Ярослав Железняк, ФОТО: goloszmin.org
Бюджет-2024: все, що заробляє держава – на війну, а все, що дають міжнародні партнери – на інші видатки
Ваші загальні враження про бюджет війни 2024 року. Що можна про нього сказати?
Якщо дуже відверто, то не сильно він відрізняється від цьогорічного бюджету. Головні моменти наступні. Перше, всі зароблені всередині держави гроші підуть виключно на безпеку і оборону. Планується, що заробимо ми за наступний рік 1,6 трлн гривень. І, як мінімум, стільки ж витратимо на військові видатки. Все інше, а це приблизно така ж сума, піде на виплату пенсій, зарплат, соціальних пільг. Це гроші, які нам доведеться залучати від міжнародних партнерів. Це приблизно 42 мільярди доларів. І це виклик, бо їх ще доведеться "вигризати" в прямому чи переносному сенсі цього слова. Але, я думаю, що в результаті ми отримано цю допомогу. Тому бюджет-2024 дуже простий: все, що заробляє держава – на війну, а все, що дають міжнародні партнери – на інші видатки.
Наскільки швидко вдасться все-таки доопрацювати проєкт держбюджету?
Слава Богу, це скликання парламенту закінчило ту ганебну практику, яка було в минулому скликанні, коли бюджет ухвалювали "під ялинку" і з величезною кількістю так званих депутатських "хотєлок". Бюджети, які були ухвалені в цьому скликанні, максимально йдуть по бюджетному графіку. Я не бачу поки жодного ризику, щоб ми відійшли від цього графіку. Є певні моменти, пов'язані зі змінами в Бюджетний Кодекс. З іншого боку, і це дуже добра новина для наших підприємців – другий рік поспіль ми "під ялинку" не змінюємо податки. Ми залишаємо податкову базу, якою вона є зараз. Всі ставки залишаються такими самими, що насправді дуже важливо для бізнес клімату.
Перерозподіл військового ПДФО у місцевих громадах. Наскільки це доцільно і, що конкретно дадуть такі зміни?
Маленька ремарка. Всі звертають увагу на військовий ПДФО ( податок на доходи фізичних осіб), але забувають другий важливий момент. Цим самим законом змінюється те, що тепер всі гроші, які раніше йшли в дорожній фонд, теж будуть спрямовуватись в загальний бюджет і теж підуть на армію. Щодо зміни по ПДФО. Я розумію, яку ціль переслідує Кабінет міністрів, бо мене теж достатньо сильно дратує та кількість доріг, яку почали робити наші місцеві органи влади. Особливо зараз, коли вони зрозуміли, що ці гроші в них заберуть. З іншого боку, давайте будемо об'єктивні, в нас є проблема з такими самими закупівлями і витратою грошей на державному рівні. Наприклад, чомусь закладено на Єдиний Марафон і навіть на закупівлю серіалів 1,7 млрд гривень. Це офіційна цифра, в наступному році хочуть закупити виробництво 53 серіалів. Мені здавалося, що ми нещодавно звільняли міністра Ткаченка саме за це. Чому не зроблена робота над помилками, не зрозуміло. Теж саме стосується збільшення фінансування Бюро економічного безпеки в 3,5 рази. Чесно кажучи, нічого доброго про цей орган від бізнесу я не чув. Тому коли ми говоримо про перерозподіл ПДФО, то треба говорити, куди ці гроші підуть. Я вважаю, що вони мають йти на Міноборони.
Ми збільшимо оподаткування банків у два рази
Ваша думка щодо збільшення податкового навантаження на банки?
Моя точка зору викладена в законопроекті, де збільшуємо оподаткування прибутків банків. Зараз є консенсусне рішення, яке не заперечує банківська сфера, яке підтримує Національний банк. Тобто на період війни, на два роки щонайменше, ми збільшимо оподаткування банків у два рази. Це буде справедливо. Банки справді заробили достатньо велику суму. Сподіваюсь, що всі підтримують. Скоро на Комітеті ми це рішення розглянемо.
Цього року інфляція виявилася меншою, ніж заклали в бюджет. Чого чекати наступного року?
