Чому українці нехтують ременями безпеки та як зруйнувати цю традицію?

Чому українці нехтують ременями безпеки та як зруйнувати цю традицію?

Голова ГО Traffic Challenge, експертка з безпеки дорожнього руху Ольга Дробишева в ефірі Українського радіо розвінчує міфи, які існують довкола пасків безпеки та пояснює, що слід змінити на рівні держави, аби українці не наражалися на небезпеку під час поїздок в авто.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Згідно з результатами онлайн-дослідження "Сприйняття та використання пасків безпеки водіями та пасажирами", проведеного у п’яти містах України в грудні 2020 року, 95% респондентів згодні з тим, що пристібатися важливо, щоб уберегти життя в разі аварії. Однак, коли справа доходить до поїздки на авто, далеко не всі згадують про це переконання. Кампанія Нацполіції "Пристібайся – не жахайся" покликана допомогти українцям здобути звичку, яка рятує життя.

2Ця проблема має три складові. Одна з них полягає в контролі за дотриманням тих правил,  які вже існують. На жаль, контроль неякісний. І це дуже знемотивовує людей, які спочатку виконують правила, а потім бачать, що за це ніхто не карає, тож немає потреби дотримуватися правил. Плюс до цього їх підбурює оточення, яке емоційно та морально тисне на законослухняних громадян. Друга складова – інформаційна, яка в свою чергу поділяється на дві. Є інформаційна політика, яка тісно пов’язана із роботою держави і ЗМІ, на кшталт тієї, що проводить зараз Нацполіція. Її мають проводити багато органів державної влади і не протягом тижня чи місяця, а постійно щодо роз’яснення тих чи інших правил. І друга складова державної інформаційної системи – це освітня система, яка має починатися ще з дитсадка", – зазначає експертка.

Існує безліч міфів щодо пасків безпеки, мовляв ті не захищають від травмувань на малих швидкостях і можуть стати причиною загибелі людини у випадку падіння автомобіля у воду чи то займання. Ольга Дробишева розвінчує ці міфи: "Пасок безпеки і подушка безпеки можуть спрацювати від маленьких навантажень і на малих швидкостях. По-друге, слід згадати закони фізики і помножити свою масу тіла на прискорення при швидкості руху в 30 км на годину. Це буде сила, з якою людина вдариться об торпеду чи скло, якщо не буде пристебнута. Якщо в машині їхатимуть діти, то на швидкості 30 км на годину непристебнутий дорослий може вбити своєю вагою дитину. В населених пунктах європейських країн, де використання пасків безпеки обов’язкове, вже давно люди їздять із середньою швидкістю 35 км на годину. Випадків падіння у воду і займання автомобілів статистично менше 1% серед тих випадків, коли гинуть і травмуються люди. В реальних умовах в результаті ДТП 8 із 10 життів рятують ремені та шоломи".

82% респондентів заявили, що пристібаються на передньому сидінні, але лише 52% роблять це постійно. Що стосується водіїв, тут показники ще нижчі: принаймні час від часу пристібаються 48% водіїв, проте лише 39% стверджують, що користуються паском безпеки завжди. Найгірша ситуація із користуванням пасками на задньому сидінні. Тільки 26% стверджують, що пристібаються, коли сидять позаду, і лише 12% звикли робити це щоразу. Як зауважують дослідники, розбіжність між декларованим переконанням у важливості ременів безпеки і реальною частотою використання їх під час руху може на практиці бути ще більшою.

"Ця статистика міняється. Ще п’ять років тому на прохання пристебнути пасок безпеки, на тебе дивилися як на ненормальну людину. Тому ці показники доволі високі для України. Однак слід пам’ятати, що в автомобілі мають бути пристебнуті усі, інакше одна непристебнута  людина може під час ДТП вбити своєї масою усіх інших пристебнутих пасажирів", – застерігає експертка.  

Як зазначає перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький, в Україні за минулий рік внаслідок дорожньо-транспортних пригод 31 974 особи було травмовано і 3541 особа загинула. Ці цифри можна було б суттєво знизити, якби люди постійно користувалися ременями безпеки. Ремені ─ це ефективний і простий засіб безпеки, що є в будь-якому авто. Не пристібаючись, людина в 30 разів збільшує ризик вилетіти з автівки під час зіткнення й зазнати травм, несумісних із життям.

Фото: Волинські новини