Нерентабельно. Власники маршрутних таксі просять офіційно заборонити їхню роботу на час локдауну

Нерентабельно. Власники маршрутних таксі просять офіційно заборонити їхню роботу на час локдауну

Навіщо приватним перевізникам офіційна заборона від міста виходити на маршрути та чому маршрутки не можна замінити на великі автобуси та тролейбуси в ефірі Українського радіо розповідає експерт з транспортного планування Дмитро Беспалов та експерт з інфраструктури та транспорту Владислав Притоманов.

0:00 0:00
10
1x

Кабінет Міністрів передав повноваження місцевій владі самостійно вирішувати як працюватиме громадський транспорт у червоних зонах регіону. Так, у столиці роботу громадського транспорту не зупинили, але при цьому обмежили кількість пасажирів. Дозволяється перевозити лише 50% від  місць сидіння. І тут виникло одразу дві проблеми: обурення пасажирів, які годинами стоять на зупинках і заяви транспортників про збитковість такого варіанту роботи. Столичні маршрутні перевізники готові взагалі не працювати, аніж перевозити по 11 пасажирів собі в збиток. Дмитро Беспалов пояснює, чи справді це так чи це лише елемент шантажу:

"До того, як на них почали складати адміністративні протоколи, їм було це досить вигідно, оскільки в комунальному транспорті як правило обмежень дотримувалися, натомість маршрутки возили стільки людей, скільки туди могло поміститися. Тоді вони непогано заробили. Проте якщо возити лише сидячих або половину сидячих місць і ще й платити за кожного понаднормового пасажира по 17 тисяч гривень це справді буде їм у збиток».

На запитання, навіщо приватним перевізникам формальна заборона на роботу під час локдауну експерт зазначає: «У приватних перевізників є договір з містом, за яким вони отримали право працювати на певному маршруті. Якщо вони не виходитимуть на цей маршрут, місто може розірвати з ними договір. Не вийти на маршрут з власної ініціативи – це фактично удар по них у майбутньому. Приватники можуть втратити жирні маршрути, на яких дуже вигідно працювати. В договорі перевізників на кожен маршрут зазначена певна кількість рухомого складу, інтервал руху, особливі умови щодо безпеки та комфорту пасажирів".

Дмитро Беспалов також розповідає, хто сплачує штраф у разі порушення умов карантину: "Адміністративний протокол складається на водія. Перевізник може дати водію гроші чи заплатити цей штраф самотужки. Але в кінцевому підсумку ці штрафи платитимуть пасажири. Вже є інформація, що деякі маршрути планують підняття тарифів, зокрема, щоб заплатити штрафи".

На запитання, чому не замінити маршрутки на великі автобуси тролейбуси і трамваї експерт зазначає: "На жаль, у Києва не так багато важелів, щоб вирішити цю проблему, оскільки в нас є національне законодавство, яке фактично змушує мати такі маршрутки, що йдуть на конкурс. Нам потрібні зміни в національному законодавстві. Ми маємо імплементувати регламент Євросоюзу про транспортні послуги на ринку пасажирських перевезень. Тоді ми зможемо контрактувати приватних перевізників і платити їм за кілометри транспортної роботи. Відтак приватник не збиратиме готівку, а  отримуватиме гроші від міста за фактично виконану транспортну роботу".

Складна ситуація склалася і на маршрутах комунального транспорту. Збитки за період карантину компенсує місцева влада. Але тут лунає обурення з боку пасажирів – люди годинами добираються на роботу.

Владислав Притоманов пояснює, наскільки реально вивести додаткові машини на маршрути і скільки це коштуватиме громадам: "Якщо говорити про тимчасові обмеження під час карантину, то тут значно більша проблема, де знайти додаткові машини, які вийдуть на маршрут, а потім перестануть працювати. Це значно затратніше, аніж ті збитки, яких зараз зазнає громадський транспорт. Доцільніше на цей період відправити людей на віддалену роботу і відповідно зменшити потік пасажирів. Резерв транспорту є, проте він знаходиться або в армії, або в поліції, або в МНС. Теоретично вони можуть надати цей резерв для перевезення пасажирів".

Фото: Кореспондент