Військовий експерт Сергій Грабський вважає можливою версію, що український літак збила ракета, але мало ймовірно, що це була ракетна система “земля-повітря” “Тор М1”. “Що стосується ЗРК “Тор”, з точки зору використання цього типу ракет для знищення повітряної цілі , якою являв собою український літак, це не просто малоймовірно, а це дуже незрозуміла версія. Ракета “Тор” має трошки інші властивості щодо запуску й знищення повітряних цілей. Ця ракета не має головок самонаведення, вона є керованою. І не вибухає безпосередньо на об’єкті, а перед об’єктом. Для чого це робиться? Для того, щоб унеможливити управління літаком безпосередньо після вибуху, на миттєве знищення екіпажу, миттєве знищення системи керування літаком для того, щоб літак не виконав завдання. Тут ми бачимо іншу динаміку. У зв’язку з цим важко сказати, наскільки така система могла бути використана”.
Напередодні, американський канал ABC опублікував свою версію подій ранку 8-го січня у небі над Тегераном. Видання припускає, що ракет було дві. Реконструкцію опублікував український сайт "Букви".
Коли в українському небі сталася авіакатастрофа з малазійським Боїнгом, на уламках літака було видно сліди від ЗРК “Бук”, згадує експерт Сергій Грабський. Але західні журналісти зазначали, що іранські служби достатньо швидко прибрали всі великі уламки українського лайнера.
CBS crew just visited the #Ukrainian airlines crash site west of Tehran. Nine am local time. Virtually all pieces of the plane were removed yesterday - say locals. Scavengers now picking site clean. No security. Not cordoned off. No sign of any investigators. pic.twitter.com/hhNJyokhjq
— Elizabeth Palmer (@elizapalmer) 10 января 2020 г.
After bulldozing the #PS752 crash site & clearing up evidence of its wrongdoings, Iranian authorities are saying "everyone is welcome"...#IranPlaneCrash https://t.co/2mQ7xAHl3G pic.twitter.com/KjEM2zcFKB
— Heshmat Alavi (@HeshmatAlavi) 10 января 2020 г.
“Це виглядає дивно, адже для з’ясування попередніх причин, необхідно зорієнтуватися як розміщувалися друзки літака безпосередньо на місці катастрофи. З іншого боку, треба так само зважати на ментальність саме мусульман, для яких жертв треба поховати у день смерті до заходу сонця. І на жаль, ми не маємо знімків літака, що розбився, щоб з’ясувати, що, власне, сталося”, - говорить військовий експерт Сергій Грабський.
Як повідомив раніше на брифінгу міністр МЗС Вадим Пристайко, іранська сторона запевнила, що українські фахівці отримають доступ до уламків українського Boeing. До Тегерану вилетіло 50 українських представників. “Вони технічними засобами намагаються реконструювати літак, щоб зрозуміти, що з ним сталося. Ми отримуємо повну співпрацю від іранської сторони. Іранська сторона допомагає нам, ми отримали доступ як до деталей літака, так і до місця падіння. Поліція забезпечує безпеку цього місця, хоча там від самого початку мали доступ місцеві, що ускладнювало розслідування", - сказав Пристайко.
Нагадаємо, Секретар української РНБО Олексій Данилов заявив, що на нараді за участю представників компетентних органів Ірану, в тому числі іранського ІСАО, вивчаються 4 різні версії катастрофи. “Серед основних версій: ураження літака зенітною ракетою ЗРК, зокрема ЗРК "Тор", бо інформація про виявлення уламків російської ракети поблизу місця катастрофи вже з'явилася в мережі інтернет; зіткнення з БПЛА або іншим літаючим об'єктом; руйнування і вибух двигуна з технічних причин; вибух всередині літака внаслідок терористичного акту”.
Військовий експерт Сергій Грабський, фото - Facebook