Фото: колаж Українське Радіо
Одна з ключових ініціатив – впровадження електронного кейс-менеджменту
Як зазначив Костянтин Кошеленко, зараз спеціалісти соціальної роботи, по суті, використовують застарілі методи для збору інформації і оформлення справ – більшість документів оформляється та зберігається на папері. Таким чином, додав посадовець, одна з ключових ініціатив його команди — це є саме впровадження електронного кейс-менеджменту: "Це такий системний підхід до управління ведення випадком. Тобто структуроване надання послуги і підтримки для вирішення індивідуальних потреб людини. Це передбачає використання комп'ютерних процесів на всіх етапах - від аналізу потреб до оцінки результатів надання соціальних послуг. І таким чином в єдиному електронному захищеному форматі зберігається вся інформація про наших клієнтів-громадян, їхні потреби, плани, результати".
Портал і застосунок Дія – це для нас пріоритет
Заступник міністра додав: "Ми працюємо над тим, щоб 100% таких затребуваних соціальних сервісів громадянам надавалось дистанційно. І портал, і застосунок Дія — це для нас пріоритет. Вже зараз із того, що ми напрацювали разом з Міністерством цифрової трансформації і Пенсійним фондом, доступні наступні послуги:
- соціальна допомога для ВПО, так звана допомога на проживання. Вона доступна в застосунку Дія і можна як зареєструватись, так і знятися з реєстрації і змінити адресу. Це все робиться прямо в застосунку. За весь час більше 1,5 мільйона українців скористались цим сервісом. Це більше третини всіх людей, які взагалі зареєструвалися як ВПО. І тут важливо, мабуть, сказати, що в часи війни, в часи повномасштабного вторгнення, це вже не тільки про зручність для людей, про ефективність роботи держави, а це і про безпеку. Адже люди, які скористалися сервісом дистанційно, вони нікуди не їдуть, не наражають себе на небезпеку, не стоять у чергах, це відбувається дистанційно;
- За таким же принципом на порталі Дія доступне і отримання житлової субсидії;
- Також доступне призначення і перерахунок пенсії. Наприклад, такими пенсійними сервісами скористалися вже більше ніж 100 тисяч разів;
- Унікальна послуга — це єМалятко, яка об'єднала одразу 9 сервісів для молодих батьків. Ці сервіси, необхідно оформити при народженні дитини, вони робляться одночасно. Це замовлення свідоцтва, це присвоєння коду, це допомога при народженні, допомога на дитину з багатодітної сім'ї, грошова компенсація за пакунок малюка, тощо. Тобто буквально в одному сервісі все, що потрібно батькам дитини, що народилось".
Костянтин Кошеленко також анонсував, що вже з наступного понеділка на порталі "Дія" стануть доступними ще чотири соціальні сервіси, а саме:
- допомога при усиновленні дитини;
- допомога людині, яка доглядає за хворою дитиною;
- допомога особам з інвалідністю дитинства та дітям з інвалідністю;
- допомога на дитину одинокій матері або батьку.
"Я рекомендую дивитися не тільки в застосунок, який доступний в смартфоні, а й портал Дія. Там багато різних сервісів, один з яких соціальний, створений буквально в минулому році і активно розвивається. Зараз в Україні, на жаль, багато дітей залишається без батьків. І такий комплекс послуг з усиновлення він актуальний, і його актуальність зростає. Прямо на порталі Дія зараз люди можуть податися і отримати первинну консультацію з усиновлення. А потім зареєструватись кандидатом на усиновлювача. Це спрощується один із найбільш бюрократичних непрозорих процесів. Ми продовжуємо працювати над тим, щоб він проходив швидко та ефективно. І зараз люди, які задумались про усиновлення, необов'язково повинні йти особисто в Службу у справах дітей, а можуть розпочати цей шлях на порталі Дія", — додав посадовець.
