Фото: НПУ
З яких причин до повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України іноземці намагалися приїхати до України через фіктивні шлюби? І з яких країн насамперед?
В пояснювальній записці до закону згадуються ті країни, з яких емігрантів було найбільше. А, крім них, це країни Східної Азії і країни Африки.
Прибуття в Україну і оформлення фіктивного шлюбу давало їм більше можливостей, як емігрантам, у отриманні посвідок, а також у подальшому працевлаштуванні. А далі, зважаючи на те, що Україна — це Східна Європа, вони мали більше можливостей переїхати в країни Центральної та Західної Європи, легалізуючи свій статус в нашій країні.
Тобто, вони залишатися в Україні не збиралися, а використовували її, як перевалочний пункт для того, щоб виїжджати далі?
Не зовсім так. Багато вихідців з бідних країн Азії та Африки, намагалися займатися в Україні підприємницькою діяльністю і влаштовувати тут своє життя, якщо вони не бачили перспектив рухатися далі в Європу. Багато хто сприймав нашу країну, як кінцевий пункт призначення, тому що рівень життя і можливості в Україні досить хороші, порівняно з їхніми країнами.
Як змінилася ситуація після повномасштабного вторгнення?
Зважаючи на те, що законопроєкт підтриманий Верховною Радою, ситуація з нелегальною міграцією залишається досить гострою. Водночас, тенденція 2023 року показує динаміку росту. Якщо в 2022 році в'їзд іноземців з країн Африки та Азії був меншим, то в 2023 році, коли ЗСУ звільнили частину нашої території, ситуація з еміграцією теж змінилася. І це викликало необхідність ухвалити ті зміни, які були ініційовані ще до повномасштабного вторгнення в січні 2021 року.
Про які негативні наслідки від укладення фіктивних шлюбів і для іноземців-правопорушників, і для громадян України йдеться?
Україна у питаннях обмеження і контролю за імміграцією, за внутрішньою еміграцією в країні, а також за узаконенням шлюбів між громадянами, дотримується загальних підходів і тенденцій, які є в країнах Західної Європи і США. Ми переймаємо їхній позитивний досвід, оскільки до цього у нас, саме з метою так званого об'єднання родини, багато іноземців укладало за матеріальну винагороду шлюби з українками. В контексті загальнодержавних інтересів це не дуже добре, оскільки такі громадяни не мають на меті укласти реальний шлюб із тими правовими наслідками, які є в шлюбі: побудова родини, народження і виховання дітей. Крім того, в такий спосіб держава обмежує можливість подальшої імміграції вихідців з деяких країн Азії та Африки в країни Західної Європи. І в такий спосіб вона теж сприяє і надає допомогу своїм іноземним партнерам.
Крім того, злочинність серед цих громадян була достатньо високою. Тому держава зацікавлена в тому, щоб шлюби укладалися з метою, зафіксованою в сімейному законодавстві, щоб зростала народжуваність, щоб люди залишалися в країні з метою законного працевлаштування, і Україна не була перевалочним пунктом для незаконних іммігрантів. Тобто, йдеться і про наші внутрішні загальнонаціональні інтереси, і про певні зобов'язання з протидії незаконній імміграції. Тобто, і в цьому контексті теж Україна внесла зміни в закон про імміграцію.
А чи існували раніше якісь перевірки людей, які хотіли зареєструвати шлюб?
Як таких, перевірок не було. У нас є можливість укласти шлюб за добу. Потрібна була тільки присутність двох осіб в особиста подача заяви про реєстрацію шлюбу. Це загальне правило стосувалося усіх, і іноземців, і громадян України. Водночас, ми чули із ЗМІ і бачили нерідко в новинах, наскільки ретельна перевірка відбувається, приміром, в тій же Німеччині чи США, коли іноземець, який нещодавно прибув в країну, швидко укладає шлюб з громадянином цієї держави. Там проводиться ретельна перевірка правоохоронними і міграційними органами. Наш новий закон так само надає повноваження Державній міграційній службі перевіряти фактичні взаємини майбутнього подружжя і встановлювати, чи має на меті чоловік-іноземець справді утворення родини. Критерії в нашому законі прописані ті ж, які є в більшості країн Європи.
Як відбуватиметься перевірка?
Насамперед, за результатами особистої бесіди органами міграційної служби, а скільки це займе часу, ми зрозуміємо після того, як закон запрацює. Якщо ж виникатимуть додаткові питання щодо окремої особи, додаткову інформацію може надавати СБУ.
Критерії, прописані в законі.
Виходячи зі змісту самих критеріїв, встановити їх наявність або відсутність в багатьох випадках буде достатньо складно. Наприклад, одним з критеріїв є отримання одним із членів подружжя матеріальної винагороди за укладання шлюбу. Насамперед, йдеться про громадян України. Звичайно, без відповідних оперативно-розшукових заходів підтвердити чи спростувати цю інформацію буде не можливо.
Знаю, що крани Балтії, Західної Європи і США йшли шляхом аналізу соціальних мереж і опрацювання цієї інформації правоохоронними органами. Як буде в Україні, говорити зарано.
Критерій, який простіше буде перевірити, це — володіння чи неволодіння особами, які хочуть взяти шлюб, спільною мовою спілкування. Зрозуміло, що комунікація має вестися, але, якщо жоден не володіє мовою міжнародного спілкування, або українка не володіє мовою іноземця, складно буде повірити в те, що їх об'єднали почуття та спільні інтереси.
Крім того, буде перевірятися, чи проживали ці громадяни спільно, впродовж якого часу, чи вели спільне господарство тощо. З досвіду США і країн Західної Європи це перевірити можна, водночас, особи, які хочуть укласти фіктивний шлюб, готуються до такої співбесіди. Тож, вони намагаються створити видимість спільного проживання, спільних інтересів, спільного побуту. Тому цей критерій досить складний в плані перевірки.
Що відбувається з іноземцем, який не пройшов перевірку?
Такі особи не отримують право на шлюб, і в подальшому можуть бути навіть примусове видворені з країни.
Які будуть наслідки для громадян України?
Це може бути потенційно адміністративна відповідальність, але чи зможуть встановити склад адміністративного порушення відповідні органи, можна буде сказати тільки після аналізу певної судової практики.