Ілюстративне фото: ukrinform.com
Маємо впливати на державу-пірата всією світовою морською спільнотою
Вперше після закінчення "зернової угоди" росіяни атакували цивільне судно. Цей прецедент змінює гру чи ні?
Одинична атака – ще не система. Тому говорити про те, що радикально змінюються умови тимчасового транспортного коридору зарано. Якщо це стане системою, то це потребуватиме значно інших підходів. Чому одиничний випадок? Атака відбулася протирадіолокаційною ракетою. І цілком можливо, що це не початок нової тактики атак суден зернового коридору, а випадковість.
Росіяни могли влучити в нього випадково?
Так. Цілком можливо, що навігаційна РЛС суховантажу "мазнула" по бортовій РЛС російського літака. Льотчик злякався і випустив протикорабельну ракету, остерігаючись нападу на себе. Тут питання до філіппінців, які були на борту ліберійського судна. Судно використовувало в акваторії порту навігаційну РЛС. А робити це в наших портах зараз вкрай небезпечно, бо це привертає увагу противника. Але, відбулося те, що відбулося. Нажаль, постраждав якраз українець.
Щодо реакції наших речників і військових, і цивільних установ, то їхні дії були абсолютно адекватні. Що це ще не факт початку ворожої кампанії з нанесення ракетних ударів по суднах в українських портах. Але ніхто не виправдовує росіян, які діють як пірати. Зараз дуже важливою буде бізнес-реакція на цей випадок. Адже судна застраховані і має бути швидка виплата страховки, без затримок. Якщо так і станеться, то судновласники, які прямують по цьому тимчасовому коридору, довіряючи обіцянкам держави Україна про компенсацію збитків, будуть позитивно налаштовані. Якщо ж будуть затримки чи відсутність компенсації, то це погано вплине на наш тимчасовий коридор.
Наслідки російської атаки по одному з портів Одещини. 8 листопада 2023 року.
Фото: Facebook "Одеська обласна прокуратура"
Ми кваліфікуємо цю атаку як морське піратство? В правовому полі, що нам це дає?
Якщо це морське піратство, то ми маємо впливати на державу-пірата, через Міжнародну морську організацію, всією світовою морською спільнотою. Я нагадаю, що коли Росія вийшла з "зернової угоди", а Україна розпочала використовувати тимчасовий коридор, то росіяни погрожували нападом або затриманням цивільних суден, які прямують в українські порти. І навіть намагалися зробити це. В південно-західній частині Чорного моря був атакований турецько-грецький суховантаж. Його примусили призупинити хід, висадили туди доглядову групу. Але результат був зовсім не той, на який розраховувала Росія. Ціла низка країн тоді звинуватила державу-агресора в піратстві, в порушенні свободи судноплавства в міжнародних водах і пригрозила досить серйозними наслідками. Для росіян – це був "постріл собі в ногу". Бо це було турецьке судно, яке перебувало в турецькій економічній зоні, майже на межі турецьких внутрішніх вод. І реакція Туреччини тоді була досить жорсткою і болючою для росіян. Більше росіяни намагалися таких фокусів не витворяти.
Павло Лакійчук Фото: geostrategy.org.ua
Перша гарантія – це наші ракети "Нептун" і "Гарпун"
У селищі Чорноморське, в окупованому Криму, було уражено ще два російські швидкісні десантні катери. Тобто робота ведеться, щоб море ставало безпечнішим. Так?
В комплексі тактика Сил оборони України в Чорному морі спрямована на деблокаду України з моря. Важко, складно, але в цілому ми це досягли. Ще рік тому російські кораблі нагло перебували практично в прямій видимості від наших берегів і обстрілювали наше узбережжя, готувалися до десантних операцій. Зараз такого вони собі дозволити не можуть. І перша гарантія – це наші ракети "Нептун" і "Гарпун", які просто демонструють закриту для росіян зону на півдні Чорного моря. По-друге, це активна діяльність наших спецпризначенців по об'єктах ВМС противника в Криму, і не тільки. І по-третє, це політико-дипломатичні рухи нашого державного і військового керівництва, взаємодія з нашими партнерами.
Країни НАТО якось відреагували на цю атаку цивільного судна?
Поки що НАТО, як міжнародна організація, не привернула своєї уваги до цього інциденту. Я думаю, що це свідома політика не тільки Альянсу, а й України. Ми поки не загострюємо увагу на конкретному інциденті, аби пересвідчитися, що це не є новою російською тактикою. Або, якщо росіяни навіть наважилися на це, то даємо їм змогу "відповісти" і припинити ці атаки.
Міжнародні екологічні організації займають нейтральну позицію
Щодо екологічної безпеки у Чорному морі. Росія експлуатує достатньо великий флот "сірих" і "чорних" танкерів. В разі аварії, хто буде врегулювати збитки, хто з цим всім розбиратиметься?
Це питання досить складне. Діяльність цих "чорних" танкерів і зерновозів, які використовують росіяни "в темну" фактично для викрадення з півдня України збіжжя і металів, на жаль, в багатьох випадках вдається. І вдається це їм часто-густо за сприяння нейтральних держав. Тієї ж Туреччини, яка свідомо намагається виграти на таких незаконних або напівзаконних оборудках. До слова, дуже добре працює посол України в Туреччині, який це питання тримає на контролі і постійно висловлює нашу позицію турецьким партнерам. Причому аргументовану, підкріплену конкретними фактами. Це нелегка робота, яку проводять наші дипломати спільно з нашими громадськими розслідувачами. Але часто-густо вона дає результати.
А екологічні міжнародні організації могли б сказати про це своє слово, бодай теоретично?
Саме теоретично тут ключове слово. Міжнародні правозахисні екологічні організації, на жаль, займають занадто нейтральну позицію. Їхня діяльність часто-густо не відповідає задекларованим цінностям.