Фото: Українське радіо/Костянтин Кошеленко
Не рекомендуємо пробувати податися на якусь соціальну допомогу з підробленими документами
Костянтин Кошеленко також зауважив, що завдяки модернізації Єдиної інформаційної системи у соціальній сфері, первинна верифікація соцвиплат стала доступна вже на етапі введення даних: "Ми для цього будуємо інформаційні обміни. Більш ніж 50 таких обмінів з різними державними реєстрами та системами. Таким чином, інформацію про громадянина ми отримуємо автоматично, швидко і гарантовано перевірено. І вже немає потреби по тим обмінам, які побудовані, приносити якісь довідки, підтверджувати якимись паперами інформацію, яка і так є у державі. Таким чином, завдяки цим обмінам, інформація проходить перевірку у державних реєстрах вже наперед. Тому не рекомендуємо пробувати податися на якусь соціальну допомогу з підробленими документами. Система вже такі випадки унеможливлює. І, в принципі, прискорює прийняття таких якісних рішень щодо надання соціальної допомоги".
Внутрішньо переміщена особа теж може отримувати субсидію
Водночас заступник міністра нагадав, що подати документи про призначення субсидії можна дистанційно і на веб-порталі Пенсійного фонду. Там треба пройти авторизацію за допомогою кваліфікованого електронного підпису. В кабінеті обрати відповідну форму, заповнити її надіслати цю заявку в Пенсійний фонд: "Для отримання субсидії потрібні такі документи: це заява про призначення субсидії; декларація про доходи та витрати, в якій декларується склад домогосподарства; паспорт та реєстраційний номер обліку платника податків. А якщо ми говоримо про субсидію переселенцям саме, то внутрішня особа, яка не зареєстрована, але фактично проживає в житловому приміщенні, без укладання договору оренди, може отримувати субсидію. В такому випадку до заяви про призначення необхідно додати документи, які підтверджують проживання за фактичною адресою домогосподарства, яке подає заявку на субсидію. Тобто це, по суті, довідка про взяття на облік переміщеної особи".
Багато міжнародних організацій приймають заявки і здійснюють виплати самостійно на своїх сайтах
Стосовно виплат міжнародних гуманітарних благодійних організацій, то Костянтин Кошеленко зауважив: "Важливо розуміти, що вони допомагають не абсолютно всім громадянам. У кожної з таких організацій є визначений бюджет, своя цільова група людей, яким вони допомагають. І, звісно, таким чином вони покривають не всіх людей, не всі групи, не у всіх регіонах. Це вибір цих міжнародних організацій, які бажають допомогти. На певних етапах минулого року ми допомагали їм передавати ту інформацію по людях, яка їм була потрібна. А саме банківські реквізити тих громадян, яких вони запитували, для того, щоб вони здійснювали виплати. Також багато міжнародних організацій приймають заявки і здійснюють виплати самостійно на своїх сайтах. Тож, якщо ви бажаєте отримати допомогу якоїсь конкретної міжнародної організації, варто звертатися до неї — дивитись на критерії, за якими вона допомогу надає, і звертатися, використовуючи її сайт, контакт-центр, тощо".
Необхідні нові сервіси для реагування на виклики
Що ж до планів, то у Мінсоцполітки запевнили, що цифрова трансформація не зупинятиметься. Хоча й впроваджують її, по суті, без використання бюджетних коштів. "Декілька місяців ми проводили розмову з міжнародними організаціями. І зараз за підтримки Всесвітньої продовольчої програми, за підтримки UNICEF, TAPAS, Фонду Східної Європи, ми маємо можливість далі цифровізувати соціальні послуги. Це нам дає стійкість, безперебійність соціальних виплат, надання допомог. Тобто ми впевнені, що в будь-якій ситуації наші IT-системи стійкі і працюючі, люди отримують соціальну підтримку. Крім іншого, дає нам можливість реагувати швидко. Наприклад, в минулому році ми швидко побудували сервіси для ВПО. В цьому році відбулась катастрофа в Новій Каховці і ми відреагували додатковими державними виплатами, побудували ці сервіси і процеси. Таким чином ми і далі плануємо: перше, забезпечувати стійкість, безперебійність виплат; друге, створювати ті необхідні нові сервіси для реагування на виклики, з якими стискаємося під час повномасштабного вторгнення; і третє, по плану впроваджувати зручну, цифрову, безпечну для громадян державу", — підсумував Костянтин Кошеленко.