників. Це майже дорівнює катастрофі, враховуючи вартість простою суден, які зараз там накопичилися і необхідність тепер змінювати маршрут. Якщо ситуація не вирішиться найближчим часом, кораблі змушені будуть розвертатися і рухатися навколо Африки. Це значні збитки для логістів та постачальників. Зараз на кораблях стоїть лише товарів приблизно на 10 млрд доларів".

В перший день, коли корабель застряг в Суецькому каналі, на це відразу відреагувала нафта. Потім ціни стабілізувалися. Експерт коментує, як ситуація  в Суецькому каналі вплине на ціну нафти в подальшому:

"Це не єдиний фактор який вливає на ціну на нафту. Також важливі темпи вакцинації та повернення ділової активності в Європі та США. Оскільки темпи вакцинації в Штатах прискорюються, отже потрібно буде більше пального і це буде підтримувати вартість нафти на тому рівні, який є. А фактор транзиту нафти через Суецький канал може мати короткостроковий вплив, враховуючи запаси, які є зараз в Європі і альтернативні шляхи постачання".

Судно, яке застрягло в Суецькому каналі має вражаючі розміри: заввишки як 15-ти поверховий будинок, завдовжки – 400 м. Сергій Данилов прогнозує, як це вплине на економіку і репутацію Єгипту: "Це потужний сигнал для уряду Єгипту і для керівництва каналу. У 2015 році було введено так званий Суец-2. На частині каналу в 2015 році зробили паралельне русло, чим збільшили пропускну спроможність вдвічі – до 100 кораблів на добу. На жаль, цей корабель застряг у тій частині, яка не має паралельного русла. Уряд Єгипту змушений буде витрачати великі гроші на те, щоб не допустити таких ситуацій у майбутньому, оскільки для них це критично важливо. Суецький канал - це друга стаття надходжень у бюджет після туризму. Для Єгипту канал важливий з економічної точки зору, а також як символ успішності, надійності та як інструмент просування в майбутнє. Там планувалося створення логістичних центрів. Інші країни не можуть впливати на ситуацію, адже канал націоналізований".

На запитання, як у законодавчому полі розв’язати питання відповідальності і матеріальних збитків експерт зазначає: "Це дуже складне питання, довкола якого точиться безліч дискусій. Дуже можливо, що ця ситуація буде визнана форс-мажором. Тоді ніхто нікому не буде винен".

Фото: Центр транспортних статегій