На фото Олег Немчінов. Фото прес служби.
— Як вплинула війна на державну службу?
Повномасштабне вторгнення вплинуло на держслужбу загалом. Багато як звичайних працівників, так і керівників з державної служби пішло до лав ЗСУ. Серед них понад 130 загиблих і понад 120 поранених. Багато працівників мали попередній фах, пов'язаний або з військовою службою, або зі службою в правоохоронних органах, або були офіцерами запасу.
— Щодо зарплат. Люди, які виконують подібні функції, але в різних держструктурах, можуть отримувати достатньо відмінні за розміром зарплати. Яке ваше бачення цього питання?
Зараз існує реальна диспропорція в зарплатах держслужбовців на однакових посадах. З'являється квазі-преміальний фонд, який використовується для стимулюючих надбавок, які при високих посадових окладах становлять понад 50%. І працівники таким чином мають додаткові доплати, так звані псевдопремії, які ніколи не були преміями, а були лише вирівнюванням на ринку праці достойного рівня оплати праці. Для місцевого рівня це була спроба оплатити мінімальну зарплату. В багатьох органах місцевого самоврядування є окремі програми, які з місцевого бюджету роблять цільові доплати держслужбовцям. Що запропоновано в урядовому законопроєкті №8222, який почав розроблятися у 2020 році і який вже підтриманий в першому читанні? Цей законопроєкт передбачав довгу імплементацію, а ми потребуємо зараз швидких рішень. При підготовці проєкту держбюджету на 2024 рік було взято за основу новели із законопроєкту №8222 про реформу оплати праці. 23 жовтня ухвалили розроблену держслужбою постанову Кабміну "Про класифікацію посад". В усіх центральних органах виконавчої влади, які потраплять під дію цього закону, треба провести класифікацію посад. Це так звані грейди. Є 27 груп посад, які повністю визначають основні сфери діяльності. Але ще є багато питань, які будуть врегульовані після другого читання. Є питання до нормотворчої діяльності Апарату Верховної Ради, Секретаріату Кабінету Міністрів, органів, які створюються президентом і які забезпечують життєдіяльність країни. Людина, яка виконує однакову функцію, але в різних органах, має мати однакову справедливу зарплату. Це перший крок класифікації посад. Другим кроком буде новий рівень посадових окладів. 70% фактичного заробітку держслужбовця має складати справедливий посадовий оклад. І 30% — це ті надбавки, які передбачені законом і які мають бути стимулюючими: це і вислуга, і преміальний фонд.
— До кінця року посади повинні класифікуватися та визначитися із зарплатами?
Центральний орган виконавчої влади може відмовитися від класифікації посад, але тоді він залишиться з "голими" посадовими окладами, без жодних стимулюючих надбавок і без можливості використовувати преміальний фонд. Якщо це центральний орган виконавчої влади, який має спеціальний статус, високі посадові оклади і йому при цьому ок, то він може не йти на класифікацію посад. Якщо ми говоримо про збільшення та зменшення, то буде скорочення там, де було неправдиве та неправомірне збільшення, буде вирівнювання по багатьох посадах, де були карколомні премії в 300-400%. Вони будуть знищені, а зарплата залишиться такою самою. Буде збільшено зарплату там, де посада є недооцінена. Це буде комплексний процес. Можливо, що хтось і втратить. Але загалом ми очікуємо вирівнювання диспропорції в тому, що зарплата має бути прозорою.
— Чи передбачається зменшення незайнятих вакантних посад, завдяки яким виплачувалися надбавки?
Так. Цієї лазівки в маніпулюванні більше не буде. Багато хто самостійно проведе оптимізацію. Є норма закону, яка говорить, що посади держслужбовців, які не заповнюються понад рік, можуть бути скорочені. Це наступний крок.
— Які тенденції щодо держслужби ви спостерігаєте?
Однією з вимог законопроєкту №8222 є стимулювання привабливості держслужби через прозорість та конкурентність оплати праці держслужбовця. Зараз ми змушені змістити акценти. Ми виходимо з реальних умов наявності коштів у держбюджеті. Зараз відчувається потреба у кваліфікованих кадрах. У нас є понад 200 тисяч державних посад, а заповнено лише 165 тисяч. Місця тих, хто на службі в лавах ЗСУ, займають випускники ВНЗ та працівники з народного господарства. Ми працюємо над тим, щоби на службу приходили ветерани. Мінветеранів працює із цим напрямком, також працюємо і ми через свої тренінгові центри. Це завдання на роки та на десятиліття. Також постане питання щодо підготовки кадрового резерву для деокупованих територій. Є різні оцінки в потребах.