Фото з відкритих джерел
Страхування – доволі консервативна галузь
Навіщо реформувати старий закон від 2005 року? Що з ним було не так?
Українські страхові закони дуже гарні і дуже довго працювали. Страхування доволі консервативна галузь діяльності. Наприклад британський закон про страхування без суттєвих змін проіснував від 1908 до 2015 року, коли почав потребувати певної модернізації. Так само і в нас відбувається модернізація. Спочатку в нас цей вид страхування в 1994 році впроваджувався постановою Кабміну, потім його скасували, а 1996 році його остаточно впровадили. І лише з прийняттям закону в 2004 році (запрацював у 2005), до нього було включено більшість норм і підходів, притаманних європейським законам. Ми вже тоді брали за основу європейські практики і директиви. У 2009 році в Європі змінилася директива. Тому і ми подивилися на певні моменти, які потребували уточнення. Держава зобов’язує автовласників, як засобів підвищеної небезпеки, страхувати свою відповідальність перед третіми особами, тобто тими, кому вони можуть нанести шкоду під час ДТП.
Мопеди та скутери також доведеться страхувати
Що саме змінилося в новому законі?
У нас є внутрішнє обов’язкове страхування, (так звана "Автоцивілка") за якого мають бути застраховані усі авто в Україні і "Зелена картка", поліс якої купують, ті, хто виїжджає з України за кордон. "Зелена картка" – це міжнародна система, в якій Україна бере участь вже тридцять років. Там змін найменше – лише питання електронного поліса "Зеленої картки". Більше змін сталося на внутрішньому страхуванні. До війни в Україні було понад 9 млн договорів страхування "Автоцивілки". 2023 рік показав, що було укладено близько 6,7 млн договорів. Таке скорочення учасників дорожнього руху спричинене знищенням певної кількості автівок та виїздом за кордон. Ще велика кількість авто лишилася на окупованих територіях. Тому важливо щоб наші автовласники і постраждалі були захищені. Основні зміни стосуються самих транспортних засобів, які підлягають страхуванню. За новим законом до переліку цих засобів включені мопеди та скутери. Питання щодо трамваїв, тролейбусів та електросамокатів залишили поки відкритим. Якщо Кабмін прийме рішення їх реєструвати в єдиний державний реєстр, тоді вони також підлягатимуть страхуванню. Це також вимога нових змін в європейській директиві.
За завдану шкоду здоров’ю внаслідок ДТП на один випадок страхова виплата сягатиме 160 млн гривень
Чи зміниться страхова сума і наскільки?
В Україні вона переглядалася виключно на коефіцієнт інфляції і базово залишалася незмінною. На сьогодні пропонується піти до європейських цифр, а вони дуже великі. З 1 січня 2025 року пропонується збільшити страхові суми майже вдвічі. Сьогодні по одному постраждалому за збитки майну – 160 тисяч, а буде 250 тисяч гривень. По життю і здоров’ю сьогодні виплата становить 320 тисяч, а з 2025 року буде 500 тисяч гривень. З 2026 року страхова сума підвищиться вдвічі до 1 млн гривень на одну особу і до 20 млн на всіх постраждалих в одному ДТП. Щодо збитків, завданих майну, то тут ми переходимо на європейську практику. Відтак страхова сума розраховуватиметься на всіх постраждалих в одному ДТП і складатиме 2 млн гривень. Після цього ми робимо паузу і вже після вступу України до ЄС пропонується три хвилі підвищення страхової суми. По життю і здоров’ю – 10 млн, 20 млн і 32 млн гривень, по збитках майна – 10 млн, 16 млн і 32 млн гривень. Ми плануємо наблизитися до європейських стандартів страхуванні. За завдану здоров’ю шкоду внаслідок ДТП на один випадок страхова виплата сягатиме 160 млн гривень. В Європі ця цифра зараз становить близько 6,5 млн євро.
На офіційних СТО одразу відшкодовуватиметься повна сума вартості ремонту
Як зміниться порядок відшкодування коштів за ремонт авто?
Україна відходить від старої радянської традиції розрахунку майнового збитку. Зараз збитки розраховуються за принципом урахування зносу деталей і запасних частин, які доводиться змінювати під час ремонту транспортного засобу. Зважаючи, що український автопарк дуже старий (середній вік понад 32 роки), середній знос автомобілів сягає 50-70%. Це дуже погано для тих, хто отримує виплату. За новими правилами оплачуватиметься вартість ремонту авто до того стану, в якому воно було до ДТП. При цьому якщо автомобіль на гарантії, то йому ставитимуть нові оригінальні деталі. Якщо автомобіль вже не гарантійний, дозволяється використовувати ліцензійні деталі, але необов’язково із самого заводу виробника. Водночас прямо на СТО відшкодовуватиметься повна сума вартості ремонту. Відтак у нас зникне момент недоплати.
В'ячеслав Черняховський. Фото: Асоціація "Страховий бізнес"
Що буде з боргами страхових компаній, які пішли з ринку і не розрахувалися з постраждалими?
Ще перед війною проводилося велике соціологічне дослідження із залученням міжнародних фірм. Опитування проводилося серед автовласників по всій Україні. Перш за все респонденти наголошували на важливості отримання страхового відшкодування в повному обсязі і без затримок у часі. Даний закон повністю вирішує цей момент. Це також актуально для тих страхових компаній, які пішли з ринку і не розрахувалися у повному обсязі з постраждалими в ДТП. Попередня редакція передбачала, що виплати відбуватимуться після процедури банкрутства, яка в Україні може тривати роками. За новим законом через 90 днів після того, як компанія пішла з ринку або втратила членство можна буде подавати заяви до Моторного транспортного страхового бюро для отримання виплат. Моторне бюро має додаткові кошти, резервні внески, гарантійні резервні фонди, які призначені для закриття боргів компанії, що залишає ринок. Це чудова новина для автовласників, які чекають процедури банкрутства страхової компанії. Після набуття чинності закону вони зможуть подати чи оновити свої дані в Моторному транспортному бюро і протягом 2025 року повністю отримати відшкодування.
Торгувати полісами на узбіччі дороги тепер не вдасться
Де можна буде придбати поліс страхування автоцивільної відповідальності?
З 2026 року в Україні скасують паперові поліси. Усі договори страхування укладатимуться в електронному вигляді За потреби їх можна роздрукувати. Усі поліси почнуть діяти виключно після внесення до центральної бази даних. Тобто в нас більше не буде ситуацій, коли хтось з машини на узбіччі дороги продає фальшиві поліси, за які автовласники потім отримують штрафи і кримінальні покарання. Ще один позитивний момент – це скасування франшизи. Зараз вона складає до 2% від страхової суми. Це також вимога європейської директиви. Крім того, будуть фіксовані мінімальні виплати за смерть чи шкоду здоров’ю – від 12 до 36 мінімальних заробітних плат для безробітних, або тих, хто не може підтвердити свій дохід. Виплата за смерть збільшується до 25 мінімальних заробітних плат. Також впроваджується обов’язкове пряме врегулювання. Людина приходить за врегулюванням до тієї компанії, де вона купувала поліс страхування. Тобто тепер звертатися слід не в компанію винуватця, а до своєї страхової компанії. Це добре, оскільки постраждалий не буде втручатися в процес взаєморозрахунків компаній.