Арсен Жумаділов. Фото: kmsgov.ukma.edu.ua
"Вони це бачитимуть на Prozorro"
— Агенція цього року мала б оперувати сумою у 90 млрд гривень. Як ви бачите можливість прозвітувати перед суспільством, що ця сума була витрачена на найкращі товари для війська за найнижчими цінами?
Коли ти чітко розумієш, що ці кошти є публічними, тобто коштами платників податків, то просто маєш виконати свою функцію якісно та ефективно. Щодо цього масштабу, то скажу, що насправді не так важливо, на яку суму закуповувати. Бо всі закупівельні процеси є схожими, якщо вони чітко виконуються "від а до я". Чи це закупівля на один мільйон, на сто мільйонів, чи на десять мільярдів. Має бути проведено аналіз ринку, пропрацьовано вимоги до постачальника і до товару, має бути чіткий прозорий тендер, зрозумілий для всіх учасників, у системі Prozorro. Мають бути вибудувані адекватні відносини у сенсі виконання контракту, аби постачальник точно розумів, які від нього очікування. Не так важлива сума, як ширина та специфіка номенклатури закупівель. Як прозвітувати за 90 млрд гривень? Так само, як ми звітували за укладання контрактів на суми дещо менші, коли запускали Державне підприємство медичних закупівель України. Усе те, що ми закладаємо у тендерну документацію стосовно законтрактованих нами контрагентів, буде видно в системі Prozorro. Ми точно вибудовуватимемо зрозумілі транспарентні відносини з усіма стейкхолдерами, в тому числі з інституціями громадянського суспільства та ЗМІ, щоб вони розуміли, що ми робимо, навіщо і чому саме так. Вони це бачитимуть на Prozorro. Адже просто бачити інформацію чи розуміти її — це дві великі різниці. І ми щоразу будемо переконуватися у тому, що люди точно розуміють наші дії.
— Ви у багатьох інтерв’ю кажете "ми". Хто такі "ми"? Хто і чим займається в Агенції оборонних закупівель?
Це я та люди, з якими ми вже певний час працюємо разом, а також ті, з якими будемо працювати. Ми дуже відкриті в тому, кого ми шукаємо для роботи у цій Агенції. Зараз ми розпочали відповідні процеси рекрутингу — попереднього відбору майбутніх співробітників. Це ті люди, для яких спільними є цінності служіння, відкритості, патріотизму і всього, що ми вкладаємо у поняття нульової толерантності до корупції. Ми будемо розбудовувати команду, в якій кожен член і членкиня розділяють ці принципи та підходи. На якомусь етапі ця організація має працювати далі вже без моєї участі, тобто повинна сформуватися інституція, яка встановила певні правила гри, зрозумілі для всіх. І ці правила виконуються безвідносно до персоналій, які стоять на чолі цієї організації.
Рекрутинг із чотирьох етапів
— Чи справді будь-яка людина з відповідними цінностями та кваліфікацією може спробувати свої сили і влаштуватися на цю роботу?
Ми говоримо про те, що шляхом оголошення на Фейсбуці або надсилання резюме людина може просто зайти у процес рекрутингу, який складається із чотирьох етапів. Якщо всі етапи пройдені успішно, то людина дійсно може бути працевлаштована в нашій Агенції, незалежно від того, знайомі ми з нею чи ні. Знайомство зі мною не є ні перевагою, ні недоліком для влаштування на цю роботу.
Чотири етапи:
1) співбесіда з рекрутером;
2) співбесіда з безпосереднім керівником у моїй особі;
3) виконання тестового завдання;
4) перевірка, чи не притягалась людина до тих чи інших видів відповідальності, які унеможливлять її працевлаштування.
Якщо за результатами цих етапів буде позитивна оцінка, то людина може бути працевлаштована в Агенції.
А що з електронними деклараціями?
— А що з електронними деклараціями кандидатів на роботу та вашою особистою декларацією?
