Ілюстративне зображення із сайту Pixabay
"Це може бути не Соловйов, це може бути хтось завуальований"
— Ви дослідили, що алгоритми Ютуба нав'язують нам те, що ми б не хотіли дивитися або розширюють наш інтерес у певній темі. На чому базуються алгоритми рекомендацій Ютуб? Що це за механізми?
Вони досить складні і є закритими. Як ці алгоритми працюють – не розкривається. Ми знайшли волонтерів, які дивилися Ютуб, клікали на рекомендації, ми це все записували і робили певні висновки. Важливим фактором є історія переглядів, те, що ви раніше дивилися, враховуються ваші підписки, те, на що колись ви підписалися, ваші лайки, пошуки в Ютубі. Якщо ви дивитеся кулінарні шоу, то вони враховують, що дивляться й інші люди та їхні інтереси також. І вам це показує і теж враховує в рекомендаціях. Наприклад, ви дивитеся, як готувати борщ. І серед 1000 людей, які теж це дивитися, декілька із них переглядають якогось російського пропагандиста Соловйова. І через те, що вони його дивилися, вам теж може ця інформація підкинутися. Бо вони увійшли у вашу цільову групу і алгоритм врахував, що у цієї цільової групи можуть бути ще й так інтереси.
— Якщо його рекомендують, то це ж не означає, що ви його обов'язково маєте подивитися? Є ж критичне мислення і голова на плечах…
В теорії так. Багато людей не дивляться. Але, в принципі, сам Ютуб визнає, що близько 70% користувачів дивляться рекомендації. Хоча за нашими даними це приблизно 15-20%. Але все одно воно блимає, якщо ви раз клікнули… Це може бути не Соловйов, це може бути хтось завуальований. Не такий відомий пропагандист. Не з такою жорстокою риторикою. Так воно потрапляє в інформпростір.
— Як можна блокувати пропагандистів?
Платформа насправді зробила дуже багато. Ми давно планували зробити це дослідження. До ковіду, що б ви не дивилися, все вело до російської пропаганди. Коли почалася війна, Ютуб сильно це все почистив: багато видаляв і заблокував пропагандистів. Але платформа робить косметичні ремонти: замотали, підклеїли, підштукатурили, заблокували, не монетизували. І російська пропаганда це використовує. Вони бачать, що нас тут заблокували, то ми знайдемо якийсь інший метод, інший канал, щоби просочитися. Ютуб розбиває різні відео на різні категорії, росіяни маскують у рубриці "кіно" або "наука" свого пропагандиста, де він розказує ніби про кіно, а потім починає поширювати пропаганду. А алгоритм побачив, що ви цією людиною зацікавилися і вам, і людям зі схожими інтересами "штовхатиме" ту саму людину. Якщо багато на нього нажаліються, вони блокують матеріал. А можливо і ні. Але найбільша проблема з Ютубом, як інституцією, що вони не бачать такого явища, як проросійська пропаганда в принципі.
"Вони зробили косметичний ремонт"
— Хто це не бачить? Вони не розуміють цієї специфіки?
Вони не розуміють цієї специфіки. Для того, щоби побачити проросійську пропаганду, треба зібрати фахівців, зрозуміти, що це, переписати алгоритми. Це додаткові витрати. Їм вони не цікаві. Піднялася хвиля проросійської дезінформації в Україні, вони зробили косметичний ремонт. Але зараз ми відходимо в іншу стадію, бо є країни демократії, є країни зла: Китай по факту, Іран, Північна Корея, Росія. І вони всі просувають антидемократичні наративи. Західний світ, частиною якого є Ютуб, повинен це розуміти. І ці всі тоталітарні наративи цих країн з осі зла рубати всі. Вони до цього ще не дійшли. Задача всіх здорових сил усього світу цим бігтехплатформам це все розказати.
— Може не поспішає західний світ з цим боротися, бо звучить все це російською мовою і проти їхньої аудиторії все це не спрямовано?
Ми це не можемо точно сказати, ми це не досліджуємо.
— Яка загроза громадянам Данії, що Соловйов кричить, що "Україна – це нацики"?
Якщо ми виходимо з концепції, що Україна – частина демократичного світу, а Росія і її союзники проти демократичного світу воюють в принципі, то це виходить пряма загроза. Тому якби загрози не було, то їхні уряди нам би і не допомагали. Вони допомагають нам не тому, що ми хороші і вони просто добрі, а це війна між демократією та авторитарним режимом. Не всі на Заході це розуміють, але ті, хто розуміє, вони і допомагають більше. Може корпорації це і розуміють, якщо задумаються, але вони заточені на те, щоб заробляти гроші.
