Ілюстративне фото: ФБ-сторінка "Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine"
"Про повну мобілізацію конкретних законодавчих актів не існує"
— Чи є розуміння, скільки військовослужбовців потрібно демобілізувати?
Точні цифри ми не знаємо, це секретна інформація, вона для службового користування.
— Чи виписаний у законодавстві чіткий механізм: як відбувається демобілізація?
У законодавчому механізмі такого немає. Були певні законодавчі акти у 2014-15 роках, коли формували батальйони територіальної оборони і була часткова мобілізація. Там зазначався термін 1 рік. Про повну мобілізацію конкретних законодавчих актів не існує. Саме тому сьогодні виникла така документальна колізія. Зараз вкрай необхідно ухвалити якийсь закон, постанову або наказ міністра оборони про ці терміни.
— Ще у вересні 2022 року була оприлюднена електронна петиція під назвою "Демобілізувати за бажанням мобілізованих військовослужбовців, які відслужили один рік". Президент Зеленський тоді звернувся до прем’єр-міністра Шмигаля з дорученням комплексно опрацювати порушені у петиції питання. На вашу думку, коли людина може бути демобілізована — за рік або два? Це має бути чітко прописано в законодавстві?
Вочевидь, це треба прописати чітко. Для того щоб люди, яких мобілізують, чітко розуміли, що вони йдуть на службу на рік, півтора або два. Мають бути чіткі часові кордони. І тоді люди, які залишають, наприклад, свій бізнес, зможуть планувати своє життя на певний термін. Це буде великий плюс для мобілізації. Бо коли людину мобілізовують на невизначений термін, це психологічно дуже погано впливає.
— Якщо військовик бере участь безпосередньо у бойових діях наприклад, під Авдіївкою чи Бахмутом, термін служби має бути інший?
Ні. Уся державна система повинна працювати незалежно від особи. Тобто якщо є термін півтора року, немає значення, де і як ти служив. Якщо почнемо розбиратися по кожній особі, то ми загрузнемо в судових процесах та паперових справах, які розглядатимуть роками. Тому всюди має діяти єдиний принцип із чітко визначеним часовим проміжком служби.
— У якій формі має відбуватися демобілізація?
Саме таким чином це продумується і розробляється, щоб не було провалу. Щоб одразу не пішли з фронту ті люди, на яких фронт зараз тримається. Щоб був час підготувати новомобілізованих, які б прийшли на заміну.
"Підготовка умовного гранатометника та умовного командира БМП — це дещо різні речі"
— Скільки часу потрібно готувати людину, яка була цивільною, щоб вона стала солдатом і могла виконувати завдання?
Стандартна підготовка в наших навчальних центрах — 2 місяці, а за кордоном — 3 місяці. Тут не можна назвати конкретні цифри, тому що є різні військові спеціальності, й підготовка умовного гранатометника та умовного командира БМП — це дещо різні речі. Найпростіша спеціальність — стрілець, вона найбільш запитана на фронті, до неї найшвидше можна підготуватися. Але важливо порушувати питання про якість цієї підготовки.
— Як у нас із демобілізацією офіцерського складу та навчанням офіцерів?
Мобілізовані офіцери повинні йти за тими ж критеріями, як і решта військових, тут питань немає. Щодо підготовки офіцерського складу, у нас вибудувана система, при якій сержантський склад може отримати молодше офіцерське звання, є певна процедура. Таким чином кількість офіцерського складу йде у плюс. Крім того, мобілізується достатньо велика кількість офіцерів. Звісно, якість офіцера, який перебував у запасі 15-20 років, геть інша, ніж бойових офіцерів, але процес триває. І критичної нестачі офіцерського складу немає.
Михайло Жирохов. Фото: Суспільне Чернігів
"Рекрутингова система могла б зменшити кількість проблем із мобілізацією"
— Наскільки ефективною для мобілізації може бути розпочата нещодавно співпраця Збройних Сил із рекрутинговими агенціями?
Така співпраця може бути ефективною, якщо це реально запрацює. Тому що зараз складається ситуація, коли людина з цивільною спеціальністю, наприклад, айтішник, потрапляє до ТЦК, а там набір до мотопіхотної бригади. І цього айтішника з певними компетенціями направляють для перенавчання на стрільця-гранатометника і відправляють на фронт. Хоча для сучасної війни люди, які знаються на високих технологіях, є дуже важливими. Тому, якщо рекрутингові агенції зможуть змінити ситуацію і зменшити ці "втрати" людей не за спеціальністю, це буде добре. Але, як показують наші умови, ці процеси можуть бути розтягнуті в часі. У ТЦК не працює схема відношення до частини. Якщо людина хоче мобілізуватися у конкретну частину і приходить у свій ТЦК, то відношення до цієї частини не працює. Військком каже: "Добре, молодець, але ми тебе направляємо у новосформовану бригаду за іншою спеціальністю". Тому рекрутингова система могла б зменшити кількість проблем із мобілізацією.
— Без чітко прописаного законодавства складається таке враження: якщо людина одягнула піксель, то їй доведеться воювати, як то кажуть, до перемоги.
Потрібно так вибудувати систему, щоб не було перекосів. Звісно, всі, хто мобілізується, хочуть у тилові частини. Але ж воювати комусь потрібно! Тому це дуже складне завдання — вибудувати так систему, щоб частина людей, які не мають необхідних для армії навичок, були перенавчені й направлені у піхоту. Але сам механізм має бути спрямований на те, щоб Збройні Сили максимально використали цивільні навички мобілізованого. І величезний плюс у тому, що людина буде знати, на скільки місяців чи років її забирають до війська.
— Чи будуть питання алгоритмів мобілізації та демобілізації вирішені до кінця року?
У нас немає часу для розкачування, механізм потрібен уже зараз. Перше, що треба зробити, це визначитися з термінами. Усі розуміють, що до кінця цього року мають бути рішення. І ці рішення політичні.