Фото: Facebook сторінка ВРУ
Це бюджет, який передбачає ще більше затягування пасків для звичайного українця
— Проєкт держбюджету на наступний рік у Верховній Раді. Давайте обговоримо його основні цифри.
Бюджет на наступний рік буде ще більш військовий, ніж цьогорічний. Тобто більшість його видатків будуть спрямовані на забезпечення сектору оборони. Це, якщо коротко. Якщо говорити про соціальні стандарти, то насправді ми до нього ставимося з критикою. Чому? Тому що мінімальні стандарти і прожитковий мінімум в бюджеті на наступний рік треба було б збільшувати, незважаючи ні на що. Тому що інфляційні процеси в країні насправді роблять простого українця, зокрема пенсіонера, ще біднішим. Тому наші пропозиції до цього бюджету будуть полягати в наступному: розуміємо, що запозичуємо багато, що нам дають наші партнери, але давайте також для тих людей, які не виїхали, а залишилися в Україні, будемо тримати мінімальні стандарти хоча б на рівні фактичного прожиткового мінімуму.
— Членкиня фракції партії "Слуга народу" Роксолана Підласа зазначила, що кошти на фінансування критично потрібних ремонтів або відбудов будуть передбачені в резервному фонді кошторису. На які ще видатки братимуть гроші з цього фонду?
Умови витрачання резервного фонду чітко передбачені в Бюджетному кодексі. Їх можна спрямовувати тільки на видатки, коли надзвичайна ситуація і потрібно одразу. Це не можуть бути жодні планові ремонти. Якщо це надзвичайна ситуація, паводок, або, наприклад, коли країна-агресорка підірвала Каховську дамбу, то тоді кошти Резервного фонду на такі надзвичайні видатки витрачаються. І це робиться за рішенням уряду.
— Водночас депутатка фракції партії "Європейська солідарність" Ніна Южаніна сказала, що вона ставить під сумнів додаткові надходження до бюджету в сумі понад 300 мільярдів. Ваша думка щодо цього?
Я також можу сказати, що дохідна частина держбюджету виконується дуже погано. Чому? Тому що падає економіка. Бізнес в Україні за ці роки, частково з об'єктивних причин, не може нормально розвиватися. А це все впливає врешті-решт на дохідну частину бюджету. І якщо ми подивимося на те, яким чином дохідна частина держбюджету сформована, то ми побачимо, що більше 20% валового внутрішнього продукту, або більше половини державного бюджету, становитимуть кошти, які мають надійти від запозичень. Від внутрішніх запозичень і від наших зовнішніх партнерів, які в такий спосіб підтримують воюючу країну.
— Загалом як ви оцінюєте бюджет на наступний рік?
Це бюджет, який передбачає ще більше затягування пасків для звичайного українця, ніж це було навіть у цьому році. Але я вам скажу одну, надзвичайно важливу, річ. Ми, як фракція Батьківщина, будемо все робити, щоб у цьому бюджеті передбачити хоч мінімальні можливості для того, щоб підтягнути соціальні стандарти. Щоб вибити кошти на лікування наших військових і забезпечити на належному рівні зарплати для наших захисників. Але ключовий момент має бути один - якщо ми не переможемо в цій війні, то жодні бюджети вже не матимуть ніякого значення. Все, що зараз треба робити всім нам, це консолідуватися навколо того, щоб забезпечити перемогу. Після перемоги будемо розбиратися з багатьма питаннями внутрішнього життя нашої країни. Зараз ключова задача – ворог, і це Російська Федерація. Нам важливо забезпечити в країні демократію, а не перейти до авторитаризму. Це один момент. І другий момент – забезпечити перемогу, а відтак всім необхідним Збройні сили України.
Прожитковий мінімум, який закладається в бюджеті, не відповідає фактичному його розміру на 60-65%
— Видатки на соціальний захист наступного року зростуть. Зокрема, прожитковий мінімум з 1 січня становитиме 2920 гривень. Інші соціальні стандарти теж зміняться?