— Яким би не був ланцюжок рекомендацій, ми все одно виходимо на пропаганду.
Це було раніше, до війни. Якщо ви будете дивитися україномовний контент, то у вас буде лише україномовна рекомендація. Можливо затешеться якийсь проросійський пропагандист українською мовою, але це малоймовірно: вони ще не розвинули цей напрямок.
У "польському" Ютубі набагато менше різного "сміття"
— Іноді українські журналісти говорять, приміром, з експертом з Ізраїлю. Експерт переходить на російську мову. Чи буде це російський контент?
З точки зору алгоритму, мабуть, буде це російськомовний контент. Він це задетектить, як російськомовний і в рекомендаціях далі він підкине вам щось російськомовне.
Крім російської пропаганди дуже багато є інформаційного сміття в Ютубі. У так званих експертів непогана монетизація, вони заробляють тисячі доларів з рекламних надходжень від Ютуба. І це ще більша проблема. Це бізнес-модель Ютуба. Вони почали платити блогерам гроші за рекламу. Будь-хто, хто набрав аудиторію, отримали рекламні надходженні від Ютуба. І це серйозні гроші, якщо у вас мільйонні аудиторії. Для того, щоби наростити аудиторію, всі ці купи людей, які заробляють на Ютубі, створюють інформаційне сміття. Вони просувають якусь конспірологію, ультразраду, ультраперемогу, брехню, роблять заголовки, які не мають нічого спільного з реальністю. Але люди клікають, дивляться. Це пов'язано з бізнес-моделлю Ютуба, яка сприяє тому, що виникає інформаційне сміття.
— Що робити із державними пропагандистами РФ?
Їх повикидали. Їх немає. Росіяни постворювали інші канали, куди вставляють Соловйова в інші відео. Він є не в таких обсягах, як раніше, але він є.
Ми досліджували перегляди Ютуба в Польщі та Україні. У "польському" Ютубі набагато менше різного "сміття". Поляки йдуть за новинами на телебачення, а не в Ютуб. Телекомпанії свої новини не виставляють в Ютуб, а ведуть людей на свої сайти, ставлять свої відеоплеєри, там фільтрують перевірену і якісну інформацію. В Ютубі присутній тільки розважальний контент. Оскільки у вас немає новин – а Ютуб змішує новини і політичних блогерів і їх упаковує в категорії (якщо ви дивитеся новини, то вам Ютуб підсовує політичних блогерів, якщо політблогерів – то новини) – тут дуже великий простір для різних так званих експертів, для російської і внутрішньої дези також. У Польщі російська пропаганда теж маскується під геймерів. Але оскільки там немає попиту на політичні новини і політичні огляди в Ютубі, туди потрапити дезі і пропаганді в розважальний контент важче. І його менше.
"Людина лінива по своїй суті"
— Наскільки людина може сама пручатися цьому? Чи є дані, що рекомендації – це не те, що формує людину. Чи, навпаки: рекомендації – це те, що робить людину із розумної пасивною в Ютубі…
Думали, що буде краще, а вийшло щонайгірше. Якщо це відповідальний канал, як Суспільне, то там корисний, суспільно важливий і перевірений контент. А ті, хто пішли в Ютуб, отримали купу інформаційного і шкідливого шлаку. І часто шкідливо для здоров'я виконувати ці рекомендації.
Ви можете вибрати в пошуку те, що бажаєте подивитись. І Ютуб не буде ховати його і видасть вам. В чому сила алгоритму? Вони спрощують людині життя. Людина лінива по своїй суті, а він робить за неї її роботу: щоби людина сама не шукала, а просто сиділа і дивилася. Алгоритм підкидатиме те, що людині цікаво. Обмежень немає, але працює лінь.
МИ ГОТОВІ НАДАТИ ПРЕДСТАВНИКАМ ВІДЕОХОСТИНГУ YOU TUBE (ЮТУБ), ЯКИЙ Є ПІДРОЗДІЛОМ КОМПАНІЇ GOOGLE, МОЖЛИВІСТЬ ПРОКОМЕНТУВАТИ ТВЕРДЖЕННЯ У ЦЬОМУ ПРЯМОМУ ЕФІРІ РОМАНА КУЛЬЧИНСЬКОГО ЩОДО ПРОТИДІЇ З БОКУ ВІДЕОХОСТИНГУ ПОШИРЕННЮ РОСІЙСЬКОЇ ПРОПАГАНДИ ТА ЩОДО НІБИТО НАЯВНОСТІ, ЯК ВИСЛОВИВСЯ РОМАН КУЛЬЧИНСЬКИЙ, "ІНФОРМАЦІЙНОГО СМІТТЯ"