Фото: instagram.com/kypros_
Назву брейкданс придумали ЗМІ
Де і за яких умов зародився брейкінг?
Брейкінг народився в Нью-Йорку на початку 1970-их років. Засновниками були переселенці з різних країн світу. На той час в Америці були складні часи, а ірландці, італійці, афроамериканці та інші нації, які жили на той час в Нью-Йорку, вигадали для себе дозвілля. Вони створювали свої тусівки на районах і там були діджеї, які гради брейкбіт – фанкову музику. Коли Кул Герк, афроамериканець з Ямайки, придумав діджеїнг, коли стає дві вертушки, між ними є пульт керування (мікшер), він почав заєднувати брейкбіт. Коли хлопці утворювали коло, дівчата і хлопці виходили танцювати брейк, а саме відрізок брейкбіту. А діджей Кул Герк подовжував ці короткі брейкбіти, відтак це могло тривати 5-7-10 хвилин. Потім починалася знову фанкмузика, але хлопців, які танцюють брейк, так і називали брейк-бойс – бібойс. А танець називається брейкінг. З набуттям популярності брейкінгом почали цікавитися ЗМІ. Вони побачили брейк, а потім дали йому слово денс. Тобто ЗМІ придумали назву брейкденс або брейкданс і поширили її по всьому світу.
Українці отримали три з чотирьох можливих ліцензій
Україну на змаганнях з брейкінгу представлятимуть дві жінки і один чоловік: Катерина Павленко, Ганна Пономаренко і Олег Кузнецов. Як відбувався кваліфікаційний відбір?
Відбір почався в травні 2022 року. Це дуже довгий і складний шлях, особливо для українців у період війни. Перед нами стояли три цілі. По-перше, не допустити росіян до Олімпіади з брейкінгу, по-друге, забрати 4 ліцензії, щоб презентувати Україну на Олімпіаді, і по-третє, виграти перші три місця. Першу ціль ми досягли – росіян немає на Олімпіаді. Це велика перемога нашої команди. Друга – у нас є три ліцензії плюс одна резервна, оскільки Олександр Гатин-Лозинський отримав таку ж кількість балів, як і Олег Кузнєцов. Крім того, у 2022 році ми успішно провели Чемпіонат світу в Південній Кореї, де посіли 4 і 5 місце. Від жовтня 2022 ми проходили відбірковий етап до потрапляння в топ-40. У 2023 році ми їздили в Японію, Бразилію, Францію, Польщу, Португалію, Бельгію та Гонконг. Це все були відбіркові етапи, де ми постійно набирали бали, щоб з 200 країн світу потрапити в топ-40 і презентувати Olympic Qualifier Series, який відбувся в травні-червні 2024 в Шанхаї та Будапешті. Ці два роки ми намагалися здобути максимальну кількість місць в ранкінгу. Після підготовки в 2024 році в нас було три темпи: в Шанхаї ми отримали ранкінг, які дозволяє нам отримати ліцензію на Олімпіаду, і в Будапешті ми покращили свої результати. Катерина Павленко, Анна Пономаренко і Олег Кузнєцов отримали три ліцензії з чотирьох можливих. Резервна в Олександра Гатин-Лозинського, який також готується і поїде разом з нами на Олімпіаду. Якщо когось дискваліфікують, хтось захворіє чи отримає травму, то Олександр буде прийнятий за четвертою ліцензією.
Георгій Матюхін. Фото: instagram.com
Від 5 до 9 суддів плюс електронна система суддівства
У чому полягають особливості суддівства та оцінювання брейкінгу?
Система суддівства досі проходить своєрідну еволюцію. Вона з кожним разом, на кожному батлі стає кращою. Брейкінг дуже суб’єктивний. У нас є система А і система В. Також є електронна система "Тривіум". Судять від 5 до 9 суддів, плюс є головний суддя. Тобто це вже більш об’єктивно, ніж три або один суддя. По-друге, це музика. Якщо порівняти з художньою гімнастикою чи фігурним катанням, там є хореографічна музика, під яку ти постійно тренуєшся. А в брейкінгу ти не знаєш, яка буде музика. Є батл по 2-3 раунди, коли один задає, інший відповідає, а діджей керує батлом. Він ставить музику, у нього є плейліст і його ніхто не знає. Найвищий рівень майстерності, коли в тебе повна синергія з музикою. Діджиталізована система суддівства, програма все фіксує за алгоритмом і виводить на величезний екран, де всі бачать результат одразу після раунду. Система суддівства дуже складна. Судді постійно проходять атестацію.