Тут є одна дуже важлива річ. Прожитковий мінімум у нас, на жаль, затверджується впродовж певної кількості років адміністративно. Він не виходить з реалій фактичного прожиткового мінімуму. У нас був короткий період в історії держави, коли реальний прожитковий мінімум був затверджений бюджетом, і дорівнював фактичному. Зараз фактичний прожитковий мінімум на наступний рік, за підрахунками експертів, складає 8,5 тисяч гривень. Тобто це той мінімальний набір, який людина мусить витратити для того, щоб прожити місяць. 8,5 тисяч. А закладається 2900 гривень для працездатної особи. Тобто прожитковий мінімум, який закладається в бюджеті, не відповідає фактичному його розміру на 60-65%.
— До проекту бюджету ще вноситимуться зміни. Наскільки суттєво ця цифра може змінитись?
Маю дуже великі сумніви, що поданий урядом прожитковий мінімум і на ньому зроблені всі розрахунки бюджету, буде змінений в результаті його розгляду в Верховній Раді. Там можна буде поборотися тільки за окремі точкові зміни. Наприклад, для нашої команди ключовою річчю буде те, щоб збільшити коефіцієнт, по якому можна витрачати кошти на те, щоб надавати військовим максимально належне лікування. Тому ми добиватимемося того, щоб у проєкті бюджету-2024 і в цьогорічному забезпечити видатки на охорону здоров'я, а саме на лікування наших військовослужбовців.
— Які ще пункти державного кошторису потребують змін?
Нам треба подивитися, в першу чергу, на видатки, які йдуть на державний сектор. І спробувати всі зайві видатки скоротити максимально, щоб вони пішли на сектор безпеки і оборони. А відтак була змога скоротити дефіцит державного бюджету. Хоч трошки. Це дуже важливо.
Фото: Facebook сторінка Івана Крулька
Важливо, щоб принцип децентралізації зберігався
— Ідея переспрямувати частину ПДФО військовослужбовців із місцевих бюджетів до державного, а також скоротити норми відрахування звичайного ПДФО до 60%. Як ви загалом її оцінюєте?
Це окремий законопроект №10038. 20 вересня він розглядався в парламенті, набрав 236 голосів. Фракція Батьківщина не голосувала за цей законопроект в повному складі. Це кошти місцевих бюджетів. І, дійсно, є така пропозиція, щоби ПДФО всієї правоохоронної системи і Збройних сил спрямувати напряму до державного бюджету, створивши два спеціальні фонди. Половину коштів планують направити на Міністерство стратегічних галузей промисловості, іншу половину - на Держспецзв'язку. Скільки це коштів за рік? Це майже 100 мільярдів гривень, величезна цифра. За ці кошти місцеві бюджети могли б утримували в тому числі лікарні, садочки, школи і спрямовували величезну частину на допомогу армії. Зараз їх планують позбавити цього ресурсу. Ми вважаємо, що це нелогічно, тому що це кошти місцевих бюджетів, які були обіцяні при децентралізації. Ми можемо говорити про те, на що саме ці кошти можна спрямувати. Зокрема, на закупівлю військової техніки, дронів, на допомогу збройним силам. Але важливо, щоб принцип децентралізації в нас зберігався. Бо це зменшує корупційні чинники, ніж коли кошти консолідуються в одних руках.
— Тобто ці кошти передадуть не Міністерству оборони на військові видатки, а двом відомствам – Держспецзв'язку та Мінстраттехпром. Так?
Це дійсно так. І передбачається, що ці два відомства будуть ці кошти спрямовувати на сучасні розробки, які потрібні для війська. Але коли я прямо запитав представників уряду, а чи є в України потужності для того, щоб виробити в такий короткий період відповідну кількість дронів на таку суму, то мені відповіли, що вони сумніваються, що такі потужності є. Тому, з одного боку, я погоджуюся з тим, що кошти з військового ПДФО мають спрямовуватися на ЗСУ. Я підтримую власні українські військові розробки. Це треба робити. Але я вважаю, що розподіл військового ПДФО повинен бути справедливий, враховуючи місцеве самоврядування і ті видатки, які йдуть на місцях.