Якщо йдеться про керівну ланку та посадових осіб, які, згідно із законодавством, мають подати електронні декларації, то всі кандидати на такі посади їх подадуть, звісна річ. Свою декларацію я точно подам, якщо законом буде встановлено обов’язок її відкрити. Якщо такого обов’язку не буде і це буде право декларанта, відкривати її чи ні, і на тому етапі не виникнуть безпекові ризики, а на номенклатуру не поширюватиметься режим державної таємниці, то я відкриватиму декларацію. Якщо такі ризики з’являться, то я буду радитися з внутрішньою службою безпеки.
— Чи будете ініціювати створення Наглядової ради Агенції оборонних закупівель?
Така ініціатива була запропонована ще попереднім міністром Олексієм Резніковим у червні цього року з тим, щоб ми запровадили практику корпоративного управління. Ми розробили проєкт змін до статуту та положення про таку Наглядову раду. Зміни до статуту були затверджені наказом міністра, зараз вони мають бути зареєстровані. Тобто на цьому підприємстві дійсно працюватиме орган управління — Наглядова рада, яка буде утворюватися з числа незалежних членів та представників держави. Я переконаний, що створення Наглядової ради як органу управління є важливою передумовою для сталого розвитку підприємства. Якщо її немає, то підприємство щоразу потрапляє у ситуацію, коли політична воля того чи іншого міністра може кардинально змінити курс підприємства, тож ми не можемо говорити про стратегічний розвиток та зрозумілі правила гри.
"У нас в середньому раз на два з половиною роки змінюються міністри в усіх відомствах"
— Як діє Наглядова рада?
Наглядова рада має виконати три головні функції.
Перша — затвердити стратегічні документи, тобто стратегію розвитку підприємства, фінансовий план, та підтвердити, що запропоноване бачення менеджменту є справді якісним і його можна впроваджувати.
Друга — проконтролювати виконання такої стратегії, тобто щоразу це має бути звіт від керівника, аби Наглядова рада переконалася, що стратегія виконується. Якщо стратегія не виконується, то можуть поставити питання про звільнення керівника.
Третя — функція стратегічного консультанта, тобто Наглядова рада має включати до складу людей, які справді є фахівцями високого рівня у своїй справі, для того щоб залучати найкраще бачення і допомогти менеджменту у виконанні тих чи інших завдань. Саме Наглядова рада забезпечує сталість. Тому що у нас в середньому раз на два з половиною роки змінюються міністри в усіх відомствах, відповідно — на певному відрізку часу міністр може не зорієнтуватись у тому, чим саме займається підприємство, і може мати приватні інтереси, які він захоче зреалізувати через це державне підприємство. Тобто є ризики, які можуть матеріалізуватися, і саме Наглядова рада слугуватиме тим буфером, що унеможливить вплив цих ризиків на діяльність організації.
— Які критерії для потенційних кандидатів до Наглядової ради Агенції з оборонних закупівель?
Наглядова рада формуватиметься тоді, коли запуститься власне Агенція і матиме бюджет, достатній для створення Наглядової ради. Я планую, що це буде в наступному році. На відміну від заповнення вакантних посад у самій Агенції, добір кандидатів у незалежні члени Наглядової ради — це дещо інший процес. Це спеціальний пошук людей, які мають відповідний фах та знання. Як правило, цей пошук доручають спеціальній агенції, котра розуміє, де шукати таких людей та як із ними говорити. Це дещо інший рекрутинг. Що саме ці фахівці мають знати? Звісно, це фінанси та аудит, закупівлі та постачання, інформаційні технології та відповідна інфраструктура, адже у нас буде багато діджиталізованих рішень, автоматизація процесів, тому важливо мати експертизу у сфері штучного інтелекту. А також експертизу в особі незалежного члена, який знається на стандартах НАТО, євроатлантичних інтеграційних процесах, для того щоб наше підприємство відповідало міжнародним стандартам. Це має бути когорта людей із різним бекграундом, які мають відповідний фах. Чи це можуть бути іноземці чи лише наші співгромадяни? З огляду на те, що в деяких випадках у нас може поширюватися режим державної таємниці або обмеженого користування інформацією, перевага буде надаватися резидентам, тобто громадянам України. Я знаю багатьох наших співвітчизників, які є точно ціннісними та професійними, і вони точно могли б бути гідними членами такої Наглядової ради.