Кабінет Міністрів передав повноваження місцевій владі самостійно вирішувати як працюватиме громадський транспорт у червоних зонах регіону. Так, у столиці роботу громадського транспорту не зупинили, але при цьому обмежили кількість пасажирів. Дозволяється перевозити лише 50% від місць сидіння. І тут виникло одразу дві проблеми: обурення пасажирів, які годинами стоять на зупинках і заяви транспортників про збитковість такого варіанту роботи. Столичні маршрутні перевізники готові взагалі не працювати, аніж перевозити по 11 пасажирів собі в збиток. Дмитро Беспалов пояснює, чи справді це так чи це лише елемент шантажу:
"До того, як на них почали складати адміністративні протоколи, їм було це досить вигідно, оскільки в комунальному транспорті як правило обмежень дотримувалися, натомість маршрутки возили стільки людей, скільки туди могло поміститися. Тоді вони непогано заробили. Проте якщо возити лише сидячих або половину сидячих місць і ще й платити за кожного понаднормового пасажира по 17 тисяч гривень це справді буде їм у збиток».
На запитання, навіщо приватним перевізникам формальна заборона на роботу під час локдауну експерт зазначає: «У приватних перевізників є договір з містом, за яким вони отримали право працювати на певному маршруті. Якщо вони не виходитимуть на цей маршрут, місто може розірвати з ними договір. Не вийти на маршрут з власної ініціативи – це фактично удар по них у майбутньому. Приватники можуть втратити жирні маршрути, на яких дуже вигідно працювати. В договорі перевізників на кожен маршрут зазначена певна кількість рухомого складу, інтервал руху, особливі умови щодо безпеки та комфорту пасажирів".
Дмитро Беспалов також розповідає, хто сплачує штраф у разі порушення умов карантину: "Адміністративний протокол складається на водія. Перевізник може дати водію гроші чи заплатити цей штраф самотужки. Але в кінцевому підсумку ці штрафи платитимуть пасажири. Вже є інформація, що деякі маршрути планують підняття тарифів, зокрема, щоб заплатити штрафи".
На запитання, чому не замінити маршрутки на великі автобуси тролейбуси і трамваї експерт зазначає: "На жаль, у Києва не так багато важелів, щоб вирішити цю проблему, оскільки в нас є національне законодавство, яке фактично змушує мати такі маршрутки, що йдуть на конкурс. Нам потрібні зміни в національному законодавстві. Ми маємо імплементувати регламент Євросоюзу про транспортні послуги на ринку пасажирських перевезень. Тоді ми зможемо контрактувати приватних перевізників і платити їм за кілометри транспортної роботи. Відтак приватник не збиратиме готівку, а отримуватиме гроші від міста за фактично виконану транспортну роботу".
Складна ситуація склалася і на маршрутах комунального транспорту. Збитки за період карантину компенсує місцева влада. Але тут лунає обурення з боку пасажирів – люди годинами добираються на роботу.
Владислав Притоманов пояснює, наскільки реально вивести додаткові машини на маршрути і скільки це коштуватиме громадам: "Якщо говорити про тимчасові обмеження під час карантину, то тут значно більша проблема, де знайти додаткові машини, які вийдуть на маршрут, а потім перестануть працювати. Це значно затратніше, аніж ті збитки, яких зараз зазнає громадський транспорт. Доцільніше на цей період відправити людей на віддалену роботу і відповідно зменшити потік пасажирів. Резерв транспорту є, проте він знаходиться або в армії, або в поліції, або в МНС. Теоретично вони можуть надати цей резерв для перевезення пасажирів".
Фото: Кореспондент