Перевірка мостів у Києві 15 липня 2023 року. Фото: Суспільне/Ліля Гончарук
Обстежено понад 25 тисяч мостів в Україні
За достатньо короткий період комісії вдалося зібрати інформацію щодо цілої низки технічних показників мостових споруд, розташованих абсолютно на всіх автомобільних дорогах як загального користування, так і вулицях населених пунктів, а також по залізницях України, переконує Артем Безуглий. "Це інформація про понад 25 тисяч мостів. Реальний їхній технічний стан справді є критичним, йдеться про 24%. Це означає, що 9% мостів перебувають у 5-му аварійному стані та 15% — у 4-му передаварійному стані. Аварійний стан — це коли міст має достатньо серйозні дефекти основних елементів, що по суті спричиняє втрату вантажопідйомності в обсязі понад 40%. Мости у 5-му стані потребують особливої уваги і вжиття низки заходів. Наприклад, це може бути обмеження швидкості руху, обмеження ваги, негайний капітальний ремонт або реконструкція, треба робити підсилення шляхом встановлення тимчасових опор. У нас аварійні мости як правило експлуатуються, на жаль. Але вони потребують особливої уваги. У світі дуже активно застосовують системи автоматичного моніторингу транспортних споруд, коли спеціальні датчики монтують на основні елементи і ведуть спостереження у режимі онлайн за цим мостом".
В Україні близько 28 тисяч мостів та 4 основних балансоутримувачі
За майже 6 тисяч мостів відповідає "Агентство відновлення" або колишній "Укравтодор", розповідає Артем Безуглий. "Це мости, розташовані на автомобільних дорогах загального користування державного значення, тобто ці дороги лежать поза межами населених пунктів та з’єднують великі міста. Ще 10 тисяч мостів перебувають у сфері управління обласних військових адміністрацій. Це мости, розташовані на дорогах місцевого значення і поєднують села або села з райцентрами, переважно це малі мости. Близько 6 тисяч мостів — у сфері управління органів місцевого самоврядування, це фактично міста і села. І ще понад 6 тисяч мостів перебувають у власності "Укрзалізниці". Таким чином, ми маємо в Україні близько 28 тисяч мостів та 4 основних балансоутримувачі".
Артем Безуглий. Фото: uk.wikipedia.org
Відповідальність за стан мосту несе балансоутримувач
Відповідальність за стан мосту несе балансоутримувач, саме він зобов’язаний належним чином утримувати кожен міст, вживати всіх необхідних заходів з експлуатаційного утримання, призначати вчасно комплекс протиаварійних та ремонтних робіт, зазначає експерт. "Коли є мостова споруда і виявлено певні дефекти, їх треба усувати під час експлуатації при перших проявах. Тому що на початкових етапах процес усунення буде значно дешевшим, ніж коли розвиток дефектів призведе до критичної ситуації. Нам треба розуміти, що кожен балансоутримувач зобов’язаний регулярно обстежувати мости, аби розуміти їх реальний стан. У нас дуже серйозна ситуація в тому, що по 36% мостів балансоутримувачі взагалі не володіють інформацією щодо реального технічного стану споруд. Їх ніколи не обстежували. По обласних військових адміністраціях відсоток обстежених мостів складає 60%, а щодо мостів на комунальних дорогах — 45%. Нерозуміння реального технічного стану мостів ставить під загрозу і життя, і безпечне перевезення вантажів та пасажирів. Тому важливо кожному балансоутримувачу належним чином виконувати свої функції. Відповідно — обстежувати мости раз на 3-4 роки. А якщо це аварійний міст, то він підлягає регулярному спеціалізованому обстеженню раз на рік".
Капітальний ремонт середнього мосту може коштувати до 300 мільйонів гривень
"Ми пам’ятаємо, що була програма президента України "Велике будівництво". Упродовж 2019-21 років дуже активно ремонтували мости на дорогах державного значення, було відновлено 634 споруди, що стало справжнім рекордом. Безперечно, відновлення мостів потребує великого фінансового ресурсу. Не можна назвати одну цифру в середньому, але щоб зрозуміти порядок — це сягає сотень мільйонів гривень. Тобто капітальний ремонт середнього мосту може коштувати 150-200-300 мільйонів, залежно від ухвалених проєктних рішень. Зараз фінансовий ресурс обмежений, оскільки основні видатки держави спрямовуються на оборону. Але важливо пам’ятати, що мости також впливають і на оборону, бо ними рухаються військові та гуманітарні вантажі".
Скільки мостів зруйновано або частково пошкоджено через російську агресію?
Зараз дуже важко встановити точну кількість зруйнованих мостових споруд, тому що багато з них розташовані на окупованій території, відповідає на це запитання Українського Радіо Артем Безуглий. Але на підконтрольній Україні території була проведена оцінка, яка показала, що на дорогах загального користування зруйновано 346 штучних споруд, із них на державних дорогах 157. Дуже важливо, що "Агентство відновлення" вже забезпечило проїзд по 85 зруйнованих мостах, побудувавши тимчасові переправи. Це модульні конструкції, які дуже швидко монтуються. Тут нам багато допомагають наші закордонні партнери, резюмував Артем Безуглий.