В бюджеті не закладається інфляція. Це робиться макропрогнозом. І, відверто кажучи, не дуже сильно ми вміємо передбачати інфляцію. Але Національний банк – це єдиний орган державної влади, який відповідає за інфляційне таргетування. Наскільки я розумію, у них є план, як утримувати інфляцію в необхідних коридорах. Я думаю, що нас чекає подальше послаблення певних валютних обмежень, можливо, якісь коригування щодо курсу. А в держбюджеті інфляція впливає тільки на митні і трохи на податкові надходження.
Кілька слів про наповнення бюджету після усунення шахрайських схем
Наша Тимчасова слідча комісія працює по великому спектру економічних злочинів, зокрема і незаконний обіг тютюну. Щодо тютюну зараз була закрита одна з великих схем "Duty Free". Я сподіваюся, що це принесе до 10 мільярдів вже наступного року. Що інших сфер? Ми закрили величезну схему в гральному бізнесі. Для розуміння, гральний бізнес за серпень цього року заплатив податків в 23 рази більше, ніж торік. Тільки за серпень вони заплатили 2,1 мільярд гривень, тоді як за весь 2021 рік було лише 200 мільйонів. Сподіваюся, що це рішення теж принесе 10 млрд грн. Так само у нас є просування по нелегальному ринку пального, по "чорному" зерну. Ми закрили величезний шмат контрабандних потоків на митниці. І, як бачите, митниця виконує план, а не як минулого року 56% від бюджетного розпису. Тому наша Тимчасова слідча комісія може на цифрах показати, скільки десятків мільярдів ми принесли в державний бюджет.
Війна не прогнозована з точки зору фінансів
Скільки коштів і на що саме заклали в проєкті бюджету на соціальну підтримку військових та їхніх сімей?
Загальна сума – 1,6 трлн гривень. Величезна частина цієї суми – це видатки споживання, тобто зарплати, соціальні виплати. Але я нагадаю, що протягом цього року ми збільшили показник видатків на безпеку і оборону на 800 мільярдів – до 1,9 трлн грн. Тому, не звертайте і на це увагу. На жаль, війна не прогнозована з точки зору фінансів. Але позиція держави зрозуміла – всі необхідні гроші на армію ми знайдемо. Бажано, щоб це були внутрішні надходження або хоча б внутрішні запозичення. Але держава накопичила достатньо потужній валютні резерви, тому певний запас міцності ми маємо.
Очевидно, що рашисти не збираються завершувати війну. Є дані, що в бюджеті РФ наступного року на військові потреби буде спрямовано 112 мільярдів доларів. До чого нам треба готуватися?
Весь бюджет, як і всі основні макроекономічні статистичні цифри країни-агресорки, достатньо закриті. Вони, звичайно, можуть розповідати, що вони трильйон доларів заклали на щось. Але відношення до реальності це ніякого не має. Я б не робив з цього велику трагедію. Тому що, ще раз, у держави-агресорки величезні проблеми з економікою. Вони можуть розповідати все, що завгодно, але таких грошей у них немає і не буде. Бо санкції все ж таки працюють, хоч не так швидко і не так потужно, як ми на це розраховували.
Ваші міркування стосовно валового внутрішнього продукту. Економіка зараз загалом в кращому стані, ніж прогнозувалося?
ВВП, насправді, непогано зріс. Передусім тому, що достатньо низька була порівняльна база попереднього року. Але, давайте говорити відверто, ми значно перевищили очікування тих самих експертів МВФ або Світового банку. Чи є це нестримним успіхом? Звичайно, ні. 2022 рік значно вплинув на економіку з початком повномасштабної війни, з втратою підприємств, з виїздом людей за кордон, з релокацією, з відключенням електроенергії та так далі. На наступний рік теж закладено достатньо високе зростання ВВП, економіка поступово відновлюється. Чи є це достатнім? Однозначно ні. Але це точно краще, ніж падіння.
Заплановано підвищення мінімальних зарплат. Зарплати загалом підвищаться, ні?
Планується. 7100 гривень буде мінімальна зарплата, потім вона зросте протягом року до 8 тисяч. Також у бюджеті закладено певне збільшення зарплат для бюджетників. Але не треба забувати про те, що в нас була висока інфляція. Тому я б не сказав, що мінімальна зарплата якось впливає сильно на реальну зарплату. Але, так, підвищення закладається.