Яка ідея "безпаперового" режиму
Це насамперед направлене не на бізнес, а загалом на людей. Суть полягає у тому, що за наявності даних у реєстрах державний орган не те, що не матиме права вимагати інші документи у паперовому вигляді, а взагалі ідея paperless полягає в тому, що ви приходите з цифровим паспортом у "Дії" і цього вам достатньо. Не важливо, чи це пов'язано з ветеранською історією, чи із соціальними послугами, чи пенсійним забезпеченням. Тобто при наявності даних у реєстрах відбувається інформаційний обмін між ними, і нам як державі треба буде лише підтвердити особу для того, щоб вже працювати з нею.
Що стосується наявності даних в реєстрах, то інформаційні системи взагалі в Україні розвивалися і ми розуміємо, що 30 років тому і комп'ютери було зовсім інакші, не говорячи вже про інформаційні системи, де зберігаються дані людей. Відповідно не всі реєстри наповнені даними до кінця. Ми про це поговоримо відверто. Коли ми презентували водійські документ, ми казали, що з 9,5 мільйонів водійських посвідчень можемо відобразити 5,5 мільйонів, оскільки десь немає фотографії, десь неповні дані тощо. Але цей перехід на paperless додатково вмотивує людей звернутися зі своїми документами до державних органів, щоб наповнити дані в реєстрах і далі вже користуватися такими послугами без проблем.
Зараз у "Дії" можна записатися у чергу на вакцинацію: чи популярною є ця послуга
Станом на вчорашній день записалося близько 270 тисяч. Звісно, ця послуга менш популярна ніж отримання 8000 грн в грудні. Зараз є перші чотири хвилі вакцинації, коли вакцинуються військовослужбовці, медики, вчителі та представники соціальної сфери тощо. Але є люди, які можуть не належати до жодної з цих сфер, але вони хочуть знати, коли зможуть прищепитися. Саме для них і є ця черга. Саме тому в "Дії" ми насамперед запитуємо, чи належить людина до перших чотирьох хвиль. Якщо так, то ми кажемо, що її подає роботодавець за списками, бо така процедура. А всіх інших ми записуємо. Тобто наші 270 тисяч — це не ті люди, які виконуються за списками. Але все одно поступово будуть вакцинуватися всі. І план такий, що завдяки тому, що ми збираємо цих людей, які хочуть прищепитися, коли буде наближатися до кінця четверта хвиля вакцинації, ми зможемо повідомляти людей про те, що вони зможуть обрати пункти щеплень, дату, час і запишуться уже безпосередньо на щеплення. А Міністерство охорони здоров'я завдяки тому, що ми збираємо ці дані, зможе ефективно розподілити вакцину за населеними пунктами, оскільки є відсоткове співвідношення людей, які виявили бажання в тих чи інших населених пунктах отримати щеплення.
Чи буде створений реєстр вже вакцинованих осіб
Зараз це питання ще у формі обговорення. Весь світ шукає якийсь зручний формат, де будуть знаходитися ці дані. Тому що, крім того, що треба якось зафіксувати тих, хто отримав щеплення і який номер дози, але треба обмінюватися даними з іншими країнами. В деяких країнах йде мова про якісь паспорти вакцинації, щоб можна було їх перевіряти. Але, з іншого боку, є інша ризикова історія. Взагалі Всесвітня організація охорони здоров'я і взагалі медичні дані, а щеплення є медичними даними, це найбільш сенситивні дані людини, які точно не можуть бути публічними. Тому якогось фінального рішення ще немає. Чекаємо на якесь бачення і європейське, і взагалі. Як тільки воно в Україні буде сформовано, звісно, уже може бути якась реалізація.
Чи є гарантія того, що ті, хто вакцинуються у перші хвилі, отримають паспорт вакцинації
У будь-яку випадку медичні інформаційні системи все одно фіксують зроблені щеплення. Тому взагалі ця інформацію існує в цифровому вигляді. Існує і контроль доз, і облік. Але далі питання, чи буде вона об'єднуватися в єдиний реєстр. Але точно не загубиться.
Якими послугами користуються українці в "Дії"
В нас є десь понад 4 мільйони саме мобільному застосунку. 3,6 мільйонів людей — це відвідувачі порталу "Дія" і близько 600 тисяч кабінетів створено на порталі. Топ-послуга минулого року — 8000 грн ФОПам та найманим працівникам. Ця послуга надавалась близько двох тижнів і 480 тисяч людей скористались нею. Взагалі це була ідеальна послуга, оскільки людині треба було просто вказати номер рахунку, на який держава надішле кошти. Також українці користуються послугами для бізнесу. Насамперед це відкриття ФОПів, тому що 50% минулоріч ФОПів уже було відкрито саме за допомогою порталу "Дія" без посередників. Закрити ФОП теж дуже просто.
Є комплексна система "єМалятко", яка об'єднує послуги, пов'язані з народженням дитини: від присвоєння імені, громадянства до отримання допомоги. Важливими є будівельні послуги, оскільки будівельна сфера була раніше однією з найкорумпованіших. Ми зробили цей реєстр безпечним, оскільки тепер ми повністю фіксуємо, хто і коли вносив якісь зміни, і обмежили права. Ми зробили цей реєстр захищеним і тривалим до навантажень.і на його основі будуємо будівельні послуги. Загалом цієї весни плануємо взагалі 100% будівельних послуг надавати саме в онлайн-форматі на порталі, і 8 з 12 послуг будуть надаватися взагалі без участі реєстраторів та уповноважених осіб, тобто повністю автоматично система буде обробляти заяви, і це повністю позбавляє шанси корумпувати цю сферу.
Крім того, ми плануємо всі податкові послуги перенести в "Дію". Субсидії — це також топ-пріоритет для нас, але водночас великих вдосконалень потребує саме інформаційна система Мінсоцполітики, тому що вона не готова поки що працювати з онлайном. У нас є великий список, і ми покриємо 100% державних послуг. Наразі ми рухаємося в тих, які важливі і які можемо реалізувати, а паралельно з цим на місцях, в тих органах влади, які є надавачами послуг, зараз вдосконалюються інформаційні системи.
Фото: vesti.ua