Верховна Рада підтримала реформу Служби безпеки України, ухваливши 28 січня, у першому читанні внесення змін до закону про СБУ. Раніше подані депутатами законопроєкти з перетворення СБУ на сучасну спецслужбу блокувалися альтернативними ініціативами її керівництва. Проте затримання одного з полковників спецслужби за підозрою в організації вбивства чинного генерала СБУ переламало ситуацію. Віктор Ягун пояснює У чому полягає суть реформи: "Концептуально різниця між тим, що в нас зараз є і тим, що має стати – це відхід від правоохоронних функцій і перетворення цієї структури в повноцінну спецслужбу, як це є в усьому світі. Тому що як правило усі правоохоронні функції виконують або якісь аналоги національної поліції, або прокуратура та слідчі органи. А все, що стосується діяльності спецслужб тоді зосереджується в тому, що називається контррозвідкою і захистом національної державності. Всього служба безпеки має чотири функції: це контррозвідка діяльність, захист національної державності, захист інформаційного простору і охорона державної таємниці".
На запитання, чому економічні функції так довго лишалися в царині відповідальності СБУ експерт зазначає: "На початку 90-их років це було логічне рішення, тому що тоді була надзвичайна ситуація і треба було на когось покласти функцію по контролю за тим, що відбувалося в економічному просторі. Ішли глобальні приватизаційні процеси. Оскільки саме в службі безпеки були толкові фахівці, які могли цим займатися, було прийнято рішення покласти цю функцію на службу. Ця структура була сформована з окремих підрозділів контррозвідки. На той період це було досить позитивне рішення, тому що ситуація в Міністерстві внутрішніх справ була набагато гіршою. Корупційна складова в МВС була набагато вищою, ніж будь-де".
Реформування СБУ почалося років 15 тому. При цьому опір реформуванню тоді чинився колосальний. "Опір нікуди не подівся, тому що частина співробітників СБУ, які займаються їй невластивими функціями сподіваються все ж таки щось собі залишити. Проте є політична воля в державі, є розуміння в парламенті, є допомога наших партнерів. Тому ми сподіваємося, що на цей момент ми вийдемо на те, що маємо вийти. Крім того, вже створена структура, яка має займатися економічними проблемами в державі – це Бюро фінансових розслідувань. Закон вже підписано і Бюро почне функціонувати в повному обсязі вже за кілька місяців. Разом з тим є певні функції, які СБУ має все таки залишити за собою. Це контррозвідне забезпечення критичних інфраструктур. На території України є велика кількість атомних електростанцій та величезна мережа залізничних колій та гідроелектростанцій, куди ворог може спрямувати свої диверсійні дії", – коментує ситуацію Віктор Ягун.
У переддень свята з’явилися дуже потужні звинувачення на адресу Семена Семенченка та Євгена Шевченка щодо створення приватної військової структури. "У нас один закон для всіх. Незаконні військові формування і все що стосується найманства – це надзвичайна ситуація в державі, де все це переслідується згідно з кримінальним кодексом. Тут інше питання: чому так пізно? Тому що про те, що відбувається знали і журналісти і ці особи нічого не приховували. Є надзвичайна проблема і про цю проблему знають фахівці. Це використання фахівців, які мають бойовий досвід, у мирному житті. У світі вже давно таких фахівців використовують для охоронних функцій в якості приватних військових компаній. Я прихильник того, щоб законодавством було врегульовало це питання і можна було цілком на законних підставах використовувати наших фахівців для охоронних функцій в інших державах. На жаль, в нас цього не відбулося, тому на таких аматорських ситуаціях деякі особи заробляли собі не лише імідж, а й гроші", – зазначає експерт.
Фото: Віктор Ягун Інтерв'ю з України