Ілюстративне фото: Суспільне Дніпро
Штрафи – один із найдієвіших способів боротьби з перевищенням швидкості
— За 10 місяців поточного року в Україні внаслідок ДТП загинуло майже 2,5 тисячі людей і травмовано майже 25 тисяч. Які основні причини аварій на дорогах фіксуються зараз? Чи змінилися вони з початку повномасштабної війни?
Навіть якщо взяти офіційних речників Патрульної поліції, Національної поліції, які розслідують кримінальні провадження, пов'язані з загиблими, то в більшості випадків йдеться про перевищення швидкості. У всьому цивілізованому світі саме за перевищення швидкості йде більша відповідальність. Наприклад, Фінляндія, Канада, Японія та Італія мають найвищі штрафи у світі за перевищення швидкості, оскільки всі фахівці доходять висновку, що це головна причин аварій. З цікавого: у Фінляндії штраф вираховується на підставі річного доходу людини, яку штрафують, бо для кожної людини різна сума штрафу має різні наслідки. Якщо людина отримує дохід у мільйон гривень на рік, то для неї 3 тисячі гривень – не така значна сума, як, наприклад, 100 тисяч.
— І це впливає на статистику ДТП?
Так, впливає, бо коли людина віддає значну суму від своїх щорічних статків, то зайвий раз замислюється, потрібно чи ні перевищувати швидкість і чи справді вона поспішає? Тому штрафи – один з найдієвіших засобів впливу на порушників швидкісного режиму.
— А що зі штрафами в Україні? Вони переглядається?
У Верховній Раді вже неодноразово порушувалося питання збільшення штрафів і дехто з народних депутатів пропонував запровадити таку ж систему, як у Фінляндії чи Канаді, аби штраф вираховувався зі статків людини. Станом на сьогодні в нас єдиний штраф для всіх громадян, незважаючи на їхні прибутки. Автофіксація порушень правил дорожнього руху теж призводить до того, що можна відслідковувати статистику. Дехто з очільників Нацполіції вже публікував дані про те, скільки українці сплатили штрафів до бюджету. Й цифра там вираховується в десятках мільйонів, що є, на мою думку, також позитивним. Крім того, йдеться про саме сплачені штрафи. Якщо взяти до уваги й несплачені, то цифри можуть сягати дуже великих розмірів.
Микола Голодняк. Фото: advokatura.xyz
"З 2022 року відбулося багато ДТП за участю авто зі спецсигналами"
— А якщо говорити про учасників та тих, хто спричинює ДТП, хто стає найчастіший приводом?
Мені складно казати про статистику, але слід розділити ДТП за участі водіїв, пішоходів, спецтехніки тощо. Це все різні види аварій. В провадженні нашого адвокатського бюро було провадження, де ми представляли інтереси патрульного поліцейського, який виїхав на перехрестя о 4 ранку і відбулося зіткнення з автомобілем таксі, яке їхало на жовтий сигнал світлофора. Там постало питання, чи міг водій таксі побачити проблискові маячки за будинком? Й тут мала місце злочинна недбалість більшості водіїв за принципом "а раптом я проскочу, встигну". Й через виїзд на перехрестя на великій швидкості, коли обмежений огляд, відбуваються ДТП за участі автомобілів, які рухалися зі спецсигналами.
І тут друге питання: у нас у 2022 році дуже багато стало автомобілів, які рухаються зі спецсигналами, і зараз, на мою думку, не відслідковується, на яких транспортних засобах є спецсигнали. За це передбачений великий штраф. Чомусь це не перевіряється і більшість вважають, що якщо вони мають посвідчення правоохоронця, то можуть рухатися зі спецсигналами. Таких ДТП дуже багато. Неуважність та порушення зі сторони пішоходів теж спричиняє дуже багато ситуацій з негативними наслідками як для пішоходів, так і для водіїв. Дехто лінується дійти до пішохідного переходу 10-15 метрів, згадуючи, що 10 метрів до і після переходу є пішохідною зоною, і потім розповідають, що вони мають рацію. Але навіть після зіткнення у будь-якого водія різна реакція: хтось може виїхати на зустрічну, хтось – на узбіччя і, наприклад, в’їхати у зупинку. У всіх різні рефлекси і буває таке, що пішохід, який вибіг, може спричинити трагічніші наслідки, ніж зіткнення двох авто.
Самокати – це окрема біда, яку, я думаю, ще врегульовуватимуть законодавці.
Після повномасштабного вторгнення кількість ДТП в Україні знизилась
— На початку повномасштабного вторгнення водії та пішоходи не дотримувалися правил дорожнього руху. А яка ситуація зараз? Чи стали українці відповідальнішими?
Статистика ДТП та травмованих знизилась. Це сталося зокрема й тому, що змінився трафік та багато хто ще не повернувся в Україну. Також люди більше турбуються про своє життя: більше звертають увагу на певні моменти, намагаються не створювати собі небезпеку, оскільки вона є зі сторони ворога. Люди намагаються уникати зайвих проблем. Крім того, в більшої частини за рахунок повітряних тривог змінився робочий день та робочий ритм. Тому менше людей поспішає, відповідно менше перевищень швидкості, шалених пішоходів, які бігають, тому що їм треба. Поліція штрафує не менше, а так як і раніше, проте на пішохода складніше накласти стягнення. У пішоходів не завжди є документи з собою, тож постає питання, як скласти протокол? З водієм легше, бо він зобов’язаний мати при собі документи і є номерний знак транспортного засобу.
За 10 місяців 2023 року в Україні внаслідок ДТП загинуло 2 492 людини та травмовано 24 774. Про це повідомив у фейсбук перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції України Олексій Білошицький.