Іран оголосив про завершення розслідування збиття українського літака. Україна і Канада не задоволені?

Іран оголосив про завершення розслідування збиття українського літака. Україна і Канада не задоволені?

Іранський орган цивільної авіації оприлюднив остаточний звіт щодо збиття українського літака МАУ рейсу PS752 у січні 2020 року, внаслідок якого загинуло 176 людей. В остаточному звіті цивільної авіації Ірану йдеться, що причина збиття – помилка оператора протиповітряної оборони поблизу Тегерана, і по ньому випустили дві ракети. Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба розкритикував цей звіт. Він вважає зміст документу "цинічною спробою приховати істинні причини збиття нашого літака", а сам звіт називає "великим розпачем для України та всього цивілізованого світу". В.о. міністра транспорту та зв‘язку України в 2009-2010 роках Василь Шевченко в ефірі Українського прокоментував, чому звіт не влаштовує українську сторону.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Про офіційну версію збиття літака 

Моя версія — це насмішка над міжнародним правом і по великому рахунку провокація світового рівня. Тому що немає ніяких операторів, які помилково натискають на кнопку. Є система безпеки, за яку відповідає держава. І є система оборони, яка в налаштована, є стражі ісламської революції, які, до речі оперували, цією зенітно-ракетною системою. Відповідно вони несуть повну відповідальність за фактично використання військової зброї проти цивільного населення.

Я не думаю, що відповідне рішення буде прийняте без зауважень Організацією Об'єднаних Націй і безпосередньо Міжнародною організацією авацією. Я думаю, що з цього приводу будуть численні дискусії. Крім того, за інформацією канадської сторони, були перемовини і підтвердження, що цей літак цілеспрямовано був збитий, тому що він був українським. Тобто казати, що ти оператор помилився, управляючи ракетним комплексом, у близькості, де літає велика кількість і цивільне населення, — це щонайменше знущання над міжнародним правом.

З цього приводу за ініціативою канадської сторони була створена міжнародна група, яка наполягатиме на цьому. До того ж, канадська сторона навіть створила спеціального радника уряду і було проведено спеціальне розслідування для того, щоб мати змогу коментувати цю ситуацію. Ми рекомендовали українській стороні також зробити заходи, які б давали можливість оприлюднювати відповідну інформацію отримувати підтримку громадян у таких діях. Цього, на жаль, зроблено не було, хоча Міністр закордонних справ нарешті перейшов до риторики, що у даному випадку тільки тиск і неухильне виконання міжнародного права допомагали б Україні гідно боротися. Зараз Україна отримує можливість продовжувати відповідну роботу в межах цієї міжнародної групи і в межах виконавчих органів Організації Об'єднаних Націй.

Про аудіозапис, на якому, ймовірно, міністр закордонних справ Ірану обговорює можливість того, що знищення рейсу PS 752 було навмисним актом 

У даному випадку це питання розслідування кримінального злочину, і канадійці пішли іншим шляхом. Тобто вони розпочали задіювати власну систему, яка б допомогла їм провести розслідування. Україна звернулась з проханням надати запис, якщо він є. Це дещо не той рівень розслідування, якого потребувала ця справа. На сьогодні українська сторона має можливості швидко перебудувати систему розслідування і реагування на всі транспорті міжнародні події, як це передбачає міжнародне законодавство. Без цього, на жаль,  ми будемо виглядати точно так само "беззубо",  як відбувалося в цьому випадку. І тільки міжнародна коаліція, в яку входять швеція, Британія, Канада, Україна та Афганістан, зараз посилює позиції України. І зараз є необхідність вживати відповідні заходи. Зараз Іран знаходиться в ситуації, коли він нібито очікує на зняття санкцій від нової адміністрації Сполучених Штатів. Зараз було оголошено, що будуть продовжуватись перемовини, і іранська сторона зацікавлена в поверненні до цивілізованого світу. І Україна повинна займати позицію своїх союзників.

Чи може бути питання збиття українського літака розглянуте на Раді ІКАО

Це питання може бути розглянуте на будь-яких майданчиках. В межах ІКАО це може бути розглянуте як фальсифікація звіту і знадобиться звіт української сторони. Потім це може розглядатися на інших майданчиках ООН, зокрема в Раді безпеки ООН. Тому що у випадку, якщо не діють виконавчі органи, уповноважені на визначені галузі транспорту, то тоді там задіюється інша система. Україна не може самостійно підняти це питання на всіх майданчиках, але ми маємо дуже потужних союзників. Крім того,  літак, який був збитий, це американский виробник, який також може долучатися. А також можуть долучатися країни, які мають інші підтверджені інтереси. І у цьому плані може формуватися коаліція, і тоді ця справа може показати всьому світу, як Україна відстоює права своїх громадян, як вона використовує міжнародне право і внутрішнє право для досягнення мети. І тільки тоді  громадяни будуть впевнені в силах їх виконавчих органів.

Як наразі має діяти Україна 

Після направлення цього звіту в ІКАО Україна повинна відразу поінформувати, що вона має свою позицію. Це може називатися власне розслідування або звернення політичного керівництва країни. Це може бути будь-який формат, але це треба висловити безпосередньо цьому виконавчому органу. Крім того, потрібно розглянути питання на відповідній групі з п’яти країн і вийти з таким же зверненням спільно.  Виходячи з того, що цей звіт є грубим порушенням, його відразу потрібно виносити на інші майданчики, зокрема пробувати ініціювати винесення на засідання Ради безпеки ООН. Від цього залежить і питання виплат. 

Фото: Reuters