Українських льотчиків навчатимуть пілотуванню F-16 тренери з 11-ти держав — експерт

Українських льотчиків навчатимуть пілотуванню F-16 тренери з 11-ти держав — експерт

Українських льотчиків навчатимуть пілотуванню американськими винищувачами F-16 тренери з 11-ти держав. Це відзначив в ефірі Українського Радіо військовий експерт, оглядач Defense Express Іван Киричевський. Досвідчених льотчиків-винищувачів одразу вчитимуть воювати на F-16, бо українські пілоти є настільки грамотними, що для них можна стиснути програми підготовки і вони зможуть все освоїти. Також навчатимуть молодих льотчиків. При цьому варто зважати, що апаратура натівського стандартного літака міряє все у футах, милях, а не в метрах і кілометрах. Навіть пересадка українських пілотів на модернізовані апаратурою за натівськими стандартами МіГи-29, надані Повітряним силам ЗСУ Польщею та Словаччиною, не була швидкою, констатує експерт.

0:00 0:00
10
1x

Винищувач F-16. Автор фото: Capt. Tana R.H. Stevenson, U.S. Air Force

"Усе у футах, милях, а не в метрах і кілометрах"

Українських льотчиків навчатимуть пілотуванню американськими винищувачами F-16 тренери з 11-ти держав. Це відзначив в ефірі Українського Радіо військовий експерт, оглядач Defense Express Іван Киричевський. Він розповідає, що формати бойової підготовки будуть найрізноманітнішими, але все ж варто розподілити сам процес навчання на F-16: спочатку вчитимуть саме літати, а вже потім – виконувати бойові завдання. "Досвідчених льотчиків-винищувачів одразу вчитимуть воювати на F-16, бо українські пілоти є настільки грамотними, що для них можна стиснути програми підготовки і вони зможуть все освоїти". Також навчатимуть молодих льотчиків. Але, зауважує військовий експерт, ця історія (щодо молодих пілотів) розрахована на кілька років. "Починатимуть їх учити на легких простих літаках, які переведуть на метричну систему. Бо апаратура натівського стандартного літака міряє все у футах, милях, а не в метрах і кілометрах. Навіть пересадка українських пілотів на МіГи-29, надані Повітряним силам Збройних сил України Польщею та Словаччиною, модернізовані апаратурою за натівськими стандартами, не була такою швидкою, як уявлялася спочатку. Хоча здавалося б: взяли той літак і пересіли на нього? Але треба перелаштуватися під всю цю систему". А от чи буде навчання пілотів у США F-16, то про це ніхто не говоритиме, підкреслив експерт. 

Чехія передала Україні симулятор для підготовки пілотів до роботи на літаках F-16, повідомляв сайт Офісу президента України. Як це оцінити?

Те, що передали Україні чехи для навчання пілотів, можна назвати більше саме симулятором, аніж тренажером на F-16, переконує Іван Киричевський. Якщо говорити про потенціал співпраці з Чехією та багаторічних зусиль щодо покращення рівня української авіації, то президент Чехії Петр Павел неодноразово пропонував Україні долучитися до проєкту навчального бойового штурмовика, відомого під індексом L259 або LA259. "І ця історія для України перспективна і потрібна. Навчальний літак, який зараз використовується Повітряними силами України — L39. Він був виготовлений ще за радянських часів у Чехословаччині. Його треба замінювати. L259 — це пік модернізації, це те, що змогли витиснути з нього чехи". На ньому можна не лише вчити українських пілотів, переконаний експерт, але він може збивати малорозбірні повітряні цілі типу дронів "Шахед". Іван Киричевський вважає, що Україна також повинна виявити ініціативу: чехів цікавлять українські двигуни. "Тоді треба зробити цей проєкт, щоби за кілька років (бо навчальний літак зробити не так швидко) були нові "літаючі парти", які дозволили б далі масштабувати пересадку наших пілотів на сучасні літаки". Самі чехи зараз літають на шведських винищувачах Gripen, які вони орендують. У проміжку 2030 років вони пересядуть на новітні F-35, резюмував Іван Киричевський.

Іван Киричевський. Фото: ФБ-сторінка Івана Киричевського

КОНТЕКСТ

Президент США Джо Байден схвалив 8 серпня нинішнього року тренування українських військових на американських винищувачах F-16. Як зазначила заступниця речника Пентагону Сабріна Сінгх, яку цитує "Укрінформ", "процес підготовки українських пілотів на винищувачах F-16 очолюють Данія і Нідерланди. Президент Байден "дав зелене світло", щоб дозволити і підтримати процес навчання".

Відповідно до домовленості, укладеної 11 липня нинішнього року державами на полях саміту НАТО у Вільнюсі, "коаліція винищувачів" почне підготовку українських льотчиків на F-16 у серпні в Данії. Водночас у Румунії створять центр підготовки пілотів для керування винищувачами F-16, яким зможуть користуватись члени НАТО і держави-союзники, зокрема Україна.

Речник командування Повітряних сил України Юрій Ігнат повідомив 17 липня нинішнього року, що очікується виїзд на навчання першої групи майбутніх українських льотчиків F-16. Група опанувала англійську авіаційну термінологію і готується до виїзду. Дату виїзду речник тоді не назвав.

Українські льотчики здатні навчитися пілотувати американські винищувачі F-16 за 4 місяці. Це констатував 20 травня нинішнього року в ефірі Українського Радіо генерал-лейтенант у відставці, заступник начальника Генштабу ЗСУ (2006-2010 роки) Ігор Романенко. Генерал назвав такий термін, відштовхуючись від висновків американців, коли ті оцінили тестування українських пілотів на авіатренажерах. Романенко констатує: на зараз Україні потрібні 3-4 ескадрильї по 12-14 літаків F-16. Йдеться про перший етап можливого поповнення українського авіапарку. Ця кількість американських винищувачів дозволить завдавати удари по цілях російських окупантів у глибокому тилу – на відстань понад 200 км. За словами Ігоря Романенка, ВПС різних держав світу мають 4,5 тисячі літаків F-16 (відомо про лише 10 його основних різновидів, а ще є велика кількість локалізованих та модернізованих версій. F-16 спроєктували 49 років тому, на сьогодні він залишається основою повітряних сил багатьох країн світу-ред.). Мають ці винищувачі у себе на озброєнні, зокрема, Нідерланди та Польща. Велика Британія разом із Нідерландами вивчає питання акумулювання коштів на закупку цих літаків для України. "Найбільш потужними бойовими літаками залишаються американські. І дозвіл на їхнє використання починається зі США. Показовою була ситуація із танками для ЗСУ, вона повторюється і з літаками".