Ілюстративне фото agronews.ua
Холодно – дорого
У середині травня нинішнього року ціни на овочі в Україні справді вже повинні знижуватися, але такі тенденції коригує погода, зауважує Максим Гопка. "Цієї весни овочі вітчизняного виробництва "змістилися" через зливи, подекуди приморозки і це дуже вдарило по виробництву. На деякі продукти імпорту вдарило навіть більше, ніж прогнозувалося. Також на собівартість продукції вплинула нестача електроенергії (в результаті ракетних ударів російських агресорів по інфраструктурі України – ред.). Як наслідок ми бачимо на прилавках більшу ціну", – розповів експерт. Тренд зниження ціни на овочі, додав аналітик, розпочнеться тоді, коли це дозволять погодні умови: "Тому відчутне зниження відбудеться під кінець червня. Проте ціни зможуть зменшитися, на жаль, не на всі овочі. Ми маємо те, що маємо, через подорожчання вартості виробництва".
Імпорт теж подорожчав
"Якщо говорити за активний імпорт, то він традиційно надходить, як і до війни, в лютому та протягом всієї весни. Цього року імпортна продукція також підросла в ціні й у квітні, наприклад, було імпортовано 11,9 тисяч тонн помідорів. Це на 127% більше, ніж у березні й левова частка – імпорт із Туреччини – 97%. Також огірки – 3,6 тисяч тонн, з яких дві третини поставила саме Туреччина. Крім того, за останній місяць було завезено 9,6 тисяч тонн ріпчастої цибулі, з яких 44% – з Єгипту", – пояснив Гопка. Проте, продовжив експерт, цього року географія імпорту також змінилася. Наприклад, стосовно ріпчастої цибулі це сталося тому, що основні постачальники, особливо країни Центральної Азії, стикнулися із внутрішніми проблеми й не можуть так активно експортувати: "Ми перекриваємо це іншими країнами". Але, незважаючи на це, український споживач може відчувати дефіцит продукції. В цей період часу Україна традиційно збільшувала імпорт всієї продукції – і огірків, і помідорів, і цибулі з салатами, моркви: "Нам завжди допомагали інші держави, бо в нас даний напрям лише починає зароджуватися, імпорт був завжди".
"Тренд на збільшення продукції українського виробника вже з’явився"
"До травня майже 70% продуктів були імпортними, зараз ми вже підходимо до паритету 50/50. Це приблизна статистика, але можна сказати, що продукція вітчизняного виробництва збільшується. Це помітно, проте йдеться не про ті об’єми, коли можна впливати на ціну. Тому загалом в невеликих мережах українська продукція присутня, адже йдеться про невеликі тепличні підприємства, які домовляються з мережами, невеликими магазинами. У великі супермаркети простіше завезти імпортну продукцію за старими контрактами. Проте попри все на внутрішньому ринку вже з’явився тренд на збільшення продукції українського виробника", – підсумував Максим Гопка.
Максим Гопка. Фото: "Aгрокебети"