Хто може виконувати обов'язки президента
У кожній цивілізованій країні має бути система, яка дозволяє успадковувати владу, щоб вона продовжувалась без перерви і це не посіяло певного хаосу в управлінні державою. Конституція України дуже розумна і передбачлива. Якщо президент не може виконувати обов‘язки, то його обов‘язки виконує спікер. Якщо спікер не може виконувати, їх виконує прем'єр-міністр. Далі Конституція не передбачає. Але жоден правовий документ, який існує в країні, не розшифровує, що це таке "не може виконувати обов‘язки" і хто визнає, чи може людина виконувати обов‘язки чи ні, чи вона є в доступі до підлеглих чи ні, чи її рішення є адекватними. От цієї процедури у нас не існує. Це має бути прописано в розділі закону про президента України, про спікера Верховної Ради. Тому у нас, як правило, влада не передається. І президент фактично залишається виконувати обов’язки. Єдиний випадок був з президентом Віктором Януковичем.
Крім того, президент за посадою підписує безліч різних офіційних паперів. І він фізично не може виконати цю функцію. Тому у нас існує факсиміле — копія підпису президента, яка зазвичай передається голові Офісу президента. Вони неофіційно домовляються з президентом, на які документи можна ставити факсиміле і президент їх не читає, а на які президент особисто повинен ставити власний підпис. Тому у нас очільників президентської адміністрації неофіційно називають віце-президентами, оскільки вони при собі мають факсиміле і право підпису.
Як працюватиме Верховна Рада, зокрема регламентний комітет
З парламентом легше. Там теж не врегульована процедура, але парламент має право приймати будь-які рішення, які забезпечують його роботу. Не знаю, як буде, якщо захворіють всі очільники парламенту. Але парламент може зібратись і запропонувати проєкт постанови, наприклад, що оскільки всі хворі, то засідання парламенту веде голова найбільшої фракції. Тобто вони можуть запропонувати будь-яку пропозицію, проголосувати за це рішення і будуть працювати. Тобто у них значно більше поле можливостей, ніж у президента чи прем‘єра. Стосовно поточної ситуації, я думаю, що потягнуть, поки не повернеться пан Разумков, а потім будуть вирішувати політику-правову кризу, яка виникла. На щастя, є можливість почекати.
Чи є загрози для дестабілізації ситуації в країні
На жаль, саме певні рішення нашої влади дестабілізують ситуацію. Наприклад, на моє переконання, не дуже зрозумілий і не дуже ефективний карантин вихідного дня. Він значною мірою дестабілізує ситуацію в країні. Бо у нас головна проблема — це дірка у бюджеті у розмірі понад 300 мільярдів гривень, яка не відступає, а тільки збільшується. І невідомо, яким чином уряд буде закривати її, бо немає надходжень. Реваншисти як з проросійського, так і проєвропейського боку не збираються захоплювати владу силоміць. Після місцевих виборів вони бачать, що є можливість отримали влади у цілком конституційний спосіб: переконати і президента, і суспільство провести дочасні парламентські вибори, отримати більшість, сформувати власний Кабмін і далоі згадати, що у нас парламентсько-президентська республіка. Тобто відсутність на робочих місцях, але присутність очільників держави по телефону, по відеозв’язку чи будь-яких інших сучасних методах комунікації ніяк не заважає опозиційним силам діяти досить успішно у законний спосіб.
Фото: president.gov.ua