Одне із суден, що перевозять Чорним морем українське зерно. Фото: ФБ-сторінка Мінінфраструктури України
"Усю акваторію Чорного моря ми перекрити не можемо. І все одно не буде в морі захисту від літаків"
Павло Нарожний передусім розглянув найгірший сценарій: якщо Росія наважиться спробувати топити кораблі зернового коридору. Загрозами з боку РФ він назвав велику кількість літаків, розміщених на території анексованого Криму, бо вони мають потенціал завдавати ударів по зерновозах. У окупантів є угруповання кораблів та підводних човнів. Також росіяни можуть перекрити всі шляхи входу і виходу у Чорне море мінними полями. І з цими трьома загрозами треба щось робити, каже Павло Нарожний.
"Щодо збивання літаків, то у нас немає далекобійних систем ППО, які могли б це зробити". Patriot розташований не в Одесі (судячи з того, що вдалося збити не всі російські ракети, запущені по Одесі), але дуже далеко цей комплекс усе одно дістати не зможе, бо його дальність 140 км. Щодо мінних загроз, то "ми отримали певну кількість кораблів-тральщиків, але наскільки ними реально зняти цю мінну загрозу, сказати важко. Невідома ані кількість, ані можливості цих кораблів. Що стосується підводних човнів, то у нас немає жодних засобів, щоби їх знищувати, ми нічим не можемо по них вдарити". Протидіяти російським надводним кораблям ми можемо протикорабельними ракетами "Нептун", каже Павло Нарожний, їхня дальність становить 280 км. Цю ракету теоретично можна встановити на ракетний катер, який може прикривати від ворожих кораблів у морі зернові коридори. Є також у нас "Гарпун", який передала Данія. Але ці ракети запускаються із землі, їхня дальність буває різною – максимальна 315 км. "Усю акваторію Чорного моря ми перекрити не можемо. І все одно не буде в морі захисту від літаків, це основна загроза".
У ООН військ немає
Що стосується ООН (однієї зі сторін зернової ініціативи – ред.), то організація не має жодних військ, нагадує Павло Нарожний. "ООН може звернутися до своїх членів, до конкретної окремої країни, які можуть перенадати свою військову допомогу. Жодна держава світу не зможе виставити весь комплекс захисту (це і система ППО, і протичовнова система ППО, і мінна система), який би захистив на морі зерновози, крім США", — констатує експерт.
Павло Нарожний. Фото: ФБ-сторінка Pavlo Narozhnyy
Якщо Україні нададуть сучасні літаки, комплекс безпілотників, то ми самі захистимося
Якщо Україні нададуть сучасні літаки, комплекс безпілотників, літаки дальньої радіолокаційної розвідки, то захист зернового коридору стане можливим, каже Павло Нарожний. "Якщо нам їх передадуть, то ми самі спроможні будемо захиститися. Але наразі я не вірю в такий розвиток подій".
При супроводі держав-партнерів будуть провокації з боку РФ
Якщо країни-партнери погодяться супроводжувати своїми кораблями вивезення з України зерна, то будуть провокації з боку РФ, переконаний Павло Нарожний. Провокації, але не атаки літаками, кораблями чи субмаринами, уточнює він. Такі атаки малоймовірні. РФ усвідомлює обмежені можливості Чорноморського флоту та потенціал своєї армії, тому удари при супроводі держав-партнерів перевезення з України зерна навряд чи сталися б. Але якісь локальні конфлікти, провокації можливі, зауважує фахівець.
Шлях через Констанцу
Для вивезення зерна з українських портів знайдуть обхідний шлях морем, припускає Павло Нарожний. Адже "у нас залізниця неспроможна такі великі об'єми постачати: 30-35 мільйонів тонн — максимум, який вона може пропустити в той бік", констатував експерт. І цей обхідний шлях може бути через Констанцу (головний порт Румунії, на березі Чорного моря – ред.)
17 липня цього року Кремль заявив про зупинку дії "зернової угоди". Також Росія оголосила про відкликання гарантій безпеки судноплавства в рамках Чорноморської зернової ініціативи. Президент України Володимир Зеленський наголосив, що своїми діями РФ зриває домовленості з Туреччиною та ООН. Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба в інтерв’ю CBS констатував, що вихід Росії із зернової угоди призведе до зростання світових цін на агропродукцію та загрожуватиме голодом населенню багатьох держав світу. Зеленський повідомив, що надіслав офіційні листи президентові Туреччини Ердогану та генсеку ООН Гутеррешу з пропозицією продовжити роботу "зернової угоди" або її аналогу в тристоронньому форматі.
Як заявили у Міноборони Росії ввечері 19 липня, з 20 липня всі судна, що прямують в акваторії Чорного моря в українські порти, розглядатимуться РФ як потенційні перевізники військових вантажів. Відповідно, країни прапора таких суден вважатимуться "залученими в український конфлікт на боці київського режиму". Зі свого боку, Міноборони України попередило 20 липня, що з 00:00 21 липня всі судна, які прямують в акваторії Чорного моря у напрямку морських портів РФ та українських морських портів, що перебувають на тимчасово окупованій Росією території, можуть розглядатися Україною, як такі, що перевозять вантажі воєнного призначення з усіма відповідними ризиками.
Президент Туреччини Реджеп Таїп Ердоган вірить у можливість продовжити Чорноморську зернову ініціативу після його майбутніх переговорів із Володимиром Путіним.