Навесні в Україні подешевшають певні категорії молочної продукції ― експерт

Навесні в Україні подешевшають певні категорії молочної продукції ― експерт

Ціна на масло зросла в Україні протягом року в середньому на 30%, констатує в ефірі Українського Радіо провідний аналітик ІНФАГРО Максим Фастєєв. Водночас, за його прогнозом, сезонне виробництво сирого молока зростатиме, зокрема й в Україні, що сприятиме зниженню ціни на сировину. Тож навесні ми побачимо зниження цін на певні молочні категорії. "Тобто, перспективи у нас кращі, ніж ми прогнозували у серпні-вересні 2024 року", ― резюмує Максим Фатєєв.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

 

Ілюстративне фото із сайту Pixabay

 

"Ціна на масло зросла протягом року на 30%, це дуже високий показник"

Молочна продукція завжди була одним зі стовпів раціону українців. Станом на сьогодні ціни на неї стрімко зростають, а паралельно спостерігається падіння попиту. Чи так це насправді?

Інфляція справді провокує зниження попиту. До речі, ціна на масло зросла протягом року на 30%, це дуже високий показник. Але повернімося до причин інфляції. Тут можна виділити три головні фактори.

► По-перше, це попит на молочні продукти загалом у світі, насамперед на молочні жири, тобто масло. Ціни в Європі на масло та сири дуже високі, а ми зараз підв’язані під цей ринок і плануємо в майбутньому бути його частиною.

► По-друге, липнева спека минулого літа заподіяла шкоди всьому агросектору України. Через це маємо рекордні ціни не лише на молоко, а й на овочі, фрукти та інші сільгоспкультури. Спека дуже стресово вплинула на корів, що зменшило пропозицію сирого молока, з якого далі виготовляють продукти переробки.

► По-третє, є загальноукраїнська історія здорожчання собівартості, яка провокує експорт, а це девальвація гривні. Такі головні чинники сприяли стрімкому зростанню цін у магазинах.

"У тваринництві побачили момент, який перекриває збитки бізнесу"

Наскільки зменшилося поголів’я молочних корів внаслідок бойових дій?

Поголів’я дуже впало у 2022 році, і в наступні роки ми спостерігали зниження. Але я б не сказав, що це ті пункти, на які ми маємо орієнтуватися, адже бачимо такі ж надої. Це стається за рахунок того, що господарства мали досить пристойні запаси дешевого фуражу. Також фермери звернули більшу увагу на тваринництво, адже порти були зачинені, логістика перекрита, ціни на зерно низькі, тож рослинництво було невигідне. Тому в тваринництві побачили момент, який перекриває збитки бізнесу. Відтак останні два роки тваринництво показує хороші результати, тобто виробництво сирого молока у господарствах зросло на 6%. Йдеться про господарства від 50 голів.

У січні-лютому на полицях ще зростатимуть ціни

Маємо статистику, що ціна на молоко зросла на 40%, а загалом у торгових мережах ― до 16%. Хто регулює ціну? Чи впливають на неї мережі?

Коли ми говоримо про сире молоко, то від грудня до грудня ціна справді зросла майже на 40%, але середня за рік ― до 30%. Якщо б мережі не стримували ціни для переробників, то й на полицях була б така інфляція, але там показники 16-20%. Тобто, мережі є фактором стримування для цін, але історія взаємин із переробниками не дуже приємна, мають місце довгі відстрочки щодо продукції. Ефект збільшення ціни на сировину ми зможемо ще побачити у січні-лютому ― на полицях зростатимуть ціни.

Наші експортери бачать у Європі стабільних і надійних партнерів

Європейські трейдери демонструють попит на українське масло, відповідно ― зростає ціна на сире молоко. Масло ― це вже продукт з доданою вартістю, який ми продаємо, чи Європа може купувати і наше сире молоко?

Тут справа суто у маслі. Ми розрізняємо масло, яке бачимо на полиці, тобто фасоване по 180-200 грамів, і те, що експортується ― це переважно не фасоване, у ящиках по 20 кг. Йдеться про торговельну позицію. Звісно, це продукт переробки, де є додана вартість до сировини, але це не той товар, який лежить на полицях. Ми справді збільшили торгівлю з Європою, і торговельні преференції, що діють із 2022 року, дуже допомагають. Вони дали змогу реалізувати надлишок у 22 році, коли на наші звичні ринки логістика була перекрита. А також наші експортери поступово бачать у Європі стабільних і надійних партнерів. Сьогодні проєкти здебільшого орієнтовані на торговельні позиції ― масло в ящиках, сухе молоко, суха сиворотка тощо, але вже є напрацювання щодо більшої доданої вартості. Наприклад, згущене молоко та м’які сири. Маємо приклади, коли під власною торговою маркою виходять наші молочні експортери на європейські ринки. Це цікавіше, бо йдеться про зрозумілі відносини та швидку логістику, коли можна планувати діяльність наперед.

Молочний ринок в Україні дуже конкурентний

Щодо конкурентного середовища в самій Україні. Чи є передумови, щоб з’являлися нові молочники та отримували державну підтримку?

Насправді молочний ринок в Україні дуже конкурентний. Лідери не мають навіть 10% ринку, що свідчить про високу конкурентність. За останні роки з’явилося багато нових продуктів як у наших лідерів, так і підтягнулися малі компанії. Також є інвестиції у зовсім нові бренди, а це означає, що наш бізнес має оптимістичний погляд на ринок. Попри війну, бізнес хоче залишатися у молочній галузі. Ця активність пояснює, чому ми маємо велику боротьбу за сире молоко. Адже наші оператори хочуть покрити і внутрішній ринок, і встигнути вийти на експорт. Саме тому маємо високу активність на українському молочному ринку та плани наших операторів розвиватися.

Навесні ми побачимо зниження цін на певні молочні категорії

З 1 грудня 2024 року змінилися податки. Який ваш прогноз щодо цін на молочну продукцію на 2025 рік?

Загалом здорожчання на 30-40% по сировині ми будемо спостерігати в ритейлі до кінця зими. Але вже зараз бачимо підстави, що світові ціни охололи з перспективою зниження, відповідно, експорт стане менш цікавим, а сезонне виробництво сирого молока зростатиме в Європі, зокрема і в Україні, що сприятиме зниженню ціни на сировину. Отже, якщо і буде здорожчання на полиці до лютого, то все одно з’являтимуться якісь дисконти. Гадаю, навесні ми побачимо зниження цін на певні молочні категорії. Тобто перспективи у нас кращі, ніж ми прогнозували у серпні-вересні 2